Nagy változás jöhet a boltokban: ilyen élelmiszerekkel lehetnek tele a polcok a jövőben

Nagy változás jöhet a boltokban: ilyen élelmiszerekkel lehetnek tele a polcok a jövőben

agrarszektor.hu
A jelenlegi fogyasztó trendek és az új NETA általi költség növekedések szempontjából érdekes és hasznos lehet megvizsgálni az Egyesült Állomok cukormentes, cukor csökkentett édesség piacát és a legújabb alternatív cukorhelyettesítőket. Cukorcsökkentés vagy a cukor teljes elhagyása a termékekben komoly kihívást jelent, hiszen nem csak az édes ízt - a magyar fogyasztó számára legkedveltebb szacharózhoz kötött, megszokott íz karaktert szükséges pótolni, hanem a cukor egyéb technofunkcionális tulajdonságait is.

Nagy István és Áder János is ott lesz az idei Agrárszektor konferencián!

Az idén először 3 napos konferencián előad többek között Bige László, Gyuricza Csaba, Éder Tamás, Feldman Zsolt, Jakab István, Harsányi Zsolt, Makai Szabolcs, Szabó Levente, Kulik Zoltán, Hollósi Dávid és még sokan mások...

Ne maradjon le az év egyik legjelentősebb agrárszakmai eseményéről!

Többek között az állomány testesítő képességét, krémesítő állagát, termék ízében játszó egyéb szinergens hatását, fagypontcsökkentő képességét, vagy a fermentációban betöltött szerepe miatt. Nem beszélve a tartósító hatásáról. A fogyasztó számára nem csak az íz, hanem a textúra is fontos szerepet játszik a termék preferencia kialakulásában. Amennyiben zsír csökkentés is szándék, még komplexebb kihívások elé állítják a gyártókat és termékfejlesztőket. Annak érdekében, hogy a gyártók jobban megfeleljenek ezeknek a változó elvárásoknak, a beszállítók számos új, innovatív összetevőt kínálnak az édesség, az íz és a szájban való érzet megfelelő kialakításának érdekében - írja a NAK.

EZ IS ÉRDEKELHET

Egy amerikai ízesítő szereket előállító vállalat. például olyan megoldásokat kínál, amelyek elősegítik a cukor édességének érzékelését a nagy intenzitású édesítőszerek tartós hatása nélkül. Oldható rostokkal és hidrokolloidokkal kombinálva olyan érzékszervi élményt nyújt, amely segít utánozni a tejes változatot. A moduláló tulajdonságokkal rendelkező ízek segíthetnek visszaszerezni az édesség érzékelését, ha egy termékben csökken a cukor - állítja a cég italok egészség és wellness részlegének alkalmazásmenedzsere. Az ízek elfedése kisimíthatja az ízprofilt, és kiküszöbölheti a jegyeket, különösen akkor, ha a költségek korlátozása alacsony tisztaságú stevia édesítőszer használatát teszi szükségessé. Egy amerikai természetes édesítőszereket előállító vállalat cukor csökkentés során olyan rostokra támaszkodik, mint az inulin, a fruktooligoszacharidok és az oldható tápióka rost, hogy növeljék a viszkozitást és a szájban érzett érzetet.

A vállalat összes formulája a teljes cukortartalom csökkentésére összpontosít, és ezek a rostok minden bizonnyal segítséget nyújtanak. A fagyasztott desszertekben allulóz és eritrit kombinációját használják, mindkettő segíti az adott termék megfelelő fagyáspont depresszió kialakítását. Mivel mindkét édesítőszer 70%-ban olyan édes, mint a cukor, nagy intenzitású édesítőszerekkel, például szerzetesgyümölccsel és steviával egészítik ki. A kellemetlen ízjegyek leküzdésére egy taumatin alapú édesítőszer-modulátort használnak, amely segít kiemelni az ízeket, és az édesíz tartós hatása felülírja a nagy intenzitású édesítőszereket, valamint egyéb kellemetlen ízű komponenseket.

EZ IS ÉRDEKELHET

A tejből készült fagyasztott desszertek sűrű, krémes érzetet keltenek a szájban a tejszíntől és a tejfehérjéktől. A nem tejtermékekből készült fagyasztott desszertek viszont hidrokolloidokra támaszkodnak, hogy létrehozzák azt a szájérzetet, amely nyálkásnak tűnhet, ha nincsen gondosan elkészítve. Egy hazánkban is jelenlévő multinacionális élelmiszeripari vállalata texturizálók, emulgeálószerek és növényi fehérjék széles portfóliójával rendelkezik, amelyek ezen a téren számításba jöhetnek. Oldható rizsliszttel és oldható kukoricarostok segítségével építik vissza a szájérzetet és képesek hozzájárulni a textúra kialakításához, amely különösen kritikus a csökkentett cukortartalmú termékek alkalmazásoknál. A cég legújabb édesítőrendszere a Reb M stevia édesítőszerét természetes ízzel kombinálja. A rendszer segít elfedni az olyan jegyeket, mint a fanyarság, a babos és a földes, anélkül, hogy elfedné a termék jellegzetes ízeit.

Az innovatív stevia termékük egy nulla kalóriatartalmú megoldás, amely nemcsak csökkenti a cukor tartalmat, hanem megfelel a fogyasztók „clean label”-vel kapcsolatos elvárásainak is, mivel a vásárlók a steviát természetközelibbnek találhatják. A termék miközben minimálisra csökkenti a keserű és fanyar jegyeket a stevia extrakciójának és tisztításának szabadalmaztatott megközelítése révén, kiváló ízt biztosít az alternatív tejtermékekhez képest. Ezenkívül 15%-kal több édességet ad, mint más szteviol-glikozidok, lényegesen kevesebb mellékillattal, csökkentve a hozzáadott ízmódosítók vagy ízmaszkírozók szükségességét.

