Óriási károkat okozhat ez az állat itthon: így lehet a megelőzni a bajt

Óriási károkat okozhat ez az állat itthon: így lehet a megelőzni a bajt

agrarszektor.hu
Egy új, korábban luxus kategóriás eszköz segíthet az autókban a vadgázolások megelőzésében. A német autóklub vészfék-asszisztenseket és éjjellátó rendszereket is tesztelt, de meglepő módon nem ez jelentheti az elsődleges megoldást a problémára.

Idén először 3 napos az Agrárszektor 2024 konferencia!

A Portfolio Csoport év végi Agrárszektor Konferenciája ma már az egyik legnagyobb és legmeghatározóbb agrárszakmai esemény a hazai agrárgazdaságban. A rendezvény exkluzivitását és különlegességét az adja, hogy egyedülállóan átfogó és részletes módon jeleníti meg a mező- és élelmiszergazdaságot érintő legaktuálisabb témákat. A rendezvényre idén először konferencia előesttel is készülünk!

Regisztráljon most még EARLY BIRD áron! 

A nagyvadakról készült hazai statisztika szerint 7405 őz, szarvas, muflon, vaddisznó pusztult el 2022-ben az országutakon, és alig több mint két évtized alatt több mint kétszeresére növekedett az elütött vadak száma, ugyanis 1999-ben még csak 3191 regisztrált vadelhullás történt közúti balesett miatt. Az elütött vadak 78,3%-a őz: összesen 5799 állat. A második leggyakoribb elgázolt nagyvad a gímszarvas (905 darab, 12,2%), őt követi a vaddisznó (409 egyed, 5,5%), a dámszarvas (279 egyed, 3,8%), és muflonból pusztult el a legkevesebb az országutakon, (13 példány, 0,2%) - írta meg az Infostart a kozlekedesbiztonsag.kti.hu információi alapján.

A német autóklub, az ADAC azt vizsgálta, hogyan lehet elkerülni az ütközést a vaddal, és az derült ki, hogy elsősorban az előrelátó vezetés és a fokozott kockázattudatosság segít. Az ADAC szimulációjában a közlekedő jármű előtt 60 méterre keresztezi az utat a vad. Ha a jármű 60 km/óra sebességgel halad, 35,2 méteres lesz a fékútja. Ha 80-nal, akkor 55,1 méter. 80 km/óra felett a féktávolság erősen megnő: 100-as tempónál 79,2 méterre, 110-nél 92,8 méterre. Ez azt jelenti, hogy a két utóbbi esetben már megtörténne az ütközés.

Az ADAC egy 180 kilogrammos vaddisznóbábuval végzett törésteszt során demonstrálta, hogy egy efféle karambol esetén milyen hatalmas erők hatnak a járműre és az utasokra. Emellett azt is tesztelték, hogy a járműben lévő modern asszisztensrendszerek milyen mértékben segíthetnek a vadbalesetek megelőzésében. A teszthez két, vészfékasszisztenssel ellátott korszerű járművet választottak ki, és az úttesten áthaladó vaddisznóbábura adott reakciójukat vizsgálták.

Azt is tesztelték, hogy egy éjjellátó asszisztens milyen mértékben járulhat hozzá a balesetek megelőzéséhez. Az éjjellátó rendszerek infravörös érzékelőket használnak a gyalogosok vagy az állatok hősugárzásának felismerésére, így idejekorán figyelmeztethetik a sofőrt. Az éjjellátó asszisztens jól teljesített az éjszakai teszt során, az ADAC szerint azonban ezeket a felszereléseket eddig csak a luxuskategóriában kínálták - és ott is csak drága extrafelszerelésként.

A vészfékasszisztensek viszont már kötelezőek az új járművekben, de eddig csak a járművek, gyalogosok és kerékpárosok észlelésére optimalizálták őket. A gyakran beszerelt radarérzékelők azonban a sötétben vagy ködben lévő állatok felismerésében is bizonyíthatják képességeiket. Az ADAC tesztjének eredménye: bár a kipróbált személyautók asszisztensrendszerei nem tudták megakadályozni az ütközést, bizonyos helyzetekben figyelmeztetést adtak, és támogatták a fékezést.

Címlapkép forrása: Getty Images
NEKED AJÁNLJUK
CÍMLAPRÓL AJÁNLJUK
FIZETETT TARTALOM
KONFERENCIA
Agrárszektor Konferencia 2024
Decemberben ismét jön az egyik legnagyobb és legmeghatározóbb agrárszakmai esemény!
Budapest Economic Forum 2024
Egész napos makrogazdasági konferencia
Fókuszban a KKV versenyképesség - Pécs
Ingyenes gazdasági fórum
EZT OLVASTAD MÁR?