Erre építhetünk - Ez a három legnagyobb magyar csodafegyver

agrarszektor.hu
A hazai termékek, szolgáltatások és szakemberek számítanak Magyarország legversenyképesebb exportcikkeinek - hangsúlyozza agrárszektor.hu-nak adott interjújában Ducsai-Oláh Zsanett, a Magyar Kereskedőház Zrt. vezérigazgatója. Szerinte az export zömét a hazai kis- és közepes vállalkozások adják, ezért a szervezet új szakmai programmal támogatná e vállalatok versenyképességének növelését.

Nagy István és Áder János is ott lesz az idei Agrárszektor konferencián!

Az idén először 3 napos konferencián előad többek között Bige László, Gyuricza Csaba, Éder Tamás, Feldman Zsolt, Jakab István, Harsányi Zsolt, Makai Szabolcs, Szabó Levente, Kulik Zoltán, Hollósi Dávid és még sokan mások...

Ne maradjon le az év egyik legjelentősebb agrárszakmai eseményéről!

Export Expressz néven új szakmai programot hirdetett a Kereskedőház. Mi a program célja, illetve melyek az új stratégia központi elemei?

A közelmúltban indított szakmai programunk célja, hogy a rendkívül erős nemzetközi versenyben olyan új, innovatív eszközökkel bővítsük tevékenységünket, amelyekkel még több hazai vállalkozás folytathatna sikeres exporttevékenységet, ezzel is növelve az ország exportképességét.

 

Válaszokat akar a hazai agrárszektor legégetőbb kérdéseire? Kivételes kapcsolatépítési lehetőségeket keres az agráriumban és az élelmiszeriparban?
Jelentkezzen most a Portfolio kétnapos agrárkonferenciájára!
Agrárszektor 2015: két nap, 60 előadó, 700 résztvevő, és a magyar agrárszektor legforróbb témái

Új stratégiánk három alappillérre épül, amelyekkel elsősorban a hazai kis- és középvállalkozások (kkv) exporttevékenységének bővülését támogatnánk. A programban kiemelt figyelmet fordítunk a magas hozzáadott értékű termékek és szolgáltatások nemzetközi piacszerzésére, valamint a hazai innovatív vállalkozások és startupok külpiacra juttatására is. Harmadik elemként jelenik meg a határainkon túl élő, már sikeres magyar származású üzletemberek megszólítása, akik kiépített kapcsolatrendszerükkel támogathatnák a külpiacra lépő magyar kkv-kat.

Mennyiben beszélhetünk stratégiai irányváltásról a Kereskedőház tevékenységeiben?

A kereskedelem a kereslet és kínálat irányait követi, ezért a Kereskedőház tevékenységében mindkét folyamat megtalálható. A kapcsolatok külföldi kiépítésén, illetve a külföldi partnerek igényeinek felmérésén alapuló, keresletorientált exportstratégia volt a jellemző az elmúlt időszakra, de ez most megváltozik.

Az új, kínálatorientált exportstratégiánkkal felmérjük a hazai kínálatot a termékek és a szolgáltatások piacán, és ezeket a már kiépített kereskedőház hálózatunkon keresztül kívánunk értékesíteni. A továbbiakban erősebb hangsúlyt fektetünk a kiajánlásokra, így külpiaci partnereink több információt kapnak majd a magyar cégek termékkínálatáról, szolgáltatási portfoliójáról.

Első körben a magyar gazdaság húzóágazatainak számító informatika, agrárium, élelmiszeripar és a gépgyártás területén tevékenykedő legsikeresebb cégek termékeinek és szolgáltatásainak keresünk értékesítési lehetőséget, amelyek zászlóshajóként nyithatnak utat további magyar cégeknek a külpiacokon. Emellett szorosabbra fűzzük kapcsolatainkat a külgazdasági szakdiplomáciával, amelyen keresztül újabb értékesítési csatornákat nyithatunk meg a külpiacok felé.

 

Hogy működik ez a gyakorlatban?

