MTI • 2022. január 29. 16:30
Nőtt tavaly a magyarországi söripari cégek termelése és forgalma az előző évhez képest, de továbbra is elmaradt a 2019. évitől. A termékek között tovább emelkedett a prémiumkategóriájú és az alkoholmentes sörök aránya - mondta el Kántor Sándor, a Magyar Sörgyártók Szövetsége igazgatója az MTI kérdésére.
A Magyarországon jelen lévő öt legjelentősebb sörgyártó (Borsodi Sörgyár Kft., Carlsberg Hungary Kft., Dreher Sörgyárak Zrt., Heineken Hungária Zrt., és Pécsi Sörfőzde Zrt.) együttes értékesítése 2021-ben 6,370 millió hektoliter volt, ami 3,1%-kal haladja meg a 2020. évit, de 4,7%-kal marad el a 2019. évi 6,682 millió hektoliteres összforgalomtól. A hazai termelés 5,568 millió hektoliter volt tavaly, 3,5%-kal több az előző évinél, de 5,9%-kal kevesebb a 2019. évi 5,915 millió hektoliteres termelésnél.
- tette hozzá Kántor Sándor.
A szövetség igazgatója kitért arra, hogy a forgalmi adatokban a 2020. évről áthúzódó és a 2021. évi új járványügyi intézkedések hatása érhető tetten. A vendéglátás nyitva tartásának korlátozásait, majd munkaerőgondját, a külföldi turisták elmaradását és a nagy rendezvények hiányát jól mutatják a hordós és a visszaváltható üveges kiszerelések alacsony forgalmi adatai. A hordós sör tavalyi 319 ezer hektoliteres értékesítése csupán 57%-a volt a 2019-ben mértnek, ahogyan a vendéglátásra jellemző újratölthető üveges sör 894 ezer hektoliteres eladott mennyisége is csupán a pandémia előtti év 69%-át tette ki.
A teljes forgalom több mint felét (56%-át) adó középkategóriás sörök eladása 2021-ben stagnált, 3,3 millió hektoliter volt, 9%-kal kevesebb, mint 2019-ben. A Magyar Sörgyártók Szövetsége igazgatója megjegyezte, hogy a többi termékkategóriában nagyobb volt a mozgás: az úgynevezett gazdaságos termékek forgalma tovább esett, miközben a prémium és szuperprémium sörök, valamint az ízesített és ízesítetlen alkoholmentes termékek eladása folytatta évek óta tartó növekedését.
A gazdaságos termékek forgalma alig haladta meg az 540 ezer hektolitert, aránya az öt legnagyobb magyar gyártó eladásaiban először esett 10% alá, míg a prémium és szuperprémium sörök együttes forgalma 2021-ben meghaladta a teljes értékesítés 27%-át, 1,612 millió hektoliter volt. Az ízesített és ízesítetlen alkoholmentes sörök forgalmának növekedése is folyamatos, arányuk tavaly megközelítette a 6%-ot, míg a csökkentett alkoholtartalmú (2% körüli) ízesített termékek iránti kereslet marginalizálódott, 1% alá csökkent.
E folyamatokat tükrözik az egyes kiskereskedelmi kiszerelések forgalmának változásai: az egyutas üvegek forgalma 21%-kal nőtt, az aludobozoké 6%-kal emelkedett, míg a PET palackba töltött sörök értékesítése 13%-kal csökkent. Mivel továbbra is nő az aludoboz szerepe a teljes forgalomban, így 2021-ben e csomagolás aránya elérte az említett gyártók teljes kiskereskedelmi forgalmának 71%-át, 4,2 millió hektolitert - mondta Kántor Sándor.
A Magyar Sörgyártók Szövetségét, a vezető hazai sörgyártók érdekképviseleti szervezetét 1992-ben alapították, tagja a Dreher Sörgyárak Zrt., a Heineken Hungária Sörgyárak Zrt., a Borsodi Sörgyár Kft., a Carlsberg Hungary Kft., illetve a Pécsi Sörfőzde Zrt. adatszolgáltatással segíti a szövetség munkáját. A szervezet tagja a brüsszeli székhelyű Európai Sörgyártók Szövetségének (Brewers of Europe).