Nagy István és Áder János is ott lesz az idei Agrárszektor konferencián!
Az idén először 3 napos konferencián előad többek között Bige László, Gyuricza Csaba, Éder Tamás, Feldman Zsolt, Jakab István, Harsányi Zsolt, Makai Szabolcs, Szabó Levente, Kulik Zoltán, Hollósi Dávid és még sokan mások...
Ne maradjon le az év egyik legjelentősebb agrárszakmai eseményéről!
A 2018-as rekordmennyiség után, 2019-ben világszinten 263 millió hl bor került a pincékbe. A termelés visszaesett a 2014-2018 évek átagára. Terméskiesést elsősorban a nagy európai bortermelők szenvedtek el: Francia- és Olaszország 15 %-kal, míg Spanyolország 24 %-kal kevesebb bort termelt 2019-ben. A magyar adatokban is csökkenés figyelhető meg, 2018-as évhez viszonyítva mintegy 6 %-kal alacsonyabb lett a termelt mennyiség, ami nem feltétlenül baj, hiszen a borfogyasztás nem nőtt számottevően az előző években. (Forrás: HNT, KSH)
2019-ben az átlagnak megfelelő mennyiségű, 3,2 millió hl bor készült hazánkban, ugyanakkor 2011-2018. évek viszonylatában látható, hogy a termőterületek nagyságában és a termelt bor mennyiségében is növekedés figyelhető meg. (Forrás: HNT)
Idén, a tavalyi évhez képest minden borvidéken, így a Balaton déli partján is később kezdődött a szüret. A szárazság, illetve a tavaszi fagy által érintett fajták esetében 15-20 százalékos terméskiesés várható. A minőségre ugyanakkor nem lehet panasz, a leszüretelt szőlő egészséges, így megvan a kiváló évjárat lehetősége. A régiós szőlőárak a tavalyihoz képest alig változtak, jellemzően nem mentek nettó 75 forint fölé. Csak a kurrens fajták, mint a pezsgő alapanyagnak számító Chardonnay, Királyleányka és Szürkebarát árai emelkedtek valamelyest.
A magyar borágazat külkereskedelme éves szinten 100-120 millió eurót tesz ki, figyelemre méltó ugyanakkor, hogy lédig és palackos borok kivitelében a 2014 óta tartó egyenletes mértékű növekedés.
Családi pincészet vagytok, mikor és miért döntöttetek a bortermelés mellett? Van-e munkamegosztás köztetek, és mára hány generáció vesz részt a borászat működtetésében?
Mondhatom, hogy nagyon jó érzés a 3 generációt együtt látni a gazdaságban sürögni forogni, de az alapokat szüleink fektették le. Ők kezdték ezt a tevékenységet az egyetem elvégzését követően, még a '70-es években. A kezdeti nehézségeket áthidalva, az igazi birtoképítés a '90- es években zajlott. Az évek során a munkamegosztás is folyamatosan alakult ki. Édesapánk továbbra is a szőlőt járja, Feri foglalkozik a borokkal, én pedig az egyéb, azt gondolom kevésbé látványos dolgokkal, mint kereskedelem, pályázatok és pénzügyek. Ahogy említettem, nagy öröm számunkra, hogy már a fiatalabb generáció is beállt már a sorba, az én gyerekeim, Dana és Matyi a kereskedelemben találták meg a helyüket, a legfiatalabb Ferenc pedig még borászinas idejét tölti külföldön.
Mely fajták adják termelésetek gerincét, illetve milyen új fajtákat terveztek telepíteni?
A borvidéken nagyan sok fajta megtalálható és mondhatjuk, hogy jól is érzi magát, azonban úgy gondoljuk, hogy szükség lesz szelekcióra. Mindenképpen szűkíteni kell a fajtaválasztékot, hiszen arra nagyon nehéz marketinget építeni, hogy mi mindent nagyon jól tudunk. Gondolnunk kell a klímaváltozásra is és a betegségek rezisztensé válására. Azt gondoljuk, hogy a kis gondozásigényű, ezért kevesebb vegyszerrel ápolható fajták fognak előtérbe kerülni, mi is ebbe az irányba keresgélünk.
Az előállított termékek elsősorban milyen értékesítési csatornákon jutnak el a fogyasztókhoz és mik a húzó tételek?
A lehető legtöbb csatornán jelen vagyunk, az online tértől a kiskereskedelmi láncokig igyekszünk mindenhol ott lenni. Az utóbbi időben rozéborok enyhe visszaesését tapasztaljuk - ellentétben az európai trendekkel - de a jelenlegi húzófajtánk, az Irsai Olivér ezt a csökkenést jócskán pótolja.
Jelen helyzetben milyen nehézségekkel szembesültök, illetve érinti-e a borok fogyasztását a pandémiával kapcsolatos általános vásárlói hozzáállás? Tapasztaltok-e változást, átrendeződést a fogyasztás terén
Természetesen, mi is sokat töprengtünk március közepén, hogy a Horeca szektor bezárásával komoly piacot vesztettünk és nemigen látszott hogyan tovább. Idővel kicsit normalizálódott a helyzet, a kiskereskedelmi láncokban felpörgött a borvásárlás, az online csatornák is felfutottak, bár eleinte csak igen komoly kedvezmények hatására indult be ez a piac. Mindazonáltal, a Balaton mellett, a nyár folyamán komolyan felpörgött a belföldi turizmus, ami egy időre feledtette a pandémiás helyzetet, ráadásul a nyár és az ősz eleje még túl is teljesítette az elvárásainkat.
Mik a távlati terveitek, milyen fejlesztéseket szeretnétek megvalósítani a jövőben?
Tele vagyunk tervekkel, sokat meg is szeretnénk belőlük valósítani, bár azt szoktam mondani Bátyámnak, hogy - "lehetne a gyerekeknek is hagyni valamit"!
Viccet félretéve, a legújabb projektünk a pezsgő. Az utóbbi időszakban erre készülünk gőzerővel, előrehaladott tervezési fázisban vagyunk már és mondhatom, mindketten nagyon élvezzük. Az első pezsgőink már el is készültek és külön öröm számunkra, hogy a piac is kimondottan jól fogadta az új Bujdosó terméket.
Az interjút készítette: Dózsa Gergely, Takarékbank Agrárcentrum