Nagy fordulat: az első Orbán-kormány létrehozta, a harmadik megszünteti

agrarszektor.hu
Az első Orbán-kormány létrehozta, a második újjáalakította a nemzeti földalapkezelő szervezeti intézményét, amelyet a harmadik Orbán-kormány megszüntet a közeljövőben. Ez persze nem jelenti azt, hogy az állami földalapot is felszámolnák, de az abban lévő mezőgazdasági területek jelentős részét mára eladták, így főként az állami erdők és a természetvédelmi területek maradtak meg. A szervezet megszüntetése is jelzi, milyen nagyot változott az állami földek birtokpolitikai megítélése a nemzeti földalap 2002-es felállítása óta.

Nagy István és Áder János is ott lesz az idei Agrárszektor konferencián!

Az idén először 3 napos konferencián előad többek között Bige László, Gyuricza Csaba, Éder Tamás, Feldman Zsolt, Jakab István, Harsányi Zsolt, Makai Szabolcs, Szabó Levente, Kulik Zoltán, Hollósi Dávid és még sokan mások...

Ne maradjon le az év egyik legjelentősebb agrárszakmai eseményéről!

A nemzeti földalapot 2001-ben, az első Orbán-kormány idején hozta létre egy törvény elfogadásával az Országgyűlés, majd 2002. január elsejétől megkezdte működését a Magyar Nemzeti Földalapkezelő Kht., amely a földművelésügyi és vidékfejlesztési miniszter irányítása alá tartozott. Bár az első Orbán-kormányban az agrártárcát sokáig Torgyán József volt kisgazda pártelnök-miniszter vezette, a földalap létrehozásakor már nem ő állt a minisztérium élén, mert 2001. február 15-i hatállyal lemondott. Az FVM-et a földalap kialakításakor Vonza András kisgazda kötődésű miniszter vezette.

A Magyar Nemzeti Földalapkezelő Kht. 2002. január 1. és július 31. között működött, mivel a közben választásokat nyert, Medgyessy Péter vezette MSZP-SZDSZ kormány Nemzeti Földalapkezelő Szervezetté alakította át, amely továbbra is az agrártárcához tartozott. Ez a felállás 2002. augusztus 1. és 2007. december 31. között funkcionált, amikor is a nemzeti földalap a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt.-hez (MNV Zrt.) került. 2008. Január 1.-től a vagyonhasznosítást az MNV Zrt. látta el egészen 2010. augusztus 31-ig, amikor a második Orbán-kormány újabb jelentős változtatást hajtott végre.

MTI-fotó: Czeglédi Zsolt

Elfogadta ugyanis a parlament azt a ma is hatályos, 2010-es törvényt, amely azt rendelte el, hogy 2010. szeptember elsejétől ismét létre kell hozni egy nemzeti földalapkezelő szervezetet (NFA). Ezzel az állami termőterületek felügyeletét és vagyonkezelését az MNV Zrt.-től visszahelyezték a Vidékfejlesztési Minisztériumnak elkeresztelt akkori agrártárcához, majd fokozatosan kialakították az NFA szervezetét is.

Ez az új NFA működött mostanáig, legfeljebb annyi változtatással, hogy a felügyeletét ellátó tárcát 2014-től, a harmadik Orbán-kormány időszakában Földművelésügyi Minisztériummá (FM) nevezték át. A napokban azonban megjelent a minisztériumi háttérintézmények átalakításáról szóló kormányhatározat, amely - más FM-hez tartozó szervezetek mellett - az NFA jogutódlásos megszüntetését is elrendeli. Eszerint a földalap központi szervezetének az agrártárcába kell olvadnia, területi szervezeteit pedig felszámolják, amint az állami földek értékesítéséről szóló, "Földet a gazdáknak!"elnevezésű program lezárul.

Bár az NFA-t is érintő átszervezések a bürokráciacsökkentő kormányzati törekvések részét képezik, a megszüntetésről szóló döntés arra is utalhat, hogy az állami földek jelentőségének ma már más a megítélése a kormányon belül. Azzal, hogy eddig kiemelten kezelt földalapos szervezeteket működtettek, az Orbán-kormányok azt is kifejezték, hogy fontos szerepet szánnak az állami termőföldvagyonnak. A 2001-es és a 2010-es földalapos törvény preambuluma egyaránt leszögezi, hogy a Nemzeti Földalapnak hozzá kell járulnia a földbirtok-politikai irányelvek megvalósításához és például "a családi gazdaságokon alapuló korszerű birtokszerkezet kialakításához". Mára azonban több szempontból is megváltozott a helyzet, amely miatt az NFA szerepe leértékelődhet.