Sokkal hatékonyabb munkafolyamatokat várunk a kínálatorientált exportstratégiától. Ehhez elsősorban a kínálatot és a keresletet kell összehangolnunk úgy, hogy a végén sikeres üzletek születhessenek. Az egyes szektorokba tartozó cégek egyenrangúan kapják meg a beérkező lehetőségeket. Minden üzlet esetében a minőségi mutatók, a műszaki specifikációk és az ár alapján dönt a vásárló. Vannak cégek, amelyek nagyobb árualap felett döntenek, mivel üzemi lehetőségeik fejlettebbek. A kínálatorientált stratégiánk azonban azt is eredményezheti, hogy a nagy cégekhez kapcsolódóan kisebb cégek is megjelennek az exportban alvállalkozóként, beszállítóként.

Sokszor kapunk olyan megkereséseket, amelyekre nincs vagy nem elegendő a hazai termék, az úgynevezett árualap. Így ahhoz, hogy ezeknek az igényeknek meg tudjunk felelni, szövetségeseket kell találnunk itthon, vagy akár a határainkon túl. Ismernünk kell a környező országok - Kárpát-medencei régió - cégeit, azok lehetőségeit és ajánlatait is. Ezzel nem csak Magyarország, hanem a térség gazdasági és kereskedelmi pozícióján is sokat javíthatunk. Az új megközelítéstől az üzleti lehetőségek számának növekedését várjuk.

Térjünk át a második pillérre. Hogyan járul hozzá a Kereskedőház a hazai innovatív vállalkozások sikeres külpiaci tevékenységéhez?
  

Májusban létrehoztuk a Technológia- és Tudástranszfer Igazgatóságot, amelynek feladata, hogy felkutassa az innovatív termékeket és szolgáltatásokat előállító magyar kkv-kat és elősegítse azok exporttevékenységét, külpiacra jutását, illetve a magyar tudás és szakértelem exportját. Ennek keretében komplex export- és vállalkozásfejlesztési szolgáltatáscsomagot nyújtunk partnereinknek, illetve továbbra is aktívan keressük az exportpotenciállal rendelkező kkv-k partnerségét.
   
Magyarország számos ágazatban - egészségügy és biotechnológia, ICT, gépgyártás, mérnöki szolgáltatások- nemzetközileg is versenyképes szakértelemmel, termékekkel és szolgáltatásokkal rendelkezik, így ezek a legversenyképesebb exportcikkeink. Külön hangsúlyt fektetünk az ígéretes hazai startupok nemzetközi szintű érvényesülésére is. Ezért október végén elindítottuk InnoTrade nevű startup programunkat, amelynek részletei a hivatalos oldalon megtalálhatók.

Miben segíti a külpiacra vágyó vállalkozásokat az MNKH által indított startup program, milyen előnyöket biztosít számukra?

Arra a megállapításra jutottunk, hogy a startupok külpiacra jutásának legnagyobb akadálya a célpiac ismeretének hiánya, illetve a versenytársak és helyettesítő termékek figyelmen kívül hagyása. A legtöbb projekt azért nem tud nemzetközi sikert elérni, mert nem az adott piac vásárlói igényei felől közelíti meg a termékfejlesztést. Sok esetben nem vizsgálják meg kellő alapossággal, hogy a célpiacon szükség van-e az általuk kínált termékre vagy szolgáltatásra.

A hazai projektek iránti piaci igények felmérésével igyekszünk kiküszöbölni ezt a problémát, továbbá felkészítjük és eljuttatjuk a cégeket nemzetközi vásárokra, kiállításokra, ahol külpiaci tapasztalatot szerezhetnek. Segítjük őket abban is, hogy a lehető legtöbb sikeres üzlet jöhessen létre.

Startup programunkat a civil, a vállalati és a kormányzati szférával, - a Nemzeti Kutatási, Fejlesztési és Innovációs Hivatallal - különböző vállalkozói inkubátorházakkal együttműködve valósítjuk meg. Közös célunk, hogy a hazai startupok számára konkrét szakmai támogatást nyújtsunk.

