agrarszektor.hu • 2024. január 30. 08:47
Luis Planas spanyol mezőgazdasági miniszter visszautasította azt a feltételezést, hogy a spanyol gazdák tisztességtelen előnyt élveznek szomszédjaikkal szemben. Erre azután került sor, hogy a francia miniszterelnök kijelentette, hogy foglalkozni fog a francia gazdák versennyel kapcsolatos sérelmeivel is.
Az Európai Unió legnagyobb mezőgazdasági termelőjének számító Franciaországban a gazdák arra panaszkodnak, hogy az uniós országok eltérő környezetvédelmi normái miatt tisztességtelen versenyben állnak a riválisokkal szemben. A francia gazdák az elmúlt héten útlezárásokat állítottak fel a főbb utakon, hogy nyomatékosítsák követeléseiket, miszerint a francia kormány tegyen többet azért, hogy segítse őket az infláció leküzdésében és az olcsó importtal való versenyben - írta meg a Reuters.
Hétfőn a tiltakozások erősödésével traktorok zárták el a Párizs környéki és a franciaországi főutakat, fejfájást okozva a Franciaországba naponta behaladó 20 ezer spanyol teherautónak. Ezzel kapcsolatban a spanyol mezőgazdasági miniszter úgy fogalmazott, hogy
az EU-ban a termelési és forgalmazási szabályok minden tagállamban hasonlóak, és mindannyian ugyanúgy alkalmazzuk őket. Az eltérő szabályok alkalmazásából nem származik versenyelőny.
Gabriel Attal francia miniszterelnök vasárnap azt mondta, hogy kormánya további segítséget fontolgat a mezőgazdasági termelőknek "a tisztességtelen verseny ezen aspektusait illetően", anélkül, hogy konkrétan megemlítette volna Spanyolországot. Mivel a francia blokádok késedelmet okoznak a spanyol termékek - többek között gyümölcsök, zöldségek, hús, olívaolaj és bor - északra irányuló exportjában, egyes exportőrök rövid szállítási útvonalakat kezdtek használni - közölte a spanyol kiskereskedelmi és élelmiszeripari szövetség, az Aecoc.
Növekszik a forgalom Santander és Bilbao kikötőiben, amelyek rövid tengeri szállítási útvonalakkal rendelkeznek az Egyesült Királyságba, valamint Barcelonából és Valenciából, az Olaszországba vezető "tengeri autópálya" kezdetén
- áll az Aecoc közleményében.
A spanyol közlekedési szövetségek szövetsége, a Fenadismer szerint az Egyesült Királyság exportpiaca a spanyol exportnak mindössze 7%-át teszi ki. A hajózás pedig nem jelent alternatívát az Európába irányuló export nagy része számára.