Növekvő kereslet és magasabb minőségi igény jellemzi a hazai zöldségfogyasztást - Gazdaportré: Styecz Kertészet

Növekvő kereslet és magasabb minőségi igény jellemzi a hazai zöldségfogyasztást - Gazdaportré: Styecz Kertészet

agrarszektor.hu
A vásárlói igények változására reagálva a cherry- és koktélparadicsom termesztésével foglalkozik családjával Styecz György. Ezek a fajták ugyan nagyobb odafigyelést, speciálisabb tápanyagokat igényelnek, de megtérül a munka. Azt tapasztalja, hogy a járvány segít a minőségi, egészséges zöldségek piacának.

JÖVŐ HÉTEN AGROFOOD 2024 ÉS AGROFUTURE 2024 KONFERENCIA | KOMBINÁLT JEGGYEL 50% KEDVEZMÉNNYEL!

Az AgroFood 2024 konferencián előadóink között lesz Nobilis Márton, Hollósi Dávid, Gyuricza Csaba, Giacomo Pedranzini és Ruck János is!

Az AgroFuture 2024 konferencián előad Feldman Zsolt, Hadászi László, Nemes Imre, Petri Bernadett és Vajda Péter is!

Regisztráció most 15% kedvezémnnyel, kombinált jeggyel, az AGROBÉRLETTEL 50% kedvezménnyel!

Az Európai Unióban a frisspiaci paradicsom termésmennyisége enyhén - két százalékkal - csökkent tavaly, ugyanakkor ez a területben hét százalék körüli mértéket jelent. Ennek oka az, hogy Lengyelországban az utóbbi időszak nagy beruházásainak köszönhetően a termelés növekedése várható, ami részben kompenzálja a spanyol kiesést. Más tagállamok termelése stabilnak mutatkozik. Adatok szerint a hozamok is alacsonyabbak voltak ugyan, mint a korábbi hasonló időszakokban, erre az a magyarázat, hogy a termelők egyre inkább a kisebb, bogyóméretű paradicsomtípusok termelésére fókuszálnak.

Jön az agrárium csúcseseménye, az Agrárszektor Konferencia!

December 9-10-én rendezi meg a Portfolio Csoport az Agrárszektor Konferenciát, amely ma a hazai agrárium csúcseseményének számít. A kétnapos rendezvény napirendre tűzi azokat a legaktuálisabb és legforróbb témákat, amelyek döntően befolyásolják az agrárgazdasági szereplők üzleti-gazdálkodási tevékenységének eredményességét. A konferencia egyedülálló módon nyújt átfogó információkat az agrárgazdaság helyzetéről, és ad prognózisokat a támogatási, a finanszírozási, a piaci és az üzleti lehetőségekről, emellett napirendre veszi a legfontosabb szabályozási változásokat is. A résztvevőknek lehetőségük nyílik networkingre és kapcsolatépítésre is, és az esemény színvonalát rangos szakmai díjátadó is emeli. Ne hagyja ki az év egyik legfontosabb agráreseményét, jöjjön el a Portfolio Agrárszektor Konferenciára december 9-10-én.
Forrás: Takarékbank

Hazánkban hajtatott zöldségféléket 3500 hektáron (üvegházban vagy fólia alatt), relatíve heterogén termesztéstechnológia mellett állítanak elő, ebből 450 hektáron alkalmaznak fűtést. A hajtatott zöldség mennyisége mintegy 430 ezer tonna, ebből 180-185 ezer tonna a paprika, 125-130 ezer tonna a paradicsom, 35-37 ezer tonna az uborka, és jelentős még a káposzta- és salátafélék aránya is.

A korszerű, automatizált és gépesített melegházak aránya változó ütemben, de jelentős mértékben a beruházási támogatások elérhetőségéhez igazodva bővül. A most záruló vidékfejlesztési program (VP) pályázatainak keretén belül hozzávetőlegesen 100 hektár korszerű üvegházat, illetve 35 hektár hideg hajtató felületet hoztak létre.

A hajtatott zöldségtermesztés helyzetéről a nagyszénási Styecz Kertészet vezetőjével, Styecz Györggyel beszélgettünk.

Milyen indíttatásból és mikor kezdett el foglalkozni a zöldségtermesztéssel? A családból hányan veszik ki részüket a mindennapi munkából?

