agrarszektor.hu • 2023. május 10. 12:01
Közel 35%-kal 16,7 milliárd forintra növelte az árbevételét a Nádudvari Élelmiszer Kft. A cég idén több 18 milliárd forintos forgalomra számít, pár éven belül pedig 20 milliárd forintot is meghaladó árbevételt tervez. A tejtermékeket, húskészítményeket és fagyasztott élelmiszereket gyártó vállalat szerint az élelmiszerárak csökkenhetnek a következő időszakban. A Nádudvari célja, hogy hosszabb távon európai szinten is versenyképes élelmiszeripari vállalattá váljon, ennek érdekében folyamatos beruházásokkal fokozza a hatékonyságot. A boltláncokban hamarosan megjelennek a magyar tejből készült minőségi, klasszikus gyümölcsjoghurtok is, ami ezért fontos, mert jelenleg több szár vagy akár ezer kilométeres távolságból érkező importtermékek vannak fölényben, a piaci arányuk meghaladja a 80%-ot.
Rendkívüli piaci környezetben jelentősen növelte árbevételét a múlt évben a magyar piac egyik meghatározó agrárvállalatához, a NAGISZ Csoporthoz tartozó Nádudvari Élelmiszer Kft. A tavalyi 16,7 milliárd forintos árbevétel közel 35%-os növekedésnek felel meg éves összevetésben. A tejtermékeket, húskészítményeket és fagyasztott termékeket előállító vállalat adózás előtti eredménye pedig 435 millió forintot tett ki.
Kanyar felé tartanak az élelmiszerárak
A cégnél is komoly kihívásokat jelentett, hogy jelentősen nőttek az alapanyag-és energiaárak. A tej felvásárlási árának emelkedése 1,2 milliárd forint, az áramdíj 850 millió forint, a gáz ára pedig 450 millió forint többletköltséget jelentett. Ugyanakkor a költségemelkedésnek csak egy része épült be az árainkba, jelentős részét a cég magára vállalta. Emiatt mérséklődött a nyereség
- mondta Nagy Ádám, a cég ügyvezető igazgatója.
A szakember hozzátette, hogy az élelmiszer-drágulásra a vásárlók is reagáltak, a nem alapvető élelmiszerek egy része átmenetileg kikerült sok fogyasztó kosarából. Nagy Ádám elmondta azt is, hogy az idei év azonban a tavalyinál már kedvezőbben alakulhat a költségek szempontjából. A tej esetében például csökkent az alapanyagok ára, ez a hatás pedig rövidesen megjelenhet a bolti árakban is, tehát lassan visszafordulnak az élelmiszerárak. Az energiakiadások azonban továbbra is bizonytalanságot okozhatnak.
Magyar joghurttal az importfölénnyel szemben
A Nádudvari tavaly év végén jelent meg a gyümölcsjoghurtok piacán a réteges krémjoghurtokkal. Idén pedig bővíteni szeretnék a termékpalettát, a boltok polcain hamarosan megjelenhetnek a minőségi, magyar tejből, magyar gyártásban készülő klasszikus gyümölcsjoghurtok is. Nagy Ádám a sajtóeseményen elmondta, hogy nagy lehetőség rejlik a gyümölcsjoghurtokban, hiszen jelenleg több száz vagy akár ezer kilométeres távolságból érkező importtermékek vannak fölényben, a piaci arányuk meghaladja a 80%-ot.
Növelni kell a hatékonyságot
A magyar élelmiszeripar nemzetközi összevetésben jelentős lemaradásban van, ezért komoly hatékonyságnövelést kell végrehajtani, hogy versenyképes legyen az európai feldolgozóiparral. A Nádudvari megítélése szerint Magyarország képes lenne ellátni magát élelmiszerrel és még exportra is maradna elég. Ugyanakkor az ágazat csak újabb beruházásokkal fejlődhet és válhat versenyképesebbé, ellenkező esetben az import termékek további térnyerése várható a hazai boltokban.