Lesz piaca a magyar kukoricának: 2020-tól jön a E10-es üzemanyag!

MTI
Nő a biológiai eredetű összetevők aránya az üzemanyagokban január 1-jétől - mondta Kaderják Péter, az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) energiaügyekért és klímapolitikáért felelős államtitkára hétfőn, egy budapesti sajtótájékoztatón. A döntésre az utolsó pillanatban került sor, mivel minden egyes uniós tagállam bioüzemanyag-gyártását azon a termelési szinten kell befagyasztani 2030-ig, amit 2020-ra elért.

JÖVŐ HÉTEN AGROFOOD 2024 ÉS AGROFUTURE 2024 KONFERENCIA | KOMBINÁLT JEGGYEL 50% KEDVEZMÉNNYEL!

Az AgroFood 2024 konferencián előadóink között lesz Nobilis Márton, Hollósi Dávid, Gyuricza Csaba, Giacomo Pedranzini és Ruck János is!

Az AgroFuture 2024 konferencián előad Feldman Zsolt, Hadászi László, Nemes Imre, Petri Bernadett és Vajda Péter is!

Regisztráció most 15% kedvezémnnyel, kombinált jeggyel, az AGROBÉRLETTEL 50% kedvezménnyel!

Az államtitkár felidézte, hogy a benzinbe és a dízel üzemanyagba keverendő, megújuló energiaforrásnak minősülő, biológiai eredetű összetevők kötelező, legkisebb összevont mértéke 6,4%-ról 8,2%-ra nő. A 95-ös benzin bioetanol-aránya legalább 6,1% lesz. Az agrárszektor.hu már többször is beszámolt róla, hogy ennek a hazai bioetanolgyártásra és ezen keresztül a kukoricapiac stabilitására óriási hatása van. A döntésre az utolsó pillanatban került sor, mivel minden egyes uniós tagállam bioüzemanyag-gyártását azon a termelési szinten kell befagyasztani 2030-ig, amit 2020-ra elért. Erről itt írtunk részletesen:

EZ IS ÉRDEKELHET

Grád Ottó, a Magyar Ásványolaj Szövetség főtitkára elmondta, hogy az átállás már decemberben elkezdődik. A töltőállomásokon kicserélik a matricákat, a 95-ös benzint E10-es matrica is jelzi az eddigi E5-ös helyett. A magasabb bioetanol-tartalomra való váltás több európai uniós országban megtörtént, és a tapasztalatok szerint nem okozott műszaki problémát, hangsúlyozta a főtitkár, hozzátéve, hogy esetleg a régi típusú gépkocsiknál szükség lehet a járműre vonatkozó előírások ellenőrzésére.

Kaderják Péter kiemelte, az E10-es üzemanyag bevezetése csökkenti Magyarország energiafüggőségét. Emelkedik a motorbenzin itthon előállított biokomponens-tartalma, ami csökkenti a kőolajimportot, másrészt a gyártási folyamat során keletkező biogázok hasznosításával csökkenthető a földgázbehozatal is. A bioetanol mintegy 70%-os üvegházhatású gázkibocsátás-megtakarítást ér el a fosszilis motorbenzinhez képest, mutatott rá az államtitkár, aki kitért arra is, hogy a bioetanol-gyártásban jelentős az innovációs potenciál, a hazai biofinomítók folyamatosan fejlesztenek.

Az átállás lehetőséget teremt arra, hogy Magyarország éljen a földrajzi adottságaiból adódó versenyelőnnyel, az itthon megtermelt takarmánykukorica alapanyagból itthon előállított bioetanollal valósítsa meg az E10 bevezetését, mondta Kaderják Péter. Az államtitkár felhívta a figyelmet arra is, hogy mindez komoly piaci előnyt jelent a hazai agráriumnak, illetve a magyar gazdáknak. Kaderják Péter kérdésre válaszolva elmondta: a tárca figyelemmel fogja kísérni az árak alakulását.

Az Ásványolaj Szövetség főtitkára jelezte, a benzinkutakon továbbra is elérhetőek lesznek az E5-ös, tehát az alacsonyobb bioüzemanyag részarányú, magasabb oktánszámú prémium motorbenzinek, amelyekre a jogszabály nem vonatkozik. Grád Ottó azt is közölte, hogy az E10-es benzin használatával a járművek fogyasztásában nem lehet majd változást érezni.

NEKED AJÁNLJUK
CÍMLAPRÓL AJÁNLJUK
FIZETETT TARTALOM
KONFERENCIA
AgroFuture 2024
Fenntarthatóság és innováció az agráriumban - AGROBÉRLETTEL 50% kedvezménnyel!
AgroFood 2024
Élelmiszeripari körkép - AGROBÉRLETTEL 50% kedvezménnyel!
EZT OLVASTAD MÁR?