Dupláztak tavaly a baromfifeldolgozók, mínusz 4 milliárd a Pápai Húsnál

Dupláztak tavaly a baromfifeldolgozók, mínusz 4 milliárd a Pápai Húsnál

Jelentősen nőtt tavaly a baromfis cégek árbevétele, igaz, a költségeik is, ám így is lényegesen jobban szerepeltek, mint a sertéshúsos cégek - derül ki hat meghatározó feldolgozó beszámolóinak elemzéséből. Az összkép vegyes, de bíztató, hogy a baromfisok esetében nőtt az EBITDA margin, ötödével nőttek a bérek és kettejük esetében a drasztikusan elszálló kamatok ellenére sem változtak érdemben a finanszírozás költségei. A sertéshúsos cégek számai már nem ilyen jók: bár az árbevétel mindenhol emelkedett, különösen a Pápai Hús eredménye lesújtó, amely mínusz 4,138 milliárdos adózott eredménnyel zárta az évet.

JÖVŐ HÉTEN AGROFOOD 2024 ÉS AGROFUTURE 2024 KONFERENCIA | KOMBINÁLT JEGGYEL 50% KEDVEZMÉNNYEL!

Az AgroFood 2024 konferencián előadóink között lesz Nobilis Márton, Hollósi Dávid, Gyuricza Csaba, Giacomo Pedranzini és Ruck János is!

Az AgroFuture 2024 konferencián előad Feldman Zsolt, Hadászi László, Nemes Imre, Petri Bernadett és Vajda Péter is!

Regisztráció most 15% kedvezémnnyel, kombinált jeggyel, az AGROBÉRLETTEL 50% kedvezménnyel!

Lényegesebb jobb évet tudhatnak maguk mögött a baromfifeldolgozók, mint a sertéshúsos cégek - derül ki a most közzétett vállalati beszámolókból. Az Agrárszektor hat meghatározó jelentőségű cégen keresztül mutatja be a helyzetet, az elemzés során három baromfis vállalat és három húsipari cég eredményeit vizsgáltuk. A szóban forgó baromfis szereplők: a sárvári központtal működő Taravis, a kisvárdai Master Good és a főként pulykafeldolgozóként ismert szarvasi Gallicoop. A sertéshúsos mezőnyt a szegedi Pick, a kaposvári Kométa 99 Zrt. valamint a Pápai Hús képviseli.

Ütőképes hatosfogat

Mind a hat cég kiemelkedőnek számít a hazai és sok tekintetben a nemzetközi piacon is. A vásárlók az üzletekben a sajátmárkás és a branddel rendelkező termékek körében is válogathatnak produktumaikból - utóbbiak esetében több kiváló minőségű áruval is büszkélkedhetnek a vállalatok. Mindegyik szereplő komoly foglalkoztatónak is számít az érintett városokban.

Fontos megjegyezni, hogy nem tudjuk egy beszámoló alapján megállapítani, hogy az előző évhez képest volt-e az érintett cégeknél olyan fejlesztés, amely kapacitás bővüléssel járt, ahogy a most közölt adatokból az sem derül ki, hogy milyen energiaszerződések, illetve rezsiárak mellett működtek tavaly. Fontos megjegyezni azt is, hogy egyes cégek bevételei nem csupán a főtevékenységből származnak, emellett a szóban forgó cégek jellemzően valamilyen csoportstruktúrában működnek, miközben a most megjelenő adatok kapcsán csak a legnagyobb bevételt termelő ipari cégeket vizsgáljuk.

A baromfis cégek vették az akadályokat

Ezzel együtt is számos következtetést le lehet vonni a vállalatok beszámolóiból. A közölt adatokból egyértelműen kiviláglik, hogy a baromfifeldolgozók jobb évet zártak, mint a sertéshúsra alapozó élelmiszeripari cégek. Ez már a nettó árbevételük változásában is tetten érhető, hiszen ez lényegesen nagyobb mértékben nőtt, mint a sertéshúsos cégek esetében. Míg a három vizsgált baromfis cég nettó árbevétele együttvéve 49 százalékkal nőtt, addig a sertéses cégeké csak 20 százalékkal. Ez még szembetűnőbb különbség, ha számításba vesszük azt is, hogy az anyagköltség a baromfi esetében 44 százalékkal, a sertés esetében 32 százalékkal nőtt. Vagyis a baromfis cégek nettó árbevétel-növekedése meghaladta az anyagköltség emelkedését, a sertésesek viszont ezt nem mondhatják el magukról.

