JÖVŐ HÉTEN AGROFOOD 2024 ÉS AGROFUTURE 2024 KONFERENCIA | KOMBINÁLT JEGGYEL 50% KEDVEZMÉNNYEL!
Az AgroFood 2024 konferencián előadóink között lesz Nobilis Márton, Hollósi Dávid, Gyuricza Csaba, Giacomo Pedranzini és Ruck János is!
Az AgroFuture 2024 konferencián előad Feldman Zsolt, Hadászi László, Nemes Imre, Petri Bernadett és Vajda Péter is!
Regisztráció most 15% kedvezémnnyel, kombinált jeggyel, az AGROBÉRLETTEL 50% kedvezménnyel!
A pálmaolaj nagymértékű termelése és fogyasztása világszerte számos környezeti és társadalmi kockázatot rejt magában, melyek megítélése jelentős vásárlói magatartást befolyásoló tényező. A valós hatások mellett ugyanakkor elterjedt a köztudatban egy téves elképzelés is, mely szerint a pálmaolajmentes termékek egészségesebbek lehetnek, holott ezt semmilyen tudományos bizonyíték nem támasztja alá. Mindenesetre a valós és vélt hatások miatt egyre többen vannak olyanok, akik bevásárlásaik során tudatosan keresik a pálmaolajmentes termékeket - írja a a Magyar Agrár- és Élettudományi Egyetem (MATE) sajtóközleményében.
A MATE Gazdaságtudományi Intézet kutatói online felmérésük során arra voltak kíváncsiak, hogy a magyar fogyasztók miként vélekednek ezekről a kérdésekről, azaz mennyire ismerik és hogyan ítélik meg a pálmaolaj egészségre és környezetre, valamint a termelő országok társadalmára gyakorolt hatását.Fontos kérdés volt az is, hogy ezek közül melyek hatnak leginkább a fogyasztók személyes meggyőződésére, azaz melyik lehet az a tényező, ami miatt a vásárlók a leginkább kerülni kívánják a pálmaolajat tartalmazó termékeket.
- mutat rá Plasek Brigitta, a MATE Gazdaság- és Regionális Tudományok Doktori Iskola PhD-hallgatója és a Sustainibility szaklapban megjelent tanulmány első szerzője.
- mutat rá a fiatal kutató, aki munkáját Dr. Temesi Ágoston egyetemi adjunktus vezetésével végzi.
A kutatás alapvető feltételezése az volt, hogy másképp befolyásolják a pálmaolajmentes termékek iránti vásárlási hajlandóságot az általánosságban és a kifejezetten pálmaolajjal kapcsolatban érzékelt különböző hatások. A kettő közti különbség érzékeltetésére bemutatunk egy-egy vizsgált állítást a környezeti hatás esetén. Általános kérdésként szerepelt például az, hogy a válaszadó hogyan ítéli meg a következő kérdést: "A sarki jégsapkák olvadása miatt a szigetek és part menti területek az áradás veszélyének vannak kitéve".Pálmaolajjal összefüggésben ez a kérdés így hangzott: "A pálmaolaj-termelés csökkentése segíthet ellensúlyozni az éghajlatváltozás hatásait".
Az eredmények azt mutatták, hogy ha a válaszadó a környezeti és a vélt egészségügyi hatásokat a pálmaolajjal összefüggésben érzékeli, az közvetlenül vezet a pálmaolajmentes termékek vásárlásához. Ezzel szemben az általánosságban érzékelt hatások információkeresésre ösztönözhetik a fogyasztót, ami aztán a pálmaolajmentes termékek vásárlásához vezethet. Más a helyzet a társadalmi kockázatok esetén, ez ugyanis csak általánosságban érzékelve, indirekt úton, az információkeresésen keresztül, vagy direkten vezethet a pálmaolajmentes termékek vásárlásához.
Címlapkép forrása: Magyar Agrár- és Élettudományi Egyetem (MATE)