Nagy István és Áder János is ott lesz az idei Agrárszektor konferencián!
Az idén először 3 napos konferencián előad többek között Bige László, Gyuricza Csaba, Éder Tamás, Feldman Zsolt, Jakab István, Harsányi Zsolt, Makai Szabolcs, Szabó Levente, Kulik Zoltán, Hollósi Dávid és még sokan mások...
Ne maradjon le az év egyik legjelentősebb agrárszakmai eseményéről!
A munkájával kell kiérdemelnie az agrárkamarának, hogy a termelők tagjai legyenek, ezért el kellene törölni a kötelező tagságot, és regisztráción alapuló, önkéntes tagságot kellene bevezetni - hangoztatta Nagy Tamás, a MOSZ elnöke az érdekképviselet tájékoztatóján. Szerinte a NAK az elmúlt öt évben hatalmas, bürokratikus és túlszabályozott szervezetté nőtte ki magát, ahol a döntések szűk körben, néhány személy érdekében születnek.
Mint ismert, a társas vállalkozások érdekképviseletét ellátó MOSZ 9 megyében állított listát a november 3-i agrárkamarai választásokra, míg egyetlen riválisa, az egyéni gazdákat tömörítő Magyar Gazdakörök és Gazdaszövetsége (Magosz) 19-ben. Így a választásokon győzelmi eséllyel a Magosz indul, amely ráadásul 17 agrárszervezettel együttműködési megállapodást is kötött.
A MOSZ is javaslatot tett közös lista állítására a Magosznak, de ezt a gazdaköri szövetség elutasította - állapította meg Nagy Tamás. A MOSZ megyei szervezetei szerint a NAK társas vállalkozásokat alulreprezentáló, antidemokratikus mai jellege így nem változtatható meg, ezért több helyen úgy döntöttek, nem állítanak megyei listákat, illetve a november 3-i választások bojkottjára szólítottak fel. A mégis listát állító kilenc megyében az érdekképviselet szervezetei a hátrányos és törvénysértő feltételek ellen kívántak demonstrálni - szögezte le a MOSZ elnöke.
Nagy Tamás szerint az előző agrárkamarai választások, illetve a NAK mai működésének antidemokratikus jellegére utal, hogy a NAK 24 tagú országos elnökségének szinte minden tagja Magosz-vezető, illetve a gazdaköri szövetség vezetésében közreműködő személy. A megyei kamarai alelnökök között is csak három olyan található, aki a társas vállalkozásokat képviseli, és ez 3-4 százalékos aránynak felel meg - állította a sajtótájékoztatón a MOSZ.
Ismert ugyanakkor, hogy a Magosz mostani listáin a helyek körülbelül 40 százalékát átengedte azoknak a szervezeteknek, amelyekkel együttműködési megállapodást kötött. Így a Magosz-listákon az egyéni gazdák vannak többségben, de helyet kaptak például multinacionális cégek hazai leányvállalatai, illetve magyar tulajdonú gazdasági agrártársaságok is. Ezzel a szövetség listáin az arányos ágazati képviselet a korábbiaknál dominánsabban jelenik meg.
Az előző választásokhoz képest valamivel több "nem direkt" Magosz-tag szerepel a gazdaköri szövetség listáin, de ezzel legfeljebb a látszatra figyeltek oda - mondta Máhr András, a MOSZ főtikárhelyettese. Az érdekképviselet szerint a Magosz-listákon megtalálható néhány jelentős pozíciójú gazdasági társaság, de a listás helyek 90 százalékánál most sem tüntettek fel cégneveket, ezért a társas vállalkozói kör továbbra is "szerény mértékben" képviseltetheti magát. Ugyanakkor ott van a Magosz megyei listáin több MOSZ-választmányi vezető is, mert "életben akartak maradni" - ismerte el Nagy Tamás.
Az érdekképviselet sérelmezi a választások lebonyolítási rendszerét, mivel egy-egy megyében az nyerhet, akinek listájára többen szavaznak, így a másik félre leadott voksok - a "nyertes mindent visz" elv miatt - teljes mértékben elvesznek. A szövetség emellett kifogásolja, hogy a választási felkészülés kapcsán a NAK vezetése nem tette lehetővé a hozzáférést a kamarai tagok listájához, nyilvános adatnak tartott listájához.
A MOSZ szerint a NAK politikai összefonódások mentén működik, és a személyi-szervezeti kapcsolatrendszerek több szinten is felismerhetők. Győrffy Balázs kamarai elnök fideszes országgyűlési képviselő és Magosz-alelnök is, míg Jakab István Magosz-elnök - szintén fideszes képviselőként - a parlament alelnöki posztját is betölti. Emellett Kis Miklós Zsolt - aki kormányzati funkcióként a Miniszterelnökség államtitkára - a NAK-ban és a Magoszban is alelnök. Ez a helyzet a MOSZ szerint hozzájárult például ahhoz, hogy az agrárkamara nem szólalt fel a vidékfejlesztési pályázatok lassú elbírálása, illetve a közvetlen uniós agrártámogatások elhúzódó kifizetése miatt.
Az érdekképviselet új struktúraként független, szakmai kamarát képzelne el, amely szakít a "túlburjánzó hivatali szemlélettel", a "tobzódó bürokráciával" és a túlzott költekezéssel. A szervezet nehezményezi, hogy a NAK apparátusa negyven igazgatóságot működtet több mint 1100 dolgozóval, és tavaly már mintegy 10,5 milliárd forintot - ezen belül 6 milliárd forint tagdíjbevélt - használt fel, miközben "üldözte a nem fizető tagokat, illetve felesleges mennyiségű személyes és gazdasági adatszolgáltatási kötelezettséget írt elő".
A MOSZ szerint a NAK nem tart közgyűléseket, ezért a tagság jelentős részét kizárja a véleménynyilvánításból, mivel az összehívott küldöttgyűléseken csak az előző választások győztes listáinak képviselői vehettek részt. Az érdekképviselet ez ügyben az Országos Kamarai Választási Bizottságnál, illetve Győrffy Balázs NAK-elnöknél is felszólalt, és bíróság elé is kész elvinni az ügyet - hangzott el a sajtótájékoztatón.