December 31-én lejár a határidő: ezt most még elintézhetik a gazdák

agrarszektor.hu2024. december 20. 11:31

Fontos változás lép életbe jövőre az elektronikus ügyintézésben: 2025. január 16. napjától megszűnik az eddig ismert ügyfélkapus azonosítás, az elektronikus ügyintézésekhez a hozzáférést az Ügyfélkapu + és a DÁP Mobilalkalmazás fogja biztosítani. A Nemzeti Agrárgazdasági Kamara (NAK) közleményében azoknak a gazdálkodóknak, akik maguk intézik elektronikus ügyeiket, azt tanácsolta, hogy mielőbb regisztráljanak az új azonosítási szolgáltatások valamelyikére.

Megszűnik az egylépcsős ügyfélkapus azonosítás, helyét a két faktoros azonosítást biztosító Ügyfélkapu+ és a DÁP Mobilalkalmazás veszi át. Az elektronikus ügyintézésben bekövetkező változások a gazdálkodókat is érintik, elsősorban a Magyar Államkincstárnál intézhető agrártámogatási ügyek és a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (Nébih) felé teljesítendő adatszolgáltatások terén. Mindkét említett szerv elektronikus ügyintézési felülete jelenleg ügyfélkapus azonosítással elérhető, sőt már mindkét új típusú azonosítási szolgáltatással is be lehet lépni az ügyintézési felületekre (Ügyfélkapu+; DÁP Mobilalkalmazás).

A NAK azoknak a gazdálkodóknak, akik saját maguk intézik az adatszolgáltatási és agrártámogatási ügyeiket, azt javasolta, hogy mielőbb regisztráljanak az új azonosítási szolgáltatások valamelyikére. Mivel január 15-én az eddigi azonosítási szolgáltatás megszűnik, január 16-án egy sürgős ügyben már csak Ügyfélkapu+-al, vagy a DÁP Mobilalkalmazás segítségével lehet ügyet intézni elektronikus úton. Ez igaz lesz a Nébih Ügyfélprofil Rendszerére, a Kincstár e-ügyintézési rendszerére, és az Agrárkamara Egységes Kamarai Keretrendszerének ügyfél felületére is.

Azoknak a gazdálkodóknak, akik az elektronikus agrártámogatási és adatszolgáltatási ügyeit meghatalmazott útján intézik, de maguk is aktívan követik ügyeinek állását, szintén gondoskodniuk kell az átállásról. Ez azért fontos, mert bár alapvetően a meghatalmazás alapján eljáró személynek kell majd az említett szervek ügyintézési felületére belépni, és a belépő személynek kell azonosítania magát, alkalom adtán a gazdálkodó is kerülhet abba a helyzetbe, hogy saját ügyének szeretne utánanézni, ezt azonban 2025. január 16-tól már csak az új azonosítási szolgáltatások valamelyikével teheti meg.

Az, hogy melyik azonosítási szolgáltatást válassza a gazdálkodó az Ügyfélkapu+ és a DÁP Mobilalkalmazás közül, egyéni döntés kérdése. Abban az esetben, ha valaki aktívan intézi elektronikus úton az ügyeit, és egyre szélesebb körben szeretné ezt tenni, akkor a DÁP Mobilalkalmazást érdemes választania. Ebben folyamatosan bővülnek majd az elérhető szolgáltatások, az eAzonosítás mellett az alkalmazáson keresztül elérhető lesz az eAláírás, ePosta, eDokumentumkezelés, eFizetés. Abban az esetben, ha elegendő, hogy az állami szervek e-ügyintézési felületeire belépjen, és azokon a megszokott ügyeket intézze, elegendő az Ügyfélkapu+ választása.

A Digitális Állampolgárság Programról és a DÁP Mobilalkalmazás használatáról bővebb tájékoztatás ezen a linken érhető el. Az Ügyfélkapu+ regisztrációhoz szükséges információk pedig itt találhatók meg.

Címlapkép forrása: Getty Images
Címkék:
határidő, nébih, változás, regisztráció, nak, mobilalkalmazás, magyar-Államkincstár, elektronikus-rendszer, ügyfélkapu, elektronikus, január, elektronikus-ügyintézés,