Ennek érdekében 15 olyan világszinten jelentős eseményt jelölünk ki a hazai startupok képviselőivel közösen, amelyekre kijutási lehetőséget biztosítunk. Az internetes oldalon tudnak jelentkezni a hazai start upok, amelyek közül egy független, szakmai zsűri fogja eldönteni, hogy mely vállalkozások kaphatnak lehetőséget a nemzetközi rendezvényeken. A kijutott vállalakozásokat aktív kommunikációval támogatjuk.

Cserében azt kérjük a kiutazó startupoktól, hogy a hazai rendezvényeinken előadás formájában osszák meg tapasztalataikat, így segítve a többi, még az út elején járó vállalkozást.

Az Export Expressz harmadik pillére a már sikeres, határon túli magyar származású üzletembereket kívánja aktivizálni annak érdekében, hogy tapasztalataikkal és kapcsolataikkal segítsék a hazai kkv-kat, és rajtuk keresztül a magyar exportképességet.

Pontosan. Abból az alapvetésből indulunk ki, hogy a világban élő honfitársaink segítségünkre lehetnek abban, hogy a magyar termékek népszerűek legyenek külföldön és a piacképes szolgáltatások is vevőt találjanak a határon túl. A hosszú távú terv az, hogy az MNKH új programja, a "Magyarok a külpiacokon" globális rendszerré váljon.

A Déli és Keleti Nyitás mellett a környező országokban is erősítik az MNKH és így a hazai vállalkozások jelenlétét. Miért van erre szükség?

A szomszédos országokba irányuló magyar export értékében megegyezik a Németországba irányuló kivitellel, azaz meghaladja a 25 százalékot, és az export nagy részét a hazai kkv-k adják. A külpiaci növekedésükhöz viszont segítséget igényelnek. Ezért a hét szomszédos országban, illetve Lengyelországban az elkövetkező időszakban összesen 22 irodát nyitunk meg, amelyek közül az elsőt már átadtuk Szerbiában, Újvidéken. Az új irodák jól kiegészítik a már meglévő kereskedőházainkat.

Konkrétan milyen módon fog hozzájárulni a Kereskedőház a hazai és a határon túli magyar vállalkozások kapcsolatának szorosabbra fűzéséhez?

A kereskedelmi ügyleteken túl segíthetünk a telephely kiválasztásában, a cégalapításban vagy a közös vállalatok létrehozásában is. Jövőbeli kollégáink olyan kapcsolati tőkével és információkkal kell, hogy rendelkezzenek, amellyel a cégek kereskedelmi, jogi, pénzügyi folyamatait minden élethelyzetben támogathatják. Nem munkaviszonyban, hanem eredményorientált vállalkozási szerződés formájában működtetjük majd az irodákat.

Milyen eredményeket várnak a hamarosan megnyíló irodáktól?

A hálózattal kapcsolatos feladatok ellátására a Kereskedőház létrehozta az MNKH Közép-európai Kereskedelemfejlesztési Hálózat Kft-t., amely 100 százalékban a szervezet tulajdona. Ez a vállalat irányítja a mintegy nyolc országban folyó tevékenységet, összehangolja azt a Kereskedőház stratégiájával és napi munkafolyamatokkal. Közösen igyekszünk kielégíteni az export megkereséseket és olyan adatbázist, illetve kapcsolatrendszert építenénk ki a határon túli vállalkozásokkal, amely közvetlen, naprakész információval látja el az MNKH-t és a hazai vállalkozásokat. Ehhez a munkához nem pályakezdőkre, hanem tapasztalt szakemberekre van szükségünk. Elvárásunk, hogy mindegyik szerződött partnerünk sikertörténetekkel tegye le névjegyét és megalapozza a Kereskedőház jó hírét a rá bízott régióban.

CÍMLAPRÓL AJÁNLJUK
Állattenyésztés

Ki szeretne drágább csirkét venni?

A broilercsirkék tartása drámai fejlődésen ment keresztül, jelenleg azonban egyre növekvő ellenérzéseket vált ki a társadalomban.

FIZETETT TARTALOM
KONFERENCIA
Agrárszektor Konferencia 2024
Kistermelőknek és fiatal gazdáknak most 50% kedvezménnyel! Decemberben ismét Agrárszektor konferencia!
EZT OLVASTAD MÁR?