MTI-fotó: Czeglédi Zsolt

Egyfelől a kormány a "Földet a gazdáknak!"programban a mobilizálható NFA-s mezőgazdasági területek (főként szántók) jelentős részét három körben - tavaly év végétől az idén nyár közepéig - eladja, így az NFA "családi gazdaságok erősítésében" betöltött szerepét befejezettnek tekintheti. Maga az "állami földalap" persze nem szűnik meg, hiszen a tartós állami tulajdonban lévő erdők és természetvédelmi területek megmaradnak, de ezek vagyonkezelése az állami erdőgazdaságok és a nemzeti parkok révén jóval egyszerűbben megoldható, mint a most eladott szántóké, amelyek földhaszonbérleti pályáztatása is folyamatos szakmai és politikai vitákat generált az elmúlt években.

Másrészt 2014-ben Magyarországon életbe lépett az új földforgalmi törvény, amely miatt az NFA szintén veszített jelentőségéből. Korábban ugyanis egyik fő feladata az volt, hogy elővásárlási jogával élve beavatkozzon a piaci tranzakciókba, ha egyes ügyleteket - például zsebszerződések gyanúja miatt - nemkívánatosaknak ítél. A földforgalmi törvény viszont - egy hektár felett - ma már csak úgynevezett földműveseknek engedélyezi a földvásárlásokat, vagyis minden más állampolgárt a vételekből kizárt. Ezért az NFA a legtöbb esetben most már csak akkor vásárolhatna földeket, ha azokat az egyébként kedvezményezett földművesek elől veszi el, ez pedig nyilvánvalóan nem lehet birtokpolitikai cél. Ráadásul a mostani földadásvételi tranzakciók előzetesen olyan szigorú engedélyezési-jóváhagyási procedúrán esnek át, amelyek még egy további földalapos kontrollt az ügyek zömében szükségtelenné tehetnek.

A továbbiakra nézve persze így is maradnak kérdőjelek, amelyek miatt nem tudni, valójában milyen formában működhet majd tovább az FM-be olvasztott földalap. Az egyik tisztázatlan pont a földeladásokból származó, 250-300 milliárd forintnyi költségvetési bevétel sorsa, amelyet a jelenlegi szabályozás szerint csak újabb földvásárlásokra lehetne fordítani, de Lázár János Miniszterelnökséget vezető miniszter a közelmúltban már többször utalt arra, hogy egyes elképzelések szerint az összeget - új törvényi szabályozással - ipari parkokra, adósságcsökkentésre vagy kórházépítésekre kellene költeni.

Összesen 1,8 millió hektárnyi volt a terület
Az NFA-hoz a közelmúltig körülbelül 1,8 millió hektárnyi állami termőföld tartozott, amelynek 49 százaléka mezőgazdasági terület, 50 százaléka erdő, 1 százaléka pedig művelés alól kivett terület volt. Ezek közül a kormány 350-380 ezer hektárt tartott eladhatónak, amelynek nagy részét meg is hirdették, illetve értékesítették. Egy korábbi kimutatás szerint egyébként az NFA mintegy egymillió hektárt vegyes művelési ágú területként, 500-550 ezer hektárt erdőként, 180-200 ezer hektárt szántóként, mintegy 100 ezer hektárt legelőként, 10-15 ezer hektárt pedig szőlőként, gyümölcsösként, nádasként és halastóként tartott nyilván.

Másik lényeges szempont, hogy a Magyarországgal szembeni uniós földügyi kötelezettségszegési eljárások miként zárulnak majd. Ma az valószínűsíthető, hogy a vitás ügyek az Európai Bíróságon kötnek ki, de az még nem látható, hogy egy esetleges elmarasztaló ítélet mennyire kényszerítheti a jelenlegi földpiaci szabályozás felpuhítására a kormányt. Ha ugyanis például nagyobb teret kellene engedni a nemkívánatosnak tartott külföldi földvásárlásoknak, ismét szükségessé válhat a nagyobb állami szerepvállalás és kontroll, amelynek egy FM-be integrált, lecsupaszított NFA nem tudna eleget tenni.

CÍMLAPRÓL AJÁNLJUK
FIZETETT TARTALOM
KONFERENCIA
Agrárszektor Konferencia 2024
Kistermelőknek és fiatal gazdáknak most 50% kedvezménnyel! Decemberben ismét Agrárszektor konferencia!
EZT OLVASTAD MÁR?