Egyre népszerűbbek a magyar borok külföldön, de ez még nem elég a sikerhez

agrarszektor.hu2021. augusztus 13. 11:00

Egyre ismertebbek és népszerűbbek a magyar borok a nemzetközi piacon. Ahhoz azonban, hogy ez a fejlődés folyamatos legyen, a gazdák kitartó és áldozatos munkája mellett összehangolt marketingmunkára is szükség van. A bor sokkal több egy exportcikknél, hiszen a helyi hagyományokból táplálkozva a gazdák történeteivel együtt születik. A bort meg kell ízlelni, szagolni, sőt még nézni is.

Az Agrármarketing Centrum 2020 januárja óta felel a közösségi állami bormarketingért, vagyis hírét viszik a történeteknek, és népszerűsítik a magyar borokat a világ minden táján. Mert ma már szerencsére a történet éppoly fontos a nemzetközi piac számára, mint a hazai borturistáknak. A kezdet persze nem volt egyszerű, hiszen a pandémia lerombolta a terveket, újakat kellett készíteni, eddig sosem használt megoldásokkal - írja a Világgazdaság. Olyan biztos pontokat kerestek, amelyek a pandémia közepette, a járványügyi korlátozások mellett is tudnak működni. Felmerülhet a  kérdés, hogy hogyan lehet a személyes élményt a távolságtartás mellett személyessé tenni? Például hibrid módon valósították meg a borkóstolást, a szemináriumi szakmai előadásba online kapcsolódtak be a sommelie-k, disztribútorok, szakújságírók, akik előzetesen mintát kaptak a borokból, így otthonukban is megkóstolhatták. 

A hagyományok tisztelete és a fejlődés mellett azonban egy borásznak nem elég igazán jó bort készítenie az eladhatósághoz. A jó csomagolás a címkétől a palackig elengedhetetlen, ahogy egy saját honlap is karaktert ad a pincészetnek, a boroknak egyaránt. A borexporthoz pedig nélkülözhetetlen az összefogás is. A nemzetközi eredményességhez a fókuszban az exportszerkezet átalakítása áll. Egy átlagos évben hárommillió hektoliter szőlőbor előállítására képesek a magyar borászatok, ebből kétmillió elfogy itthon, és egymillió megy exportra. A kivitel nagyjából kétharmada lédig, egyharmada pedig palackos borként kerül a külpiacokra. Fontos, hogy úgy alakítsák át az exportszerkezetet, hogy a palackos borok aránya nőjön, magasabb hozzáadott értékű borok eladásából ugyanis több bevétele származik a magyar borászatoknak, ez pedig a növekedés kulcsa. Ehhez persze szorgalmas imázsépítésre van szükség. Ma már szinte sehol sem számít nagyon újnak a magyar bor. Viszont az látszik, hogy a balti térségben, a skandináv piacon még korántsem aknáztunk ki minden lehetőséget.

Mindenkivel versenyben vagyunk, mert a magyar bornak ezer arca van, a könnyű, reduktív fehérbortól a különleges édes borokon át a hordós, nagytestű vörösig. Fontos, hogy megtalálják az egyedi magyar karaktert a nemzetközi piacokon. A jellegzetes magyar szőlőfajtákra épített marketing például lehet ilyen. Fontos a furmint, amit magyar fajtaként azonosítanak a világpiacon, és egyre ismertebb is. De ott a kékfrankos, az olaszrizling, a kadarka, az egri bikavér vagy épp a villányi franc. A kulturális örökségünk is színes, hiszen az édes borokon kívül a pezsgőben is nagyhatalom voltunk. Emellett fontos a piacok differenciálása is, hiszen a világ más-más területein eltérő szőlőfajtákkal tudunk sikeresek lenni. A kiváló minőségű magyar borok minden cseppjében benne vannak ugyanis modern, letisztult formában a természet csodái, a gazdák áldozatos munkája és törődése mellett a jelen öröme, a pillanat megélése és a sikeres jövő lehetősége is.

Címlapkép forrása: Getty Images
Címkék:
borászat, bor, bormarketing, kultura, furmint, esemény, eladás, pincészet, magyarország, borexport, bikavér, agrármarketing-centrum, világpiac, fejlődés, lehetőség, örökség, koronavírus-járvány, távolságtartás, pandémia, világpiaci-ár,