EZ IS ÉRDEKELHET

Egy funkcionális élelmiszer összetevőket ellőállító vállalat cikóriagyökér rostjai elősegítik a cukor- és zsírcsökkentést, miközben biztosítják a prebiotikus rostok előnyeit. A hozzáadott cukrok tovább csökkenthetők izomalt hozzáadásával. Állításuk, hogy ez az egyetlen kizárólag cukorrépából származó cukorpótló. A szacharózhoz hasonló édesítő profillal rendelkezik a termékük, de csak feleannyi kalóriát tartalmaz, alacsony glikémiás indexxel és fogbarát tulajdonságokkal rendelkezik. Rizskeményítő lisztük és szirupjuk segíthet kialakítani a tejtermékek esszenciáját, és számos tejmentes receptben felhasználható. A szójából készült lisztekkel ellentétben, amelyeknek gyakran keserű utóíze van, a rizs liszt íze semleges. A rízskeményítő molekulák mérete hasonló a zsírmolekulákéhoz, így számos alkalmazásban helyettesíthetik a zsírt, és kellemes, krémes érzetet biztosítanak a szájban. Tejmentes alternatívákban használhatók sűrítőszerek vagy zselésítőszerek használata nélkül.

Édesség ipari trendek alapján elmondható, hogy az elmúlt öt évben csaknem megduplázódott a cukormentes csokoládé értékesítése az Egyesült Államokban az IRI, egy chicagói piackutató cég szeptemberben közzétett jelentése szerint. Az eladások 97,07 millió kilogrammra emelkedtek 2022-ben a 2017-es 49,4 millió kilogrammról. A cukormentes csokoládétermékek amerikai kiskereskedelmi értékesítése 27%-kal nőtt a 2022. július 10-ével zárult 52 hetes időszakban, miközben a mennyiségi értékesítés 14%-kal nőtt, tehát ezek a termékek jellemzően drágábbak a klasszikus csokoládékhoz képest. Miközben a teljes csokoládé eladások 9%-os növekedést és a teljes csokoládéforgalom 1,6%-os növekedést mutattak ugyanebben az időszakban. A cukormentes csokoládé eladásainak növekedését a szélesebb választék és az új termékek okozzák az IRI szerint. 2022 és 2021 közötti összehasonlításban az idei évben 23%-kal több cukormentes csokoládé található a polcokon.

EZ IS ÉRDEKELHET

A csokoládé kategóriában a cukormentes eladások 2021-ben továbbra is alacsonyak, 1,5%-ot tettek ki, de jelentős javulást mutatnak a 2017-es 0,8%-hoz képest. A cukormentes csokoládét vásárló háztartások aránya a július 10-ével zárult 52 hét során 9,4%-ra emelkedett a 2019 évi 6,2%-ról. A cukormentes, nem csokoládé édességek értékesítése stagnált, 2022-ben 37,2 millió kilogrammra csökkent a 2017-es 40,3 millióról. Cargill által támogatott és 2021-ben, mintegy 1200 amerikai részvételével végzett, az édesítőszerek hatásáról szóló tanulmányból kiderül, hogy a cukortartalom továbbra is kulcsfontosságú befolyásoló tényező az amerikai fogyasztók számára vásárlás során, ugyanis 62%-uk számolt be arról, hogy valószínűleg ellenőrizni fogják a cukor mennyiségét, mielőtt új terméket vásárolnak.

EZ IS ÉRDEKELHET

A felmérés azt mutatta, hogy az amerikaiak nagyobb valószínűséggel ellenőrzik a cukor mennyiségét, mint egy adott édesítőszert vagy azzal kapcsolatos állítást. Azt is megállapították, hogy az édesítőszerekre vonatkozó állítások befolyásolhatják a vásárlásokat. A Cargill-tanulmányban a legjobban teljesítők általában „természetes” vagy „nem mesterséges” kifejezésekre utaltak, beleértve a „természetesen édesített” vagy „természetes édesítőszerrel készült”. Az ezekkel az állításokkal ellátott termékeket gyakran kevésbé feldolgozottnak és egészségesebbnek tekintik a fogyasztók. Ez megfelel a mai, egészségtudatosabb fogyasztók igényeinek, akik az élelmiszer- és italválasztékon keresztül igyekeznek elérni egészségügyi és wellness-céljaikat. A cukor/kalória állítások közül az „alacsonyabb cukortartalom” volt a legnagyobb vásárlási hatással az összes demográfiai csoportban. Az édesítőszerekre, a cukorra és a kalóriákra vonatkozó állítások azokban a kategóriákban váltották ki a legnagyobb hatást, amelyeket a fogyasztók szorosabban társítanak a táplálkozással, mint például a joghurt, a gabonafélék és a snackszeletek.

Címlapkép forrása: Getty Images
NEKED AJÁNLJUK
CÍMLAPRÓL AJÁNLJUK
Állattenyésztés

Ki szeretne drágább csirkét venni?

A broilercsirkék tartása drámai fejlődésen ment keresztül, jelenleg azonban egyre növekvő ellenérzéseket vált ki a társadalomban.

FIZETETT TARTALOM
KONFERENCIA
Agrárszektor Konferencia 2024
Kistermelőknek és fiatal gazdáknak most 50% kedvezménnyel! Decemberben ismét Agrárszektor konferencia!
EZT OLVASTAD MÁR?