Húsz éve kezdtem el foglalkozni zöldségtermesztéssel. A család minden tagja kiveszi a részét a gazdaság működtetésében, három gyermekem és a feleségem egyaránt. A kertészeti tevékenység kimondottan munkaerő-igényes, így mindenkinek megvan a feladata a gazdaságban.

Milyen zöldségeket termesztenek a gazdaságban, és ezek közül melyek igénylik a legnagyobb szakértelmet és odafigyelést?

Cherry- és koktélparadicsom termesztésével foglalkozunk. Ezek a zöldségek drágábbak, de minőségben jobbak a hagyományos paradicsomnál. Nagyobb odafigyelést és speciálisabb tápoldatozást igényelnek. A palántákat kókuszágyon hajtatjuk. Az érett termést a szedést követően kétszer is átválogatjuk, így tudjuk a vásárlók által évek óta megszokott és a mára elvárt minőséget biztosítani.

Zöldségfogyasztás tekintetében hogyan jellemezné a hazai piacot? Melyek lehetnek a kitörési pontok?

A vásárlók egyre inkább igénylik és vásárolják a minőségi, drágább zöldségeket. Erre talán még a jelenlegi járványügyi helyzet is ráerősít, mivel a célközönségbe tartozó vásárók az egészségmegőrzés szempontjából tudatosabban választanak. A kitörési pont a folyamatos fejlesztés és az új fajták termesztésbe állítása lehet, de itt sem szabad megfeledkezni a fogyasztási szokások változásáról és a trendekről.

Forrás: Takarékbank

Milyen volt a 2020-as év?

A vírus márciusi berobbanásakor hetekig csak stagnált a piac, majd jelentősen megnőtt a fogyasztás és ezen keresztül a kereslet is. A vásárlók egyre jobban bíznak a hazai termékekben, és egyre többször, egyre többen választják a hazait. Ezt tapasztalva kimondottan bizakodó vagyok, ahogy észrevettem, a növekvő kereslet a magasabb minőségi kategóriákban is jelentkezik, hiszen az egészség megőrzése sohasem mellékes, de jelen helyzetben talán még jobban felértékelődik.

A jelenlegi üzemméretük mennyire képes az igények kielégítésére? Milyen értékesítési csatornákon jutnak el a fogyasztókhoz?

Termésünk kapacitása négyzetméterenként 22-25 kilogramm, függően attól, hogy üvegházban vagy fóliasátorban folyik a termelés. A leszüretelt paradicsomfürtök negyed- és félkilós kiszerelésben, papírkosarakba és celofánzacskóba kerülnek, valamint ettől az évtől kezdve, a környezettudatosság jegyében, elkezdtük használni az újrahasznosított papírból készült csomagolóanyagokat is. Késztermékeink Styecz Kertészet-logóval ellátott címkéket kapnak. Az áru nagy részét saját teherautóval szállítjuk a budapesti nagybani piacra, ott hosszú évek óta bérelt standunk is van. Értékesítünk nagyfelvásárlókon keresztül is, így jut el a Styecz paradicsom a budapesti CBA áruházakba és az Élésker áruházaiba.

Milyen beruházást terveznek, és ebben mennyiben számítanak banki szerepvállalásra?

Családunk régi ügyfele a Takarékbanknak, gazdálkodásunk és a gazdaság fejlődése kiegyensúlyozott, így a banki szerepvállalásnak köszönhetően sikerült az utóbbi évek beruházásait, mint fóliasátor, üvegház, termálkút, megvalósítani és üzemeltetni. A termálkút fűti jelenleg az üvegházat és a fóliasátrakat is. Ezért a december már nem holtidőszak a termesztésben, egész évben ki tudjuk szolgálni a vásárlóinkat. Tervezzük lecserélni a fóliasátrakat üvegházra és még egy különálló üvegházat építeni. Ennek a beruházásnak köszönhetően tovább fejlődhetünk, és így hamarosan már 1,6 hektáron tudjuk termelni a paradicsomot az év minden hónapjában az egész terület termálvizes fűtésével.

Az eredeti interjú a Takarékbank Agrárláz 2021 című kiadványában jelent meg.

NEKED AJÁNLJUK
CÍMLAPRÓL AJÁNLJUK
FIZETETT TARTALOM
KONFERENCIA
AgroFuture 2024
Fenntarthatóság és innováció az agráriumban - AGROBÉRLETTEL 50% kedvezménnyel!
AgroFood 2024
Élelmiszeripari körkép - AGROBÉRLETTEL 50% kedvezménnyel!
EZT OLVASTAD MÁR?