Ezeket a méregdrága élelmiszereket veszi most sok magyar: tudhatnak valamit?

Nagy László Bendegúz2022. október 8. 06:01

A fogyasztók élelmiszerekbe vetett bizalma fontos kérdéssé vált a mai társadalomban. Mivel az étkezés a mindennapi élet része, a fogyasztókat egyre jobban érdekli, hogy mit esznek. A legtöbb esetben az illat, az íz és a kinézet alapján elég könnyen fel tudják mérni az élelmiszerek minőségét, de bizonyos tulajdonságok nem érzékelhetők a fogyasztók számára, például növényvédőszer maradványok vagy génmódosított alapanyagok jelenléte. Ez az oka annak, hogy sokakban felmerül a kérdés: tényleg bio-e a bio?

Fogyasztói trendek

Az utóbbi időben sokat hallhatunk arról, hogy a fogyasztói szokások drasztikusan változnak, köszönhetően a covidnak, a közelgő válságnak, vagy csak az új trendeknek. Jó példa a fogyasztói szokások változására a „mentes” termékek piaca. Mivel egyre több a speciális táplálkozási igényű fogyasztó, akik valamilyen oknál fogva le kell mondjanak egyes összetevők fogyasztásáról, ezért egyre több egészségesebbnek vélt terméket keresnek a boltok polcain. Míg a „mentes” termékek piacán folyamatos növekedést látunk, addig a korábban slágerterméknek számító bio élelmiszerek piacán inkább stagnálást tapasztalhatunk a hazai piacon, sokszor a nemzetközi trendekkel ellentétben.

A legutóbbi magyar statisztikai adat a bio élelmiszerek fogyasztói piacát tekintve több, mint 7 éves. A Fibl statisztikai évkönyve alapján 2015-ben a magyar bio élelmiszer piac 30 millió € nagyságú volt, ami a teljes élelmiszerpiac 0,3%-át adta, és az egy főre jutó bio élelmiszer fogyasztás 3 €/fő/év volt, ami jócskán elmarad a nyugat-európai országok átlagától (például Ausztria 254 €/fő/év, Németország 180 €/fő/év, de a csehországi adat is több, mint ötszöröse a magyarnak, 19 €/fő/év). Gyanítható, hogy azóta ez a szám növekedett, de valószínűleg a bio élelmiszer fogyasztás még mindig nagyon alacsony a magyar fogyasztók körében.

Számos tényező létezik, ami hátráltatja a bio élelmiszerek piacának növekedését. Abban talán könnyen egyet lehet érteni, hogy a magas ár, főleg a rekordokat döntögető infláció időszakában nem könnyíti meg a bio élelmiszerek piacának a növekedését. Bár egyes termékkategóriáknál akár már olyan furcsa piaci anomáliákat is észlelhetünk, hogy a bio és a konvencionális termék közötti árkülönbség lényegében megszűnt, de ez nagyon ritka, és általában a fogyasztó szintjéig nem nagyon jut el. Persze, ha a fogyasztó ugyanolyan áron tudná megvenni a bio termékeket, mint a hagyományos változatát, akkor biztos elgondolkodna azon, hogy vajon miért nem kerül többe egy olyan termék, amihez magasabb minőséget társít?

Ezen a ponton elértünk a bizalomhoz. Hiszen hiába a magasabb ár, más termékkategóriáknál látjuk, hogy ez nem biztos, hogy eltántorítja a vásárlókat. Azonban míg más termékkategóriáknál (például gluténmentes, laktózmentes, vegán, stb.) könnyebb megérteni a termék előnyeit és hozzáadott értékét, sőt sok esetben kinézetre is megállapítható a különbség a hagyományos termékekhez képest, addig a bio termékek estében erre a fogyasztónak nincs lehetősége. A fogyasztónak meg kell bíznia a termékben, forgalmazóban, gyártóban és mezőgazdasági termelőben, hogy valóban betartotta azokat az előírásokat, amik a bio termékek minőségét garantálják.

A bio élelmiszerlánc szereplői azonban segíthetik a fogyasztókat abban, hogy a kínált biotermékek hitelesebbek legyenek a fogyasztók szemében. A Magyar Agrár- és Élettudományi Egyetem Mezőgazdasági és Élelmiszeripari Vállalati Gazdaságtan Tanszék kutatói egy közel 1000 fogyasztó megkérdezésével készült kutatásban azt vizsgálták, hogy melyek azok a terméktulajdonságok, amik hitelesebbé teszik a bio élelmiszereket a fogyasztók szemében. A vizsgálat a következő terméktulajdonságok fontosságára mutatott rá.

