agrarszektor.hu • 2024. december 16. 09:03
A karácsonyi halkínálatot és a hazai haltermelés eredményeit mutatták be az Agrárminisztérium, a Magyar Akvakultúra és Halászati Szakmaközi Szervezet (MA-HAL), az Agrármarketing Centrum (AMC) és a METRO Magyarország együttműködésével megrendezett sajtótájékoztatón, Budaörsön. Az eseményen több érv is elhangzott arra nézve, miért érdemes a karácsonyi ünnepek során a hazai termelésű halat választani, illetve, hogy milyen árakra számíthatnak a vásárlók a boltokban.
Nobilis Márton, az Agrárminisztérium államtitkára az eseményen elmondta, ez az időszak kiemelten fontos a haltenyésztők, az eladók számára, hiszen az összes hazai halfogyasztás 40%-a realizálódik karácsony körül. Az egyes termelők esetében pedig saját éves halértékesítésük 70%-át is elérheti. Hozzátette, a magyar halfogyasztás mértéke emelkedik: az egy főre jutó éves mennyiség 5,7 kilogrammról 6,7 kilogrammra nőtt az elmúlt években. A „Kapj rá!” kampány 2013 és 2020 között 24%-kal növelte a halfogyasztást. A kormány további forrásokat is biztosított a népszerűsítéshez, erre a célra 2020 óta 700 millió forint állt rendelkezésre. Az államtitkár felhívta a figyelmet arra is, hogy a magyar termelők áldozatos munkájának köszönhetően kiváló minőségű halak kerülhetnek a karácsonyi asztalra. Az Agrárminisztérium az érintettek támogatása érdekében jelentős lépéseket tett: csökkentette a hal ÁFA-kulcsát 27%-ról 5%-ra, valamint pótlólagos forrásokat biztosított a haltermelő tavak fenntartására.
Ondré Péter, az Agrámarketing Centrum (AMC) ügyvezető igazgatója a sajtótájékoztatón arra hívta fel a figyelmet, hogy karácsonyi készülődés során kiemelten fontos, hogy hazai halat válasszunk, mivel ez nemcsak az ünnepi étkezésekhez biztosít kiváló alapanyagot, hanem hozzájárul a magyar halászati ágazat fenntartásához és a helyi hagyományok megőrzéséhez is. A hazai hal fogyasztása segíti a halászati ágazat fennmaradását, miközben biztosította a fenntartható élelmiszer-termelést. A magyar haltermelési létesítmények, a termelésen túl a természetes vizes élőhelyeket biztosítanak, ami nagyban elősegíti a biodiverzitás fennmaradását. Ondré Péter hangsúlyozta, hogy a fenntarthatóságra törekvő fogyasztók számára a magyar hal választása tudatos döntés, amely támogatja a helyi gazdaságot, védelmezi a természeti erőforrásokat, és megőrizte a magyar halászati hagyományokat.
A Magyar Akvakultúra és Halászati Szakmaközi Szervezet (MA-HAL) idén is arra biztatja a magyar családokat, hogy a karácsonyi ünnepek alkalmával válasszanak hazai termelésű édesvízi halat az asztalra, hiszen a termelők az előző évhez hasonló áron kínálják a friss halakat, annak ellenére, hogy a 2024-es év időjárása kedvezőtlenül alakult a halgazdálkodás számára. Németh István a MA-HAL elnöke közölte, hogy a tavalyinál kedvezőtlenebb időjárási körülmények hatására a haltermelők az idei évben összességében gyenge-közepes évet zárnak. Az aszályos nyár és a magas hőmérséklet miatt az átlagosnál lassabb testtömeg-gyarapodás figyelhető meg a halaknál. Ennek ellenére a karácsonyi szezonra a termelők nem terveznek áremelést, és ha a kereskedelmi láncok is az előző év árréseit alkalmazzák, a családok idén is tavalyi árszinteken juthatnak majd hozzá a friss ünnepi halhoz.
A hazai keresletet bőven fedezi a karácsonyi halellátás, hiszen a hazai termelés mintegy 80%-át a ponty, harcsa és busa adja. A hazai halfogyasztás lassan növekvő trendet mutat, de az egy főre jutó éves mennyiség még mindig alacsony, csupán 6,5-7 kilogramm, míg az Európai Unió átlagos fogyasztása évi 22
kilogramm. A termelők helyzetét az is nehezíti, hogy a hazai fogyasztás több mint harmada az év végére koncentrálódik, így a kereslet és a termelés egyensúlyának fenntartása különösen kihívást jelent. A MA-HAL továbbra is arra ösztönzi a fogyasztókat, hogy válasszanak hazai halat, és támogassák a magyar halgazdálkodókat.
Az esemény házigazdájának képviseletében Kápolna Beáta, a METRO beszerzési igazgatója elmondta, hogy az áruházlánc halosztályanak pultjain 18-20 féle édesvízi halat lehet megtalálni rendszeresen, melynek több mint a fele (10-12 halfajta) magyar, fenntartható termelésből származik. A szakember elmondta, hogy az elmúlt gazdasági évben közel 1600 tonna halat értékesítettek, és a halforgalmuk 33%-át tették ki a magyar halak. Beszédes szám, hogy az eladott összmennyiség közel ötödét, és a hazai halak egyharmadát decemberben, a karácsony előtti hetekben adják el. A decemberi forgalmat főleg a magánvásárlók pörgetik fel, a vendéglátóipar viszonylag egyenletes mennyiségben vásárol az év során - tette hozzá -, a legkeresettebb édesvízi halak pedig a HoReCa szektorban az afrikai harcsa, a pisztráng, a süllő (fogas) és a ponty.