Nem orvosolja az élelmiszeripar problémáit a Hungarikum-törvény

agrarszektor.hu
A Hungarikum-fogalmát még mindig elsősorban az élelmiszeripari termékekkel azonosító árérzékeny magyar fogyasztók kedvét biztos nem fogja meghozni a magyar termékek vásárlására a szeptembertől életbe lépő Hungarikum-törvény. Sok múlik ugyan a kerettörvényt kiegészítő részletszabályokon, de az élelmiszeripar alapvető problémáit nem a Hungarikum-címke fogja megoldani, vélik iparági szereplők.

Nagy István és Áder János is ott lesz az idei Agrárszektor konferencián!

Az idén először 3 napos konferencián előad többek között Bige László, Gyuricza Csaba, Éder Tamás, Feldman Zsolt, Jakab István, Harsányi Zsolt, Makai Szabolcs, Szabó Levente, Kulik Zoltán, Hollósi Dávid és még sokan mások...

Ne maradjon le az év egyik legjelentősebb agrárszakmai eseményéről!

Kevés a júniustól életbe lépett Hungarikum-törvény a magyar élelmiszeripar belső-és külső piacainak fellendítéséhez még akkor is, ha megfelelőek lesznek a kerettörvényt kiegészítő részletszabályok, vélik élelmiszeripari szereplők.

"A Hungarikum-törvény és az alapját képező koncepció, miszerint az ezen jelzésekkel ellátott termékek eladhatóbbak lesznek külföldön, és így kitörési pontot jelenthetnek az olyan ágazatoknak mint például az élelmiszeripar, naiv elképzelés. A magyar termékeket nem attól fogják külföldön venni, hogy rajtuk van a "Hungarikum"- címke, hanem mert ismerik a márkanevet, vagy azért, mert megfelelő a minősége és elfogadható az ára. A hazai fogyasztóknál szintén ez a helyzet. A Pick-szalámit is azért veszik, mert megbíznak a márkában, amit több mint száz éve ismernek szerte a világon. Ehhez viszont nagyon erős imázs- illetve brandépítésre van szükség az adott termék esetében, ami akár több évtizedes kitartó marketing munkával lehetséges és nem utolsó sorban igencsak költséges játék. Vagyis, ha a magyar állam népszerűsíteni akarja az itthon előállított élelmiszereket külföldön, akkor nyúljon a zsebébe és ne pár millió forintot szánjon exportmarketingre, hanem évente legalább néhány tízmilliárdot, mint a német AMC." - mondta az agrarszektor.hu-nak Raskó György agrárközgazdász, a Royal Tokaji Borászati Zrt., a Ceres Zrt., illetve a Csopak Holding elnöke, a Földművelésügyi Minisztérium egykori közigazgatási államtitkára.

Hasonlóan látja a helyzetet Ruck János, a Gyulai Húskombinát vezérigazgatója, aki elmondta, hogy miután a gyulai és a csabai kolbász megkapta az Uniótól az eredetvédettséget, nem volt elég forrás arra, hogy kommunikálják a magyar fogyasztók felé ez mit is jelent, és az exportértékesítésüket sem dobta meg számottevően az, hogy feltüntették a termékeken az eredetvédettséget. Ezért nagyon fontos szerinte, hogy a védjegyek megismertetése megfelelő marketingstratégiával társuljon.

A Hungarikum-törvény júniustól lépett életbe, ami egy kerettörvény, és annak a szabályozási rendszernek adja a vázát, amelyen keresztül meghatározzák majd, hogy mi a magyar nemzeti érték és az úgynevezett hungarikum. (az általános definíciót lásd keretes írásunkban.)

Kutatások szerint a magyar fogyasztók számára fontos, hogy magyar terméket vegyenek, és a Vidékfejlesztési Minisztérium legutóbbi fogyasztói felmérésből is az derül ki, hogy a megkérdezettek nagyjából 40 százaléka még mindig élelmiszeripari termékekre gondol, ha meghallja azt, hogy hungarikum. A kereskedelmi láncok tapasztalatai azonban még mindig azt igazolják, hogy a magyar fogyasztó - aki a jövedelmének nagyjából 25-30 százalékát élelmiszerre költi - árérzékeny, tehát ár, és nem eredet alapján fog választani.

"A fogyasztók egyre árérzékenyebbek, amit jól jelez az, hogy a magasabb és a közepes árkategóriába eső termékek egyre kisebb súllyal szerepelnek az áruházak polcain, mivel a fogyasztók egyre nagyobb része fordul a nagyon olcsó termékek felé. Márpedig a nagytételű, olcsó termékek piacán több meghatározó élelmiszeripari ágazatban jelentős versenyképességi problémái vannak a magyar előállítóknak. Ezt a fogyasztásban mind meghatározóbb szereppel bíró szegmenst azonban nem lehet feladni. Mindent meg kell tenni annak érdekében, hogy itt is javítsuk a magyar termékek versenyképességét. Viszont a Hungarikum-címkék ennek az alapvető problémának a megoldásában keveset segítenek, hiszen a hungarikumok elsősorban a kiváló minőségű, illetve speciális, így drágább termékek közül kerülnek ki." - mondta az agrarszektor.hu-nak Éder Tamás, a Magyar Húsiparosok Szövetségének elnöke, a Bonafarm vállalati kapcsolatokért felelős és PR-igazgatója.

Amióta beléptünk az Unióba, a magyar élelmiszeripar a belső piacainak több mint negyedét elvesztette, és napról napra veszít belőle. A Kopint-Tárki Konjunktúrakutató Zrt. és az Agrár Európa Tanácsadó Kft. 2010-es jelentése szerint az élelmiszer-gazdaság problémás területei közül az élelmiszeripar helyzete a legsúlyosabb. A termelés jelentősen csökken, volumene 2009-ben már a nyolcvan százaléka sem volt az uniós csatlakozás előtti évinek.

A magyar nemzeti értékekről és a hungarikumokról szóló 2012. évi XXX. törvény szerint "a hungarikum olyan kiemelésre méltó értéket jelöl, amely a magyarságra jellemző tulajdonságával, egyediségével, különlegességével és minőségével a magyarság csúcsteljesítménye." Ezek szerint a hungarikum lehet a belföldön és külföldön egyaránt a magyar kultúra és tudomány eredményként számon tartott érték, vagy védett természeti érték, vagy amelyet egyedi értékelés eredményeként a Hungarikum Bizottság annak minősít. Ez utóbbi bizottságba tagokat delegál Szellemi Tulajdon Nemzeti Hivatalának elnöke, valamint az igazságügyért, a helyi önkormányzatokért, a kultúráért és oktatásért, a vidékfejlesztésért, a turizmusért, a fejlesztéspolitikáért felelős miniszter. Szintén egy-egy tagot delegál a Magyar Tudományos Akadémia és a Magyar Művészeti Akadémia elnöke, míg a Magyar Állandó Értekezlet három tagot, az Országgyűlés pedig két tagot.

NEKED AJÁNLJUK
CÍMLAPRÓL AJÁNLJUK
FIZETETT TARTALOM
KONFERENCIA
Agrárszektor Konferencia 2024
Kistermelőknek és fiatal gazdáknak most 50% kedvezménnyel! Decemberben ismét Agrárszektor konferencia!
EZT OLVASTAD MÁR?