Tanúsítás és bio logó

Talán sokak szemében evidenciának tűnik, de sokszor tapasztaljuk, hogy nem csak a fogyasztók, de az ipari szereplőknek sem egyértelmű, hogy a bio élelmiszerek előállítóinak és forgalmazóinak bio tanúsítvánnyal kell rendelkezniük ahhoz, hogy jogszerűen bio élelmiszereket értékesítsenek. Sokaknak eszébe juthatnak a piacokon azok a kistermelők, akik a kiskertjükben termelt zöldséget-gyümölcsöt viszik ki a piacra, és saját bevallásuk szerint sosem permeteznek. Remélhetőleg igazat mondanak, azonban, ha nem állnak szerződésben egy tanúsító szervezettel - akik évente minimum egyszer helyszíni szemle keretében felülvizsgálják a gazdálkodó éves tevékenységét üzemmérettől függetlenül - akkor nem lehet bióként értékesíteni sem a saját, sem a beszerzett terméküket.

Előrecsomagolt élelmiszerek esetében könnyebb dolga van a fogyasztóknak: ha egy terméken szerepel az EU bio logó és a tanúsító szervezet kódszáma (például HU-ÖKO-02), akkor biztos lehet benne, hogy a bio élelmiszer előállítása ellenőrzött módon történt. Bár a 2010-ben bevezetett EU bio logó egyre ismertebb a fogyasztók körében, sajnos az is elmondható, hogy a bio logós és kódszámos termékek tudatos vásárlása még mindig alacsony.

A termékbe vetett bizalmat erősíti, ha a fogyasztó ismeri a terméken levő logó jelentését, ami alátámasztja a gyártók edukációs tevékenységének fontosságát. Bio szempontból ennek azért is van jelentősége, mivel a fogyasztókat még mindig össze lehet zavarni a bio, öko, organikus, natúr, természetes, friss, és egyéb minőségjelzők jelentésével. Míg a bio, öko és organikus kifejezés a jogszabály által szabályozott, egymás szinonimájaként használható jelölés, addig a többi jelzés nem jelenti azt, hogy a termék ellenőrzött gazdálkodásból származik.

Csomagolás

A csomagolás sokat elárul a termékről, hiszen ezen a felületen lehet a legkönnyebben kommunikálni a fogyasztókkal, többek között a termék bio státuszát is. Bár manapság egyre többen kérdőjelezik meg a csomagolás létjogosultságát, hiszen mindannyian ismerjük a kukába kerülő csomagolóanyagok környezetszennyező hatását, azonban sok termék esetében elkerülhetetlen, hogy minőségromlás nélkül csökkentsük a csomagolóanyagok mennyiségét.

Csomagolásmentes termékek
Csomagolásmentes termékek

Talán elsőre furcsán hangzik, de a bio élelmiszerek esetében nincs előírás a használható csomagolóanyagokra vonatkozóan. Fogyasztói szemmel nézve viszont egyes csomagolóanyagok használata bio termékek esetében jogos kérdéseket vet fel. Jó példa erre a zöldségek-gyümölcsök csomagolása, amit sok esetben fölöslegesnek, ezáltal nem fenntarthatónak gondol a fogyasztó, így a termék bio státusza is kevésbé hihető. Persze itt érezhető az ellentmondás az előző problémával, hiszen, ha egy bio terméknek nincs csomagolása, akkor nehezen jelölhető a bio logó rajta és a termékek keveredésének is magasabb a kockázata, amivel szintén a hihetőség csorbul.

Gyártóként és forgalmazóként a hihetőség hiánya úgy küszöbölhető ki a legjobban, ha olyan csomagolóanyagot használnak, ami a leginkább környezetbarát, és a bio szemlélettel összhangban van. Fogyasztói kutatásunkban műanyag, papír és csomagolásmentes termékekről kérdeztük meg a válaszadókat, ahol arra voltunk kíváncsiak, hogy melyik termékről hiszik el leginkább, hogy valóban a bio előírások szerint lettek előállítva a termékek. Az eredmények egyértelműen igazolták, hogy a papír csomagolás váltotta ki a legtöbb bizalmat, a műanyag csomagolás bizalmatlanságot okozott a válaszadókban.

