JÖVŐ HÉTEN AGROFOOD 2024 ÉS AGROFUTURE 2024 KONFERENCIA | KOMBINÁLT JEGGYEL 50% KEDVEZMÉNNYEL!
Az AgroFood 2024 konferencián előadóink között lesz Nobilis Márton, Hollósi Dávid, Gyuricza Csaba, Giacomo Pedranzini és Ruck János is!
Az AgroFuture 2024 konferencián előad Feldman Zsolt, Hadászi László, Nemes Imre, Petri Bernadett és Vajda Péter is!
Regisztráció most 15% kedvezémnnyel, kombinált jeggyel, az AGROBÉRLETTEL 50% kedvezménnyel!
Borúsan indult a tavalyi év a hazai pékipar számára, az ágazat szereplői azonban sikerrel vették az akadályokat. A 2022. évi extrém energiaár robbanás, az egyéb inputok meredek áremelkedése - a gabonától a segédanyagokig -, a bérköltségek megugrása, valamint a hazai és globális gazdasági nehézségek, világpolitikai feszültségek és az ukrajnai háború miatt nehéz helyzetbe kerültek a kis- és nagyvállalatok. Míg a múlt év elején a szakma arra számított, hogy a kisebb vállalkozásoknak akár az egyharmada felhagyhat a tevékenységével, szerencsére nem így történt. A vállalkozásoknak a költséghatékonyságuk drasztikus javításával - a termelésszervezés, technológia, logisztika, energiagazdálkodás ésszerűsítésével, adott esetben műszaki fejlesztéssel - sikerült talpon maradniuk. Ebben a folyamatban nagy szerepet játszott a kormányzat által biztosított energiaár-támogatás is - írja közleményében a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara (NAK).
A helyzet súlyosságát a kiskereskedők is érzékelték, így az átadási árakban többnyire sikerült érvényesíteni a megugrott önköltséget. Az elmúlt időszakban egyre több kereskedő számára vált nyilvánvalóvá, hogy fontos a beszállítók stabilitása és az átvett termékek minősége.
Ez utóbbi, vagyis a hazai péktermékek minősége folyamatosan emelkedik. A kisebb ágazati szereplők túlélésének a záloga a folyamatos termékfejlesztés és a vásárlók magas minőségű termékkel való ellátása. A Nemzeti Agrárgazdasági Kamara és a Magyar Pékszövetség körképe szerint megállapítható, hogy a szakboltok kínálata a fogyasztói igényeknek megfelelően folyamatosan bővül. A pékségek egyre szélesebb körben használják a kovászos technológiát, a termékválasztékot pedig a fogyasztói igényekhez alakítják. Ide tartoznak a speciális igényeket kielégítő termékek - gluténmentes, csökkentett szénhidrát tartalmú pékáruk - előállítása és forgalmazása. A fogyasztók érdeklődését innovatív termékekkel igyekeznek felkelteni az ágazat szereplői.
A statisztikai adatok azt mutatják, hogy a kenyérfogyasztás valamelyest csökkent az elmúlt években Magyarországon. Először a koronavírus-járvány, majd a háború és az európai szinten kiugróan magas infláció miatt csökkent a kenyérfogyasztás. Míg korábban évente átlagosan 72 kilogramm kenyeret és mellette 10-12 kilogramm péksüteményt fogyasztottak, mára ez évi 50-52 kilogrammra csökkent. A magas infláció hatására átalakultak a fogyasztói szokások. Míg a vásárlók korábban naponta szerezték be a friss pékárut, úgy az utóbbi időben két- három naponta vesznek sütőipari terméket. A fogyasztás szerkezetében is változás tapasztalható: a kenyerek vásárlásának aránya nőtt a péksüteményekhez képest.
A fogyasztók egyre inkább érdeklődnek az innovatív termékek iránt. Fontos lépés a fogyasztói elvárások kielégítésében az értékesítési csatornák diverzifikálása, az online értékesítés, saját szakboltok, mozgóboltok létesítése, korszerűsítése. Egyre inkább elterjednek a helyben fogyasztási lehetőségek és a választék bővítése.