Nagy István és Áder János is ott lesz az idei Agrárszektor konferencián!
Az idén először 3 napos konferencián előad többek között Bige László, Gyuricza Csaba, Éder Tamás, Feldman Zsolt, Jakab István, Harsányi Zsolt, Makai Szabolcs, Szabó Levente, Kulik Zoltán, Hollósi Dávid és még sokan mások...
Ne maradjon le az év egyik legjelentősebb agrárszakmai eseményéről!
A 2017-18. közötti időszakban a DG SANTE információkat gyűjtött az EU közúti és tengeri élőállat-exportjának szállítási feltételeiről, beleértve a hajók hivatalos ellenőrzését és az állatok berakodásáig eltelt várakozási időket egyaránt - írja a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara (NAK). Az elkészített jelentés megállapította, hogy Írország és Portugália kivételével a többi vizsgált tagállamban a hajók engedélyezésére és ellenőrzésére használt rendszerek nem alkalmasak az állatjóléti kockázatok csökkentésére. A jelentés értelmében Franciaország, Horvátország, Románia, Szlovénia és Spanyolország nem teljesítette a szükséges védelmi előírásokat.
A vizsgálat során az egyik legfőbb beazonosított gyenge pontot a nemzeti hatóságok azon munkatársai jelentették, akik nem rendelkeztek a szükséges képesítéssel a hajók állatjóléti rendszereinek felülvizsgálatához. További tapasztalt hiányosság volt, hogy a feladat koordinációjáért felelős személyek nem biztosítottak elegendő időt és nem allokáltak kellő számú személyzetet az összes szükséges feladat megfelelő szinten történő elvégzéséhez, valamint nem nyújtottak hatékony támogatást a célállomás kikötőiben dolgozó munkatársaik számára. A jelentés arra is rávilágított, hogy a nemzeti hatóságok sok esetben nem töltötték ki a szükséges dokumentációt, amelynek hatására az állatjóléti problémák valószínűsége az állatok kikötőbe érkezésekor növekszik.
Az Eurogroup for Animals állatjóléti civil szervezet szerint 2018-ban közel 625 700 szarvasmarhát és mintegy 2 243 000 juhot és kecskét szállítottak az EU kikötőin keresztül az unión kívüli országokba, leginkább a közel-keleti és észak-afrikai desztinációkba. A DG SANTE jelezte, hogy nem tudtak elegendő információt szerezni az élőállatok tengeri szállításának tapasztalatairól, a harmadik országok, valamint az egyes szállítmányozók és a hajóparancsnokok visszajelzésének a hiánya miatt.
Sajnálatos tény, hogy 2019. novemberében a Queen Hind teherhajó - több mint 14 600, Szaúd-Arábiába szállítandó juhval a fedélzetén - a romániai Midia kikötőjében felborult, és a szállítmányból mindössze 32 állat maradt életben. A jelentés szerint Romániában történt esemény is rámutat arra, hogy az élőállat-szállítás ellenőrzése kritikus fontosságú az ilyen katasztrófák megelőzése érdekében. Az élőállatokat szállító hajók ellenőrzését végző különféle hatóságoknak ezért együtt kell működniük az ilyen események előfordulásának megelőzése érdekében.
Az elmúlt időszakban ez a második alkalom, hogy a DG SANTE Romániát vette célba az élő állatok szállításához kapcsolódó gyenge teljesítménye miatt. A speciális ellenőrzés keretében, melyre 2019. szeptember 30-tól október 2-ig került sor, megvizsgálták az országnak az élő állatok biztonságos szállítására való képességét, annak érdekében, hogy be tudják azonosítani a hasonló kérdéseket. Arra a következtetésre jutottak, hogy Románia kikötőiből induló, élő állatok szállító hajók esetében mindig felmerülhetnek állatjóléti problémák.
A DG SANTE kijelentette, hogy harmonizálni kívánja ellenőrzési eljárásait, fokozni az ellenőrzések eredményének átláthatóságát és javítani a hajók minőségi színvonalát. Ezért felvette a kapcsolatot az Európai Tengerbiztonsági Ügynökséggel annak érdekében, hogy támogassa a tagállamokat ezen erőfeszítéseikben. Stella Kyriakides, az egészségügyért és az élelmiszerbiztonságért felelős európai biztos 2020. május 11-én az EP szakbizottsági tanácskozásán jelezte, hogy a DG SANTE a "Termelőtől az asztalig" (F2F) stratégia részeként kifejezetten keresi az állatjóléti szabályok megerősítésének lehetőségeit, a cél ugyanis az, hogy még fenntarthatóbbá tegyék a mezőgazdasági és élelmiszer-ellátási láncokat. Francisco Guerreiro, európai parlamenti képviselő megkérdezte, hogy ezt a stratégiáját hogyan lehetne felhasználni az élő állatok távolsági szállítása kapcsán felmerülő problémák kezelésére, mely szállításokat véleménye szerint fokozatosan le kellene állítani a rövidebb ellátási láncok kialakításának ösztönzése érdekében. Kyriakides azt válaszolta, hogy az állatok szállítása az élelmiszer-fenntarthatóság kulcseleme.