Az adatokból az tükröződik, hogy a baromfis cégek érvényesíteni tudták áraikban a költség-növekedést - ki jobban, ki pedig kevésbé. Figyelemreméltó az is, hogy a baromfifeldolgozók esetében jelentősen nőtt az EBITDA, vagyis a cégek kamatok, adózás és értékcsökkenési leírás előtti eredménye. Ez a nettó árbevételhez viszonyítva még egyértelműbb: a három baromfis cég esetében a 2021-es 6 százalékról 8 százalékra nőtt az EBITDA margin, ami a sertéshús-feldolgozók esetében 10 százalékról 4 százalékra csökkent. Ez részben az eltérő üzleti környezettel is magyarázható, hiszen a baromfi esetében a vágóállat árak emelkedése már 2021-ben elkezdődött, tehát ők egy nehezebb helyzetből érkeztek meg 2022-be.

A sor végén Pápa

A tavalyi év ugyanakkor kedvezett számukra, a három baromfis vállalat esetében az EBITDA több mint megduplázódott, összességében 113 százalékkal nőtt. Ez a sertéses vállalatok esetében sokkal rosszabb összképet, 52 százalékos visszaesést mutat. Igaz, az összessített eredményeket nagyban rontja a Pápai Hús teljesítménye. A nagymúltú húsipari cég ezen a soron mínusz 3,164 milliárdot mutat, üzemi eredménye pedig mínusz 3,803 milliárd lett. Az adózott eredmény soron még drasztikusabb a pápai üzem teljesítménye, hiszen a tavalyi évet 4,138 milliárdos negatívummal zárta. A vállalat azonban így is növelni tudta árbevételét, a 2021-es 18,374 milliárdról 21 milliárd fölé nőtt az értékesítése, valamint kisebb mértékben béreket is tudott emelni.

A húsipar esetében gyengébb volt az árazási képesség, mindegyik sertéses cégnél romlott a jövedelmezőség. A baromfis vállalatok eredményét is árnyalja a költségnövekedés: a jelentős árbevétel-növekedésre közel ugyanilyen mértékű költségemelkedés jut, ráadásul utóbbi már eleve egy magasabb bázisról nőtt. Mindent összevetve gyakorlatilag inflálódott az eredményük. De ha jól gazdálkodtak, erre így is lehet építeni a jövőben, hiszen nagyobb pénztömeg keletkezett, amit fejlesztésre lehet fordítani.

Nem szálltak el az adóssággal

Figyelemreméltó a most közzétett számok alapján az is, ahogy az érintett cégek a finanszírozási költségeket kezelték. Ennek a bajnokai a Taravis és a Master Good voltak, hiszen annak ellenére, hogy 2022-ben kirívó mértékben emelkedtek a kamatok, ezen vállalatok esetében a fizetett kamat csak kismértékben nőtt, sőt a Master Good esetében szinte változatlan maradt. Ebből a szempontból pozitív meglepetés volt a Pick eredménye, amely még faragni is tudott kamatkiadásain.

Mindez a növekvő árbevételt is figyelembe véve azt jelenti, hogy az említett cégeknek reálértéken kevesebb kamatot kellett fizetniük. Ebben természetesen szerepet játszhatott, hogy nagyobb szerepet kapott a szállítói finanszírozás, de látható, hogy a vizsgált vállalatok előre figyeltek arra, hogy ne szaladjanak el nagyon a finanszírozási költségek, vélhetően igyekeztek euróforrásra váltani, illetve már korábban fixálták kamatszintjeiket.

Nincsenek beragadt készletek

A cégek készletezése is arra vall, hogy alapvetően jó stratégiát alkalmaztak. Hiába lett ugyanis év végére a késztermék drágább, a kimutatott készletek érdemben nem nőttek, tehát reálértéken kevesebb készlet maradt a cégeken. A cégek készletei a szóban forgó árindexek, vagyis a baromfi és a sertés árváltozásainál kisebb mértékben nőttek - ez különösen a baromfi esetében szembetűnő.

Tehát hiába gondolnánk, hogy az év végére visszaesett fogyasztás miatt a cégek nyakán maradtak a megtermelt portékák, a számokból nem látszik úgy, hogy bennragadt készletek lennének. Forgóeszközökben azonban van növekedés, aminek egy részét adja a pénzeszköz növekedés, másik részét a vevőkövetelések értéke. Utóbbi nyilván azért magasabb, mert drágább volt a termék, amit kiszámláztak.