Származás helye

A legtöbb termék esetében fontos tényezőnek számít, hogy honnan származik. Különösen igaz ez Magyarországon, ahol a fogyasztók egy része kifejezetten ragaszkodik a hazai termékekhez. Bio termékek esetében árnyaltabb a kép: itt nem feltétlenül a hazai előállítás a fontos, hanem hogy a termék fejlett, vagy fejlődő országból származik. Talán elég csak saját magunktól megkérdezni: melyik termékről hisszük el, hogy a bio előírások szerint lett előállítva? Egy Németországban előállított bébiételről, vagy egy Indiából származó készétel-konzervről?

Bio tehenek Székelyföldön
Bio tehenek Székelyföldön

Egy korábbi kutatás bebizonyította, hogy az importáló ország személyes megítélése befolyásolja az adott országból származó bio élelmiszerbe vetett fogyasztói bizalmat. Saját kutatásunk is ezt támasztotta alá: a hazai előállítású, EU bio logóval ellátott terméket megbízhatóbbnak tartották a válaszadók, mint az Indiából vagy Egyesült Államokból származókat.

Vásárlás helye

Talán elsőre nem tűnik egyértelműnek, de maga a vásárlás helyszíne vagy a vásárlási környezet is befolyásolja azt, hogy egy terméket a fogyasztók megbízhatónak gondolnak-e, vagy sem. Hasonlóan a származási országhoz, a fogyasztó megítélése az adott áruházról, piacról vagy online kiskereskedőről komoly befolyással van arra, hogy az ott kapható bio élelmiszert megbízhatónak ítélik-e. Ennek azért van jelentősége, mert manapság majdnem minden kiskereskedelmi egységben lehet bio élelmiszert vásárolni. Míg korábban jellemzően csak specializált boltokban voltak elérhetők a biotermékek, mostanra az eladások túlnyomó többsége hagyományos boltokban zajlik. Kutatásunk alapján a biopiacon vásárolt termékekben bíztak meg leginkább a válaszadók, az online csatornán vásárolt termékekben pedig a legkevésbe. Tehát a hagyományos csatornák még mindig fontosak a fogyasztók számára, bár az alacsonyabb bizalmi szint az online boltok esetében gyaníthatóan nem csak a bio élelmiszerekre igaz.

Biobolt az Egyesült Államokban
Biobolt az Egyesült Államokban

Következtetés

Kutatásunk alapján elmondható, hogy több olyan tényező fontos a fogyasztóknak, amire a bio élelmiszer előállítóinak és forgalmazóinak érdemes odafigyelni. Az egyik legfontosabb az EU bio logó jelenléte a csomagoláson, ami növeli a bizalmat, ezért célszerű ezt jól látható helyen feltüntetni. Fontos, hogy ne csak a termék legyen bio, hanem a csomagolás is tükrözze a termék bio minőségét. A hazai származás is előnyös, hiszen ez bizalmat kelt a fogyasztókban, emellett a bio jogszabály bátorítja is a rövid ellátási láncok erősítését. Vásárlás helyszíneként azt tapasztaltuk, hogy a hagyományos értékesítési csatornák keltettek nagyobb bizalmat a fogyasztókban.

A bio élelmiszereket nemcsak azok a fogyasztók keresik, akik egészségesebb élelmiszereket szeretnének fogyasztani, hanem azok is, akik fenntarthatóságot is fontosnak tartják. Ezért a bio élelmiszerek egyre fontosabb szerepet játszanak a fenntartható élelmiszerláncok elterjedésében Mivel egyre több fogyasztó próbál odafigyelni, hogy az általa vásárolt és fogyasztott élelmiszer minél kevésbé terhelje a környezetet, ezért a bio élelmiszerek gyártóinak a termékeik marketingje során figyelembe kell venniük a termék fenntarthatóságát is. Nem elég, hogy a biotermék előállítása sok esetben fenntarthatóbb, mint a konvencionális termékeké, a fogyasztó felé ezt jól kell kommunikálni, hogy bízzon az adott termékben.

Képek forrása: Nagy László Bendegúz

Címkék:
élelmiszer, import, bio, élelmiszeripar, csomagolás, bioélelmiszer, vásárlás, konzerv, csomagolóanyag, előállítás,