agrarszektor.hu • 2022. augusztus 9. 15:30
Gyakorlatilag öt nappal ezelőtt leállt az olcsó orosz uráli kőolaj szállítása Magyarország felé, augusztus 4. óta ugyanis nem jön az orosz Transznyeft Barátság II. vezetéken a kőolaj Magyarország, Csehország és Szlovákia felé. A leállítás oka, hogy július végén a Gazprombank a nyugati szankciókra hivatkozva nem teljesítette a tranzitdíj átutalását az ukrán vezetéküzemeltető Ukrtransnafta felé, amely erre hivatkozva leállította a kőolaj tranzitot és visszaküldte a pénzt a Transznyeftnek.
Már ötödik napja nem jön Magyarországra az orosz kőolaj, és az orosz RIA Novoszti hírügynökség beszámolója szerint a Transznyeft orosz vezetékmonopólium is megerősítette, hogy leállította az olajszállításokat a Barátság kőolajvezeték déli ágán Magyarország, Szlovákia és Csehország felé - írja a Portfolio. Ugyanakkor az északi ágon Fehéroroszországon át Lengyelországba és Németországba folytatódnak a szállítások. A szállítások leállítását azzal magyarázza a Transznyeft, hogy nem kapta meg érte a szükséges pénzt. A Reuters bővebb információi szerint az eset úgy történt, hogy a Transznyeft már július 22-én előre átutalta az augusztusi tranzitdíjat az Ukrtransnaftának, de a pénz nem érkezett meg hozzá, sőt az ukrán cég július 28-án visszaküldte azt, mert a Gazprombankon keresztül nem teljesült az átutalás. A Transznyeft közleménye szerint a Gazprombank a nyugati szankciók miatt nem továbbította a pénzt.
Mindez akkor történt, mikor már itthon is üzemanyag ellátási zavarok keletkeztek a 480 forintos hatósági ár miatt, amelyek enyhítésére hozzá kellett nyúlni a stratégiai készletekhez. Ha az orosz szállítások leállítása valóban a nyugati szankciókkal függ össze, akkor ez idővel súlyos ellátási nehézségekhez is elvezethet Magyarországon, illetve a térségben egyaránt.
Címlapkép forrása: MTI/Szigetváry Zsolt