Durva piacvesztést szenvedett el a magyar élelmiszer

Durva piacvesztést szenvedett el a magyar élelmiszer

agrarszektor.hu
Vitathatatlan a magyar élelmiszeripar hátránya az uniós versenytársakhoz képest, az adódó exportlehetőségeket pedig csak ennek ledolgozásával lehet megragadni – ez derült ki a Portfolio Agrárium 2024 konferenciáján megtartott élelmiszeripari szekcióban. A helyzetértékelést tekintve az összkép nem jó: a termelékenységbeli lemaradás mellett a szabályozás sem segít a magyar élelmiszereken, amely 2023-ban nem csak a külpiacokon, hanem a magyar vásárlók kosarában is egyre kisebb helyet foglal el.

JÖVŐ HÉTEN AGROFOOD 2024 ÉS AGROFUTURE 2024 KONFERENCIA | KOMBINÁLT JEGGYEL 50% KEDVEZMÉNNYEL!

Az AgroFood 2024 konferencián előadóink között lesz Nobilis Márton, Hollósi Dávid, Gyuricza Csaba, Giacomo Pedranzini és Ruck János is!

Az AgroFuture 2024 konferencián előad Feldman Zsolt, Hadászi László, Nemes Imre, Petri Bernadett és Vajda Péter is!

Regisztráció most 15% kedvezémnnyel, kombinált jeggyel, az AGROBÉRLETTEL 50% kedvezménnyel!

Az élelmiszeripar, elsősorban annak exportképessége volt a témája a Portfolio Agrárium 2024 konferencia délutáni szekciójának, amelyből kiderült: jó lehetőségeket tartogat a külpiac, de ehhez előbb a hatékonyságot kell növelni.

Az idő némileg eljárt a zöld megállapodás felett, az uniós választások után újrastrukturálásra lehet számítani – mondta el a 2024-es közvetlen uniós támogatások lehetséges élelmiszeripari kitörési pontjairól tartott előadásában a Portfolio Agrárium 2024 rendezvényén Bene Dániel, a Magyar Fejlesztésösztönző Iroda (MFOI) tanácsadója.

Új lehetőségek a közvetlen forrásokban

A szakember kifejtette: Magyarország elmaradása nagy a neki járó források lehívásában a közvetlen források tekintetében. Ezek a források szektorsemlegesek, a pályázóknak maguknak kell szektorális programokat kreálniuk és fontos az is, hogy stabilak legyenek, rendelkezzenek önerővel.

Bene DánielBene Dániel

A Digitális Európa Programban találhatók olyan felhívások, amelyek az élelmiszeriparra vonatkoznak, ennek keretében jó lehetőséget jelentenek a IoT eszközök, amelyek biztonságában van még tér a fejlődésre.

A harmadik pillér kínálja ugyanakkor a legrugalmasabb lehetőségeket, itt a prototípustól a piacra jutásig lehet támogatni projekteket. Külön szót ejtett Bene Dániel az élelmiszerrendszerek átalakítását szolgáló, valamint a zöld átmenet és energia témakörét érintő, illetve az innovációs kiírásról is.

Nehéz, de érdemes megpróbálni

Hangsúlyozta: elsőre nem egyszerű nyeri közvetlen forrást, de sokat lehet tanulni belőle. Egyedül nem lehet pályázni, konzorciumokat kell alakítani, nemzetközi együttműködéseket kell kezdeményezni. Fontos a saját erőforrást is beletenni egy ilyen projektbe, hiszen a pályázatok meglehetősen erőforrásigényesek. Nem érdemes rögtön konzorciumot vezetni, a folyamaton érdemes végigmenni – tette hozzá.

Az EU a legfontosabb partner, de nem az egyetlen

Évente 70 millió fővel nő a világ lakossága, a népesség ellátását szűkülő erőforrások közepette kell megoldani, ami jó lehetőségeket jelent az élelmiszeripar számára - mondta el előadásában Giczi Gergely, az Agrármarketing Centrum ügyvezető-helyettese.

Közelebb Németország gazdasága az irányadó, Magyarország legfontosabb exportpartnere ugyanis nem teljesít jól. Hazánk kivitelének több mint 90 százaléka az Európai Unióban talál gazdára, emiatt nagyon fontos a kontinens teljesítménye is.

– fejtette ki Giczi Gergely, megjegyezve, hogy a nyugati országokat leszámítva a többi térség jelentős átalakulásokon megy át.

