Nagy István és Áder János is ott lesz az idei Agrárszektor konferencián!
Az idén először 3 napos konferencián előad többek között Bige László, Gyuricza Csaba, Éder Tamás, Feldman Zsolt, Jakab István, Harsányi Zsolt, Makai Szabolcs, Szabó Levente, Kulik Zoltán, Hollósi Dávid és még sokan mások...
Ne maradjon le az év egyik legjelentősebb agrárszakmai eseményéről!
Franciaországban attól tartanak, hogy 2026-ra már minden második termelő nyugdíjas lesz, Magyarországon tavaly 6,1 százalékot tett ki a 35 évnél fiatalabb gazdák aránya: 10 év alatt 0,7 százalékpontot romlott a mutató. Az új generáció termelésbe való belépését alapvetően két tényező akadályozza:
- 1. a földhöz jutás nehézségei
- 2. a termelés alacsony jövedelmezősége
Föld és támogatás
Franciaországban is probléma, hogy sok gazda bérli a területet, így az nem örökölhető a fiatalabb generáció számára, míg mások, akik átadhatnák, ezt mégsem teszik meg. Az érzelmi okokon kívül - hiszen nehéz átadni egy élet munkáját - komoly anyagi érdekek is állnak amögött, hogy az öregebb generáció belekapaszkodik a földbe.
Ezért még mindig sok olyan gazda "foglalja le" földeket, akik "látszattermelést" végeznek, legfeljebb az önellátás szintjéig jutnak el. Magyarországon az őstermelők száma - akiket az egyéb önálló vállalkozók között tart nyilván a Statisztikai Hivatal - több százezerre tehető, egyéni vállalkozókkal együtt 422 ezer egyéni gazdáttartottak nyilván 2016-ban. (Az összes magyar vállalkozás 27 százaléka mezőgazdasági üzem.) Beszédes adat, hogy a KSH 2016. évi összeírásában a 4000 standard termelési értéket (STÉ) sem éri el 320 ezer vállalkozás, miközben a fiatal gazda pályázatokban az életképes vállalkozás alsó határát 6000 STÉ-nél húzta meg a kiíró.
2018-ban az átlagos földbérleti díj 56 ezer forint volt egy hektár szántón, de nagy a szórás. A gyenge termőképességű (15 AK alatti) földeken sokkal többet lehet keresni támogatásokkal, mint a bérleti díjjal, hiszen csak területalapon 75 ezer forint érkezik a számlára, amit egyéb támogatásokkal (természeti hátránnyal érintett terület, agrár-környezetgazdálkodás, ökogazdálkodás, őshonos állat tartása stb.) a többszörösére lehet emelni.
Az alábbi ábra csak a támogatások és a mezőgazdasági üzem összes jövedelmének arányát érzékelteti, az egyéb agrárkedvezmények nincsenek benne. Jól látszik, hogy egy átlagos gazdaság bevételeinek felét az agrártámogatások teszik ki. A magas támogatási szint egyik okaként az egyéb gazdasági szférákban elérhető magasabb jövedelmet szokták említeni. Ha így nézzük, a támogatás vonzóbbá teszi a fiatalok számára a szakmát, hiszen javítja a jövedelmezőséget.
Méret és jövedelmezőség
Támogatásokkal valójában sokkal több gazdát és sokal nagyobb területet tartunk a rendszerben, mint a fent említett 320 ezer gazda és 226 ezer hektár.
A következő költségvetési ciklusban az uniós közvetlen kifizetéseket igénylőnként 100 ezer eurónál befagyasztanák, és 60 ezer euró felett fokozatosan csökkentenék a kifizetett támogatást. Ez azt jelenti, hogy már 260 hektáros méret felett elkezdődnek az elvonások és a 440 hektár feletti méretű gazdaságok nem kapnak közvetlen kifizetéseket.
Magyarországon így oszlik meg a 4000 STÉ-t meghaladó üzemek száma az egyes termelésiérték-kategóriák között (sajnos pont 6000 STÉ-s kategória nincs az összesítésben). Ne feledjük, a cégek nagyobb területen, több emberrel dolgoznak, csúnya dolog lenne, ha nem termelnének sokkal nagyobb értéket, mint az egyszemélyes gazdaságok.
A NAIK AKI tesztüzemi adatai alapján az egyéni gazdaságok kisebb méretük ellenére is jövedelmezőbbek tudnak lenni a nagyoknál, ugyanis kevesebb hitelt cipelnek és kevesebb munkaerőt foglalkoztatnak, azonkívül kevésbé foglalkoznak nagy tőkeigényű állattartással, például tejtermeléssel vagy sertéstartással, továbbá kevésbé hajlamosak biztosításokat kötni, beruházásokat indítani és ismeretlen technológiákba invesztálni.
Franciaországban a gazdák átlagosan havonta 1250 eurót (415 ezer forintot) keresnek, és szép számmal akadnak köztük kifejezetten tehetősek is. Gazdálkodni tehát érdemes - hazánkban is -, ez akár vonzóvá is tehetné a szakmát a fiatalok szemében. Kár, hogy az agrártámogatási rendszer inkább fékezi, semmint segíti a generációváltást - és ebben vastagon benne vannak az adókedvezmények is.
Szerencsére több kedvező folyamat is elindult ennek ellensúlyozására. A következő költségvetési ciklusban a nemzeti boríték 2 százalékát csak a fiatalok támogatásaira lehet felhasználniuk a tagállamoknak. Magyarország elindult azon az úton, hogy rendet tegyen az agráradózásban, amihez előbb a családi vállalkozást kell a kapcsolt működési formáktól megtisztítani. Sokan fognak bosszankodni miatta, hogy kettős könyvelést kell vezetni a családban, ám az adókedvezmények megmaradnak. Lesz tehát látható jövedelem, és némi nyugdíjalap is, bár nem sok. Ha elég jövedelem marad a gazdaságban, akkor kitermelhető belőle annyi tartalék, ami megalapozza a generációváltást. Úgy tűnik, hogy ezt a jövedelmet a jövőben is kisebb részben a piac, nagyobb részben a társadalom fogja előteremteni.