Jól átverjük magunkat, amikor tojást veszünk

agrarszektor.hu
A kisebb jóval drágább. Kilós alapon kiderülne, de a láncok nem írják ki.

Nagy István és Áder János is ott lesz az idei Agrárszektor konferencián!

Az idén először 3 napos konferencián előad többek között Bige László, Gyuricza Csaba, Éder Tamás, Feldman Zsolt, Jakab István, Harsányi Zsolt, Makai Szabolcs, Szabó Levente, Kulik Zoltán, Hollósi Dávid és még sokan mások...

Ne maradjon le az év egyik legjelentősebb agrárszakmai eseményéről!

Április 21-e óta jól látható módon a kilogrammonkénti tojásárakat is fel kellene tüntetniük a kereskedőknek a darabárak mellett, de az új szabályozást a legtöbb helyen nem hajtják végre. Pedig a Tojásszövetség szerint a kilós ár alapján a fogyasztók rádöbbennének arra, hogy rosszul járnak a kisméretű (S-jelölésű) és olcsó importtojások megvásárlásával, mivel azok - súlyra vetítve - valójában drágábbak. Egy áprilisi felmérés szerint az árletörő hatású tojásbehozatal drasztikusan, több mint 50 százalékkal nőtt tavalyhoz képest.

A Nemzetgazdasági Minisztérium április 21-e óta hatályos rendeletmódosításának lényege, hogy az étkezési tojások kilogrammra vetített egységárának mérete nem térhet el jelentősen a darabáras jelzéstől. A kilós árat úgy kell kiírni, hogy mérete legalább 80 százalékban elérje a darabárét. A kilós ár feltüntetése korábban is kötelező volt, de azt az üzletláncok általában nem írták ki, vagy túlságosan kis betűkkel jelenítették meg, így a fogyasztók a különböző méretű tojások árait továbbra sem tudták összehasonlítani.

Pedig a kilós ár a legmegfelelőbb módja annak, hogy a vásárlók ráébredjenek arra: nem biztos, hogy a legkisebb méretű (S-es jelölésű) tojások a legolcsóbbak - állítja a Magyar Tojóhibrid-tenyésztők és Tojástermelők Szövetsége (Tojásszövetség). Bár az S-es tojások darabonkénti ára többnyire valóban kisebb, súly szerinti összehasonlításban már általában kiderül, hogy a közepes (M-es) vagy nagyméretű (L-es) tojások vásárlása éri meg jobban.

Trükköznek a láncok

A szakmai szervezet szerint az üzletláncok a kilós ár feltüntetésével eddig azért trükköztek, mert az olcsóbb darabonkénti árú S-es tojásokat vevőcsalogató céllal forgalmazták. E tojások nagy része importból származik, és nem csak kiszorítja a magyar tojásokat az üzletekből, hanem le is töri a hazai árakat. Egy húsvét előtti, reprezentatív felmérésből kiderül, hogy az importtojások részaránya elképesztő mértékben, 54 százalékkal nőtt tavalyhoz képest a magyar üzletekben és már elérheti az évi 800 millió drabaot. Ezért a behozatal rontja az egyébként is nehéz helyzetben lévő magyar tojástermelők piaci pozícióit.

A magyar gazdálkodók nem termelnek drágábban európai versenytársaikhoz képest, de az S-es importtojások jóval átlagár alatt érkeznek a hazai piacra, mivel más országok így szabadulnak meg tojásfeleslegeiktől. Az árletörő import egyik következménye, hogy a hazai gazdálkodók termelési költség alatt kénytelenek értékesíteni. Ezért a behozatal visszaszorítására és az árak gyors normalizálására égetően szükség lenne, mivel a veszteségek miatt a hazai gazdálkodók termelési kedve csökken és a tojáságazat egyre fenyegetőbb "negatív spirálba" sodródik. Ez pedig számos munkahelyet veszélyeztet, illetve azzal a következménnyel járhat, hogy a magyar tojástermelés drasztikus zsugorodásával önellátottsági szintünk tovább csökken, így egyre kiszolgáltatottabbá válunk a nemzetközi tojáspiaci viszonyoknak - hangsúlyozza a szövetség.

Be kéne tartani

Az április 21-től hatályos rendeleti szabályozás ugyanakkor hozhat pozitív változásokat, ha az új előírásokat a kereskedők betartják. A kilós és a darabonkénti árak összevetésével ugyanis a fogyasztók egyértelműen meggyőződhetnek arról, hogy az esetek nagy részében nem az importból származó, olcsó S-es tojások, hanem a nagyobb méretű magyar tojások megvásárlásával járnak jobban. Az üzletláncok többsége azonban egyelőre továbbra sem tünteti fel megfelelő méretben a kilós árakat, mivel a rendeletmódosítás híre sok helyre nem jutott el. Ezért a Tojásszövetség felhívja a kereskedők figyelmét arra, hogy április 21-e óta a kilónkénti árat a darabárhoz hasonló méretben kell feltüntetniük.

A Tesco Globál Zrt. megjeleníti a kilónkénti tojásárat is, de a megfelelő feltüntetéshez az áruházláncnál is fejlesztésekre van szükség, mivel ezt az árat a polccímkékre egyelőre kézzel kell felírni - közölte a Tojásszövetség tájékoztatóján Subák Gábor, a társaság beszerzője. A Tesconál egyébként tavaly jelentősen nőtt az S-es méret forgalma a kedvező ár miatt, és a kiemelt forgalmú időszakokban (Húsvétkor és Karácsonykor) a vásárlók továbbra is e méretet részesítik előnyben

Ugyanakkor Subák Gábor szerint a kiemelt időszakokon kívül erősödhet az M-es és az L-es tojások forgalma. A Tescoban a magyarországi termelői tojás aránya ma a teljes forgalom több mint 80 százalékát teszi ki, és az üzletlánc célja, hogy a magyar részarány elérje a száz százalékot - tette hozzá.

NEKED AJÁNLJUK
CÍMLAPRÓL AJÁNLJUK
FIZETETT TARTALOM
KONFERENCIA
Agrárszektor Konferencia 2024
Kistermelőknek és fiatal gazdáknak most 50% kedvezménnyel! Decemberben ismét Agrárszektor konferencia!
EZT OLVASTAD MÁR?