Lesz-e GMO Európában? - Fontos döntés készülődik Brüsszelben

agrarszektor.hu
Ezt a kényes döntést már rég meg kellett volna hoznunk.

Nagy István és Áder János is ott lesz az idei Agrárszektor konferencián!

Az idén először 3 napos konferencián előad többek között Bige László, Gyuricza Csaba, Éder Tamás, Feldman Zsolt, Jakab István, Harsányi Zsolt, Makai Szabolcs, Szabó Levente, Kulik Zoltán, Hollósi Dávid és még sokan mások...

Ne maradjon le az év egyik legjelentősebb agrárszakmai eseményéről!

Több mint egy évtizedes vitának vethet véget a környezetvédelmi miniszterek június 12-re várható politikai megállapodása, amelynek értelmében a tagállamok környezetvédelmi és egészségügyi indokok kivételével bármilyen érvvel tilthatják majd génmódosított kukoricák és burgonyák köztermesztésbe vonását a saját területükön.

Hosszú évek óta tartó kötélhúzásnak vethet véget a környezetvédelmi miniszterek június 12-én esedékes politikai megállapodása arról a bizottsági javaslatról, ami lényegében az EU tagállamaira bízná, hogy engedélyezik-e vagy sem a területükön genetikailag módosított termékek köztermesztésbe vonását.

A tagállamok nagykövetei értesülésünk szerint a héten konstatálták a tényt, hogy immár összejött a tagállami tiltást jogszerűvé tévő javaslat mögött a minősített többségi támogatás, így most a környezetvédelmi minisztereken a sor, hogy megerősítsék a megállapodást. Ezzel a Tanács elkészülne a jogszabály első olvasatával, amiről második olvasatban még meg kellene egyeznie az Európai Parlamenttel is, mielőtt az év vége előtt előreláthatóan megszülethet a jogszabály.

A megállapodás feloldhat egy több mint egy évtizede fennállóm patthelyzetet a Tanácson belül a liberális és a tiltó GMO-szabályozást alkalmazó országok között, aminek eredményeként egy génkezelt kukoricafajta, a Monsanto MON810 kivételével az utóbbi tíz évben egyetlen génmódosított termék köztermesztésbe való bevonását sem engedélyezték európai szinten. Ennek oka, hogy a Bizottság engedélyezésre vonatkozó javaslatai mellett, és azokkal szemben sem jött létre minősített többség a Tanácsban, így a cégek által benyújtott kérelmeket sem engedélyezték.

Hogy véget vessen ennek a patthelyzetnek, a Bizottság néhány évvel ezelőtt előterjesztett jogszabályi javaslatában lényegében a tagállamok kezébe helyezte volna a döntést arról, hogy a tiltás, avagy az engedélyezés mellett teszik le a voksot. Az elutasításnak ugyanakkor nem lehetett környezetvédelmi vagy egészségügyi aggodalom és indok az alapja, tekintettel arra, hogy az EU élelmiszerbizttonsági ügynöksége, az EFSA éppen ezeknek a szempontoknak a tudományos vizsgálata alapján javasolta szakvéleményében a Bizottságnak az engedélyezést.

A kompromisszum értelmében a tagállamok az említett két szempont kivételével lényegében bármilyen más indokot felhozhatnak az engedélyezés megtagadása mellett: környezetpolitikai, agrárpolitikai célokat, területrendezési és fejlesztési szempontokat, de a közrend védelmére is hivatkozhatnak. A tagállamok nem is rögzítettek konkrét listát, ami azt jelenti, hogy akár más érvekkel is tilthatják a GMO-kat, feltéve, hogy azokat meg tudják védeni egy, a cégek által esetleg indítandó perben.

A BruxInfónak nyilatkozó szakértők emlékeztettek rá, hogy az EU-intézmények jogi szolgálatai szerint ez a megoldás a WTO-szabályokkal is összhangban van, mivel az EU-ban 2001 óta külön jogszabály érvényes a hagyományos és a génkezelt termékekre, és az amerikai GMO-k nem esnek más megítélés alá engedélyezés szempontjából, mint a hasonló svájci, vagy a német termékek.

A megállapodás azon a kompromisszumos javaslaton alapul, amit még korábban a dán soros elnökség terjesztett elő, de amivel szemben elsősorban Németország, Nagy-Britannia és Franciaország ellenkezése miatt blokkoló kisebbség jött létre a Tanácsban.

Ennek megfelelően első körben a GMO fajtának a köztermesztési engedélyezésére kérelmet benyújtó cégek önkorlátozó módon jelezhetik, hogy mely országokra nem kérik az engedélyezést (nyílván annak ismeretében, hogy mely országok tiltják eleve a GMO-k behozatalát). Ha a cég mégsem kérné az engedélyezés szűkített értelmezését, akkor az EU tagállamai a fent említett indokok valamelyikére hivatkozva megtilthatják az engedély kiadását.

Forrásaink szerint az ezzel a lehetőséggel élő tagállamok a jogszabály hatályba lépését követően is fenntarthatják a meglévő védzáradékokat, jóllehet az Európai Bizottság jelezte, hogy az újabb tiltórendelkezéseknek például a MON810 három év múlva megújítandó engedélyezése során már az új szabályokon és nem a védzáradékokon kell alapulniuk.

Úgy tudjuk, hogy már csak két tagállam ellenzi a kompromisszumot: Németország és Belgium. Az előbbi a környezetvédelmi tanácsig alakítja ki végső véleményét, míg Belgium tartózkodni kíván a szavazáskor. Ennek ugyanakkor nincs jelentősége, hiszen Nagy-Britannia, majd Franciaország átállása után a kérdés lényegében eldőlt, létrejött a javaslat elfogadásához szükséges minősített többség a tanácsban.

NEKED AJÁNLJUK
Most dől el, mi GMO és mi nem az
Fenntarthatóság

Most dől el, mi GMO és mi nem az

Az EU-ban zajló vita az új géntechnológiák használatáról nyáron tovább folytatódott a Bizottság új tervezetével.

CÍMLAPRÓL AJÁNLJUK
FIZETETT TARTALOM
KONFERENCIA
Agrárszektor Konferencia 2024
Kistermelőknek és fiatal gazdáknak most 50% kedvezménnyel! Decemberben ismét Agrárszektor konferencia!
EZT OLVASTAD MÁR?