Exportban mindenki erősíteni tudott

Bár az utóbbi hónapokban relatív erős és a korábbi volatilitáshoz képest meglepően stabil a forint árfolyama, a tavalyi év még a kirívó gyengülésről szólt, amely meglátszik a vizsgált cégek exportteljesítményén is: jobb lett, mint 2021-ben. Ezek a cégek jellemzően belföldi alapanyagot vásárolnak termelőktől forintban, például az energiáért viszont jellemzően euróban fizetnek, összességében tehát a devizakitettség az import esetében költség oldalon hozzávetőleg 10-15 százalék körül alakulhat, miközben a kivitel jó lehetőségeket tartogatott tavaly, elsősorban a baromfis cégeknek. Az Európában pusztító madárinfluenza keresleti piacot teremtett, amelyet a gyenge forinttal együtt jól meg is lovagoltak a szóban forgó vállalatok. A sertés esetében állategészségügyi hatás nem játszott szerepet, de a gyenge árfolyam esetükben is kedvezett az exportnak.

Ötödével nőtt a baromfisok bére

A baromfifeldolgozók jobb tavalyi éve a kifizetett munkabéreken is meglátszik. Sem a baromfi-, sem pedig a sertésfeldolgozásban nem tapasztalhattunk nagyarányú elbocsátásokat, ahogy a gazdaság egészében, úgy ezeken a területeken is gondosan vigyáznak a dolgozókra a vállalatok, vagyis feltételezhető, hogy az alkalmazottak száma nem változott nagymértékben. Ennek ellenére a baromfis cégek esetében 20 százalékkal nőttek a személyi kiadások, amely magasabb, mint a foglalkoztatás egészében mért bérnövekedés. Ez a sertéshúsos vállalatok esetében csak 6 százalékot tesz ki, vagyis feltehető, hogy utóbbiaknál az inflációtól jócskán elmaradó mértékben nőttek csak a bérek 2022-ben. Bár az idei béremelési gyakorlatról még nincsenek adatok, összességében nőhet a húsipari dolgozók körében az elvándorlás, cégük esetében pedig a munkaerőhiány nyomása. A sertésfeldolgozók esetében is igaz ugyanakkor, hogy a nehéz időszakban is emeltek a béreken, a baromfisok esetében azonban vastagabban fogott a ceruza a bérpapíron.

Nincs kánaán, de magasabb szinten folytathatják

A vizsgált hat cég eredményeiből összességében azt lehet látni, hogy nőtt ugyan az eredmény, elsősorban a baromfifeldolgozóknál, ez azonban jelentős részben elinflálódott. Az összképhez hozzátartozik az is, hogy a tavaly gyengébb sertésfeldolgozóknak a 2021-es évük még jobb volt, mert olcsóbban tudtak sertést venni.

Cégenként egyedi képet mutat, hogy a magas kamat- és energia költségek kockázatait hogyan tudták kezelni, de voltak cégek, amelyek különösen jól kezelték a finanszírozási környezet megváltozását. Több tőke került a rendszerbe, ezt ideális esetben beruházásokra fogják fordítani a szereplők. Ezekre a cégekre amúgy is jellemző, hogy eredményüket a cég jövőbeni terveinek megvalósítására fordítják. A majdani beruházások nyomán elérhető hatékonyságbeli előrelépésnek pedig előbb-utóbb a mezőgazdasági alapanyagokat, élőállatokat termelők is haszonélvezői lesznek, hiszen bővülhetnek a kapacitások, amelyek nagyobb piacot jelentenek. Ez végeredményben pedig kisebb fajlagos költségeket, hatékonyabb termelést, a vásárlók számára pedig akár azt is jelentheti, hogy elérhetőbb áron jutnak hozzá a termékekhez.

Címlapkép: Getty Images
NEKED AJÁNLJUK
CÍMLAPRÓL AJÁNLJUK
FIZETETT TARTALOM
KONFERENCIA
AgroFuture 2024
Fenntarthatóság és innováció az agráriumban - AGROBÉRLETTEL 50% kedvezménnyel!
AgroFood 2024
Élelmiszeripari körkép - AGROBÉRLETTEL 50% kedvezménnyel!
EZT OLVASTAD MÁR?