Giczi GergelyGiczi Gergely

Van még hova fejlődni

Magyarországnak bőven van még hova felzárkóznia a fajlagos termelés terén, amely bőséges export-árualapot is biztosít. Az exportban ugyanakkor még mindig dominál a feldolgozatlan és elsődlegesen feldolgozott termékek köre. Ebben ugyan van előrelépés, de sok tennivaló is akad még.

A lehetőségekről szólva kijelentette: az önellátás stratégiai fontosságú, további 10-15 millió fogyasztó ellátása is reális cél. Ehhez a logisztika fejlesztésére is szükség van, és a tömegtermelés, valamint a minőségi termékek előállítása egyaránt követendő.

Az Agrármarketing Centrum által kidolgozott Hungarian Food Business Program már bizonyított az exportfejlesztésben, az online eszköz reprezentálja a magyar szereplők termékeit, és más, hagyományos eszközökkel is segítik a kivitel ösztönzését – tette hozzá.

Kemény visszaesés után

A szekció kerekasztal-beszélgetésében a jelenlegi helyzet értékelése és a kiút keresése is szóba jött.

- mondta el Éder Tamás a Felelős Élelmiszergyártók Szövetségének elnöke. Hozzátette ugyanakkor: a januári adatok meglepően jók az egy évvel korábbihoz képest, de a teljes visszaesést nem tudta kompenzálni.

Éder TamásÉder Tamás

Hátrányban az iparág

Ha az alapanyagárban nyugaton 1 százalékos emelkedés következik be, az idehaza 2-2,5 százalékos drágulást eredményez. Ez a versenyképességi hátrány miatt van – figyelmeztetett Giczi Gergely az Agrármarketing Centrum ügyvezető-helyettese.

A kereskedelmi növekedés már decemberben minimálisan elindult, ez ad némi reményt arra, hogy trendfordulóról van szó – mondta el Felkai Beáta Olga, az Agrárminisztérium helyettes államtitkára. Az élelmiszeripar saját magához képest ugyan nőtt, de az ipar egészéhez képest nem.

- tette hozzá.

Felkai Beáta OlgaFelkai Beáta Olga

A beruházások később fordulnak termőre

A 2024-es problémákat még nem fogja megoldani az élelmiszeripai beruházások sora, remélhetőleg ez a következő években már segíteni fog az ágazaton. Az idei év a sokkból való visszatérés okozta fogyasztásnövekedést hozhat, amely ugyanakkor a strukturális kihívásokra nem ad választ – mondta el Varga Ákos, az UBM Csoport igazgatósági elnöke. Hozzátette:

A cél nem az, hogy lezárjuk a határokat, hogy a külföldi termék ne tudjon bejönni, hiszen a nyitott piac miatt ez nem lehetséges. Ehelyett a technológia eszközeivel kellene növelni a hatékonyságot.

Üdvözölte azt a filozófiát is, hogy megszületett az a felismerés: a nagyokat is támogatni kell, akik képesek magukkal húzni a többi szereplőt fejlődésük során.

Varga ÁkosVarga Ákos

A nagyok húzzák a kicsiket

Bár az értékesítési volumenek megmozdultak, az árak még nem, ezért az eddigiek alapján nem indokolt az optimizmus – mondta el Ruck János, a Gallicoop Zrt. vezérigazgatója. A hatékonyságban, a termelékenységben ugyanakkor még bőven van tér a fejlődésre, ezen a téren egyértelmű hátrányban van a magyar élelmiszeripar.

– vélekedett Ruck János, aki szerint a korábbi felhívások szétaprózottak voltak.

Ruck JánosRuck János

Nem segít a hazai szabályozás

Az alapanyagárak és mára a bérek tekintetében sincs nagy különbség, közel azonos árakon állítjuk elő a termékeket. A különbséget a magas áfa, a népegészségügyi termékadó, az EPR és más terhek jelentik.

Ennek fényében az a kérdés, hogy hogyan lehet az, hogy nem a magyar termék a legdrágább Európában. A válasz az, hogy a jövedelmezőség alacsonyabb, ebből pedig nehéz fejleszteni is

jelentette ki Éder Tamás.

A Portfolio Agrárium 2024 Konferenciáról eddig megjelent cikkeink:

Képek forrása: Agrárszektor

NEKED AJÁNLJUK
CÍMLAPRÓL AJÁNLJUK
FIZETETT TARTALOM
KONFERENCIA
AgroFuture 2024
Fenntarthatóság és innováció az agráriumban - AGROBÉRLETTEL 50% kedvezménnyel!
AgroFood 2024
Élelmiszeripari körkép - AGROBÉRLETTEL 50% kedvezménnyel!
EZT OLVASTAD MÁR?