Két hónapja forgalmazza a Sole-Mizo Zrt. "Hazai" elnevezésű új brandjét, amellyel a 1,5 százalékos UHT-tejek között versenyez a piacon - közölte az agrarszektor.hu-val Szilágyi László, a vállalat kereskedelmi és marketing igazgatója. A márka elnevezése is egyértelműsíti, hogy a cég az alacsony árfekvésű új termékkel kifejezetten azokat a fogyasztókat kívánja megszólítani, akiknek fontos a magyar származás.
A Csányi Sándor OTP elnök-vezérigazgató érdekeltségébe tartozó vállalat azért jelent meg új branddel a 1,5 százalékos UHT-tejek piacán, mert az élelmiszerláncok e termékeket általában vevőcsalogatókként kezelik, és akciók keretében, kis árréssel értékesítik azokat. Eddig az üzlethálózatok elsősorban olcsó külföldi UHT-tejeket használtak e célokra, Szilágyi László szerint azonban mára megváltozott a helyzet, és a láncok e termékkategóriában is egyre inkább a magyar termékeket keresik.
A Sole-Mizo - tette hozzá a kereskedelmi és marketing igazgató - az új branddel arra is törekszik, hogy az olcsó importtermékekkel fel tudja venni a versenyt. Az agrarszektor.hu tapasztalatai szerint a "Hazai" UHT-tej most 165 forint körüli literenkénti áron kapható több élelmiszerláncban is, így árfekvése nagyjából megfelel az importból származó UHT-tejekének.

Ugyanakkor a hazai tejipar helyzetét nehezíti, hogy a külföldi UHT-tejek - figyelembe véve a szállítási és egyéb pluszköltségeket is - sokszor irreálisan olcsó akciókkal jelennek meg a hazai kiskereskedelemben, mivel sem a hazai tejtermelők, sem a tejipari cégek nincsenek komolyabb versenyhátrányban más uniós piaci szereplőkhöz képest. Ezért általános ágazati vélemény szerint az import UHT-tejek sokszor áfacsalásokkal, illetve más szabálytalanságokkal jutnak az üzletekbe, mint ahogy e visszásságokat az agrártárca közelmúltbeli rendkívüli ellenőrzései is megerősítették.
A "Hazai" tej alacsony árfekvését az teszi lehetővé, hogy dizájnja egyszerűbb, értékesítését pedig nem támogatja marketingkampány - mondta Szilágyi László. A Sole-Mizo a "Hazai" mellett a 1,5 százalékos "árharcos" kategóriában egy jóval régebbi, Farmer elnevezésű brandjével is forgalmaz UHT-tejet, amely hasonlóan egyszerű csomagolású és jelenleg szintén 165 forint körüli áron kapható, de márkaneve közvetlenül nem utal a termék magyar származására. Ezen kívül a cég sokkal ismertebb, MiZo brandjében is forgalmaz 1,5 százalékos UHT-tejet, amely azonban jóval drágábban - a Sparban például most 250 forint körüli literenkénti áron - kapható, miközben beltartalmi mutatói megegyeznek a másik két márka minőségi jellemzőivel.
A Sole-MiZo Zrt.-nek nincs ráhatása arra, hogy a kereskedelmi láncok milyen árpolitikát alkalmaznak - reagált az agrarszektor.hu-nak Szilágyi László. Általános tapasztalat azonban, hogy a minőségi csomagolású, jelentős médiatámogatású MiZo-brandet a kiskereskedők "erősebb márkának" tartják, amely szerintük nagyobb árrést is elbír. Ez indokolhatja a 1,5 százalékos MiZo-tej magasabb fogyasztói árát is, miközben a cég UHT-márkáinak átadási árai között messze nincs akkora különbség, mint amekkora a bolti árakban megmutatkozik - fogalmazott a kereskedelmi és marketing igazgató.