Most vagy soha: 10 százaléknyi etanolt minden benzinbe!

Agrárszektor
Európa nagy része most vált az 5-7 százalékos bekeverési arányról a 10 térfogatszázalékosra, ami az etanol benzinen belüli arányát illeti. Az EU-ban a harmadik legnagyobb gyártókapacitással hazánk rendelkezik, köszönhetően a két nagy etanol-előállító vállalatnak, a Pannonia Bio finomítónak, valamint a Hungrana Kft.-nek. A két cég együttesen 680 millió liter elsőgenerációs bioetanolt állít elő évente, vagyis mennyiségi akadálya nincs annak, hogy mi is lépjünk. Az elhatározást gyorsan cselekvésnek is követnie kell, mivel a 2020-ban elért termelési szintet 2030-ig kötelező lesz befagyasztani.

JÖVŐ HÉTEN AGROFOOD 2024 ÉS AGROFUTURE 2024 KONFERENCIA | KOMBINÁLT JEGGYEL 50% KEDVEZMÉNNYEL!

Az AgroFood 2024 konferencián előadóink között lesz Nobilis Márton, Hollósi Dávid, Gyuricza Csaba, Giacomo Pedranzini és Ruck János is!

Az AgroFuture 2024 konferencián előad Feldman Zsolt, Hadászi László, Nemes Imre, Petri Bernadett és Vajda Péter is!

Regisztráció most 15% kedvezémnnyel, kombinált jeggyel, az AGROBÉRLETTEL 50% kedvezménnyel!

Európában 2020-ig 10 százalékos bekeverési arányt kell elérni megújuló forrásból a folyékony üzemanyagok terén. Az előírás 2015-ben úgy módosult, hogy ez 7 százaléknyi elsőgenerációs (szántóföldi termények) és 3 százaléknyi egyéb energiahordozó lehet. A Bizottság azt is rögzítette, hogy minden egyes tagállam bioüzemanyag-gyártását azon a termelési szinten kell befagyasztani 2030-ig, amit 2020-ra elért.

Ez lényegében azt jelenti, hogy egy évünk maradt a termelési kapacitások maximális felfuttatására "

 - mutatott rá Reng Zoltán, a Hungrana Kft. vezérigazgatója pénteken, egy szűk körben rendezett sajtóreggelin, amelyre az agrászektor.hu is meghívást kapott. Ma nagyjából 6,4 százalékos bekeverési arányt teljesítünk a bioüzemanyagok terén, de ennek kevesebb mint fele (3 százalékos részesedés alatt) a kukoricára épülő bioetanol mennyisége. A többi az olajos növényekre - elsősorban repcére - épülő biodízeliparból kerül ki, amit nem is mi, hanem döntően Németország dolgoz fel.


Ez több szempontból is szomorú. Egyrészt a kukorica termesztésére ideálisak a feltételek Magyarországon, nem véletlen, hogy minden negyedik hektárt ez a kultúra foglalja el. A repce számára viszont sem a klimatikus adottságok nem tökéletesek, sem a vetésforgóban nem szerepelhet olyan sűrűn, mint a rivális kukorica. Nemzetgazdasági szempontból nem elhanyagolható, hogy

míg a kukoricát itthon dolgozzuk fel etanollá, addig a repce alapanyagként hagyja el az országot, javarészt Németországban válik értékes termék belőle.

Harmadik szempont, hogy a dízelüzemű autók csillaga leáldozóban van, ezzel együtt a biodízelnek is csökken a jelentősége. Ahhoz, hogy az EU által megkövetelt klímapolitikai célkitűzéseknek meg tudjunk felelni, szükséges az ÜHG-kibocsájtás csökkentése, ami az üzemanyagok etanol-tartalmának növelésével jelentősen javítható. A jelenlegi bekeverési arány 10%-ra emeléséhez jogszabályi változás szükséges, melyet a Visegrádi Országok agrárkamarái is támogatnak. 

"A hazai gyártói kapacitás rendelkezésre áll, amit szinte 100 százalékban kihasználunk. A célunk az, hogy ne import biodízelből teljesítsük az előírt bekeverési arányt, illetve a Magyarországon előállított etanol itthon hasznosuljon. Ma a szomszédos országokban, Romániában vagy Bulgáriában nagyobb arányban használják az etanolt, ezért az itthon előállított bioüzemanyag egy része elhagyja az országot" - magyarázott Reng Zoltán.


Itthon működik a legnagyobb bioetanolgyár az Európai Unióban, a Tolna megyei Pannonia Bio Zrt. évente 500 millió liter bioetanolt termel, az összes magyar kapacitás pedig a harmadik legnagyobb az EU-ban (Franciaország és Németország után). Ezért is "furcsa", hogy szomszédainkban nagyobb a biokomponensek aránya a hajtóanyagokban, és már a 8-9 százalékot is eléri. "Éppen ezért hangzott el az a javaslat a Visegrádi Négyek, valamint Litvánia, Lettország és Bulgária 31 bioüzeanyag-gyártóját tömörítő V4+ biüzemanyag-szövetség  legutóbbi találkozóján, hogy szükséges lenne ez év végéig bevezetni a 10 térfogatszázaléknyi bioetanolt tartalmazó E10 és a 7 térfogatszázakélnyi biodízelt tartalmazó B7 üzemanyagot. A mennyiség rendelkezésre áll, technikai akadálya sincsen a bekeverésnek,pusztán politikai döntés kérdése egy új arány előírása"  - hangoztatta a szakember.

Ma Németországban, Finnországban, Belgiumban és Franciaországban lehet E10-et tankolni, és idén Hollandia is csatlakozik a sorhoz. Franciaországban már 10 éve használják az E10-et, melynek piaci részesedése 2017-re elérte 38,5 százalékot, Finnországban pedig a 61 százalékot. 2020-ig tervezi a magasabb etanolarányú benzin bevezetését Olaszország, Svédország, az Egyesült Királyság, Litvánia, Lengyelország és Dánia. Erre a hullámra szeretne felülni Magyarország is.

Ne feledkezzünk meg arról sem, hogy az etanolgyártás melléktermékeként minden évben 590 ezer tonna magas fehérjetartalmú takarmány keletkezik a magyar gyártóknál, melynek hazai felhasználása tökéletesen belesimul a Nemzeti Fehérjeprogramba, azaz az állattartást GM-mentes alapanyaggal látja el.

EZ IS ÉRDEKELHET

NEKED AJÁNLJUK
CÍMLAPRÓL AJÁNLJUK
FIZETETT TARTALOM
KONFERENCIA
AgroFuture 2024
Fenntarthatóság és innováció az agráriumban - AGROBÉRLETTEL 50% kedvezménnyel!
AgroFood 2024
Élelmiszeripari körkép - AGROBÉRLETTEL 50% kedvezménnyel!
EZT OLVASTAD MÁR?