Szászi Zoltán • 2023. június 17. 14:03
Mára a vegán életmód körül többmilliárdos iparág alakult ki az agráriumban. Mit tudnak a vegán termékek, és van rájuk kereslet?
Az állati termékek növényi helyettesítői ma nagyon elterjedtek. A magyar boltok polcain is évek óta ott vannak a szójaalapú helyettesítők, vegán sajtok, főzési alapanyagok, mint a tejszínt kiváltó kókusztej, de a sarki közértek is egy sor növényi opciót kínálnak a tej helyett, a kesudiótól a vaníliás mandulaitalig. A vegán termékekre a mezőgazdaságnak egy teljes iparága szakosodott. A Vegconomist magazin egy új piaci jelentésre alapozva arról számolt be, hogy a világon a növényi alapú fehérje-alapanyagok előállítására specializált szektor 2033-ra tizenegy milliárd dolláros üzletággá nőhet.
A vegán iparág, ami leggyakrabban a szójára alapozza a növényi eredetű alapanyagok és fehérjék előállítását. Azonban a gyorsan növekvő iparág a Vegconomist beszámolója szerint túlnőtt a szóján és egy sor más gabona, sőt, zöldségek is a vegán proteingyártás fókuszába kerültek, mint a borsó, búza, rizs, vagy éppen különböző olajos magvak, mogyoró, lencse, csicseriborsó, illetve a burgonya és repce. Egy 2021-es Bloomberg előrejelzés pedig azt jósolta, hogy az évtizedben a vegán húshelyettesítők ipara a világon 4,2 milliárd dollárról 74 milliárdos üzletté nőhet, a növényi alapú alternatív termékek teljes piaca pedig elérheti a 162 milliárd dolláros összértéket.
A vegán trend növekedésének megvannak a kritikusai is. A Guardian idén májusban számolt be róla, hogy az Egyesült Királyság piacán a vegán termékek növekedése lassulni látszik. A svéd Oatley vállalat májusban döntött úgy, hogy kivonja a brit piacról a vegán fagylaltjait, a Coca-Cola csoportba tartozó Innocent Drinks pedig beszünteti a tejtermék-mentes kókusz-, és mogyoróalapú italait és a Nestlé is bejelentette növényi alternatív termékek gyártásának leállítását. A vegán műhúsok egyik legismertebb úttörő startupja, az Beyond Meat pedig a Bloomberg jelentése szerint bukásba fordult. A céget, amit 2009-ben alapítottak, 2018-ban 1,3 milliárd dollárra értékelték, de 2019-es tőzsdei nyitását követően folyamatosan esett az értéke, és a részvényeinek árfolyama a 2022. januári hatvan és hetven dollár közötti értékről 2023. januárjára 14,5 dollárra esett.
A vegán tojáspótló, ami csökkenti a pékségek karbonlábnyomát
Ami gyakran felmerül a vegán helyettesítő termékek hasznossága körül, az az ökológiai hatásuk az élelmiszertermelésben. Májusban a Bakery&Snacks magazin számolt be arról, hogy egy brit cég növényi tojáshelyettesítője drasztikusan, több, mint 70%-al csökkentheti a cukrászipar környezeti lábnyomát. A kutatást a klímaváltozás kapcsán az ipari széndioxid-kibocsátás mérésére és csökkentésére specializált Zevero végezte el. A tojás növényi alapú helyettesítése azért kérdés a fenntarthatóság szempontjából, mert a cukrászatban a tojás az egyik legnagyobb kibocsátással rendelkező alapanyag. A jelentés szerint egy átlagos piskótatorta tömegének 20 százalékát teszi ki, de a torta teljes széndioxid-kibocsátásának 60%-át adja ki. Egy kilogramm tojás megtermelése ugyanis 4.67 kg ekvivalens széndioxid termeléséhez vezet. A Zevero ezt összevetette egy brit cég, az OGGS növényi alapú tojáshelyettesítőjével, az OGGS Aquafabával. Az OGGS kifejezetten növényi alapú tojásalternatívákra specializált cég. Az Aquafaba nevű termékük, ami csicseriborsó alapú, kifejezetten a tojás kiváltására készült süteményekben, szószokban, vagy akár koktélokban. A Zevero elemzése arra jutott, hogy a növényi Aquafaba tojáspótló csak 0.91 kg ekvivalens széndioxid kibocsátással rendelkezik, így a használatával 72%-kal csökkenthető a cukrásztermékek karbonlábnyoma.
A tojáspótlók gyártója egyébként bár korábban csak lakossági használatra forgalmazta a termékeit, már tárgyal brit cukrászipari cégekkel, hogy a termelésben teljesen csicseriborsó pótlóra cseréljék a tojást. Az OGGS szerint ez a fogyasztóknak is egészséges, mert kevesebb telített zsírt tartalmaz, és száz gramm csicseriborsó tojáspótlóban 85%-al kevesebb kalória is van, mint egy tyúktojásban. Ezen kívül pedig a tojás globális ára az, ami változásra ösztönözheti a cukrászipart, hiszen tojásból az utóbbi időszakban globális szinten jelentkeztek hiányok és drasztikus áremelkedések, ahogy a baromfiágazat az eddig legsúlyosabb madárinfluenza-járvánnyal küzd.
Ízlés kérdése is
Természetesen az állati termékek növényi alapú helyettesítése nem csak fenntarthatósági vagy üzleti kérdés. Az is felmerül, hogy a fogyasztóknak mennyire áll fogára a vegán alternatíva a tojás, a tejtermékek vagy épp a hús helyett. A Food Navigator nemrég számolt be egy nagyszabású felmérésről, ami a fogyasztók növényi alapú fehérje-ízlését vizsgálta. A felmérés 7590 válaszadót vont be tíz európai országból, az eredményeket pedig az International Journal of Gastronomy and Food Science tudományos lapban publikálták, és arra jutottak, hogy a fogyasztók szerint nem ízlenének nekik a növényi helyettesítők. Miközben Európában a növényi alapú húshelyettesítők termelése elérte a kétmilliárd eurós értéket 2022-ben, a hústermékek piacának csak 6%-át teszik ki ezek a termékek. A tanulmány adatai azt sugallják, hogy az európaiak nem zárkóznak el a növényi alapú termékektől elvi alapon, viszont főleg az ízük tartja vissza őket attól, hogy hús helyett vegán opciót válasszanak.
A magyar fogyasztók egyébként a fentiek alapján talán meglepően nyitottak a vegán húshelyettesítőkre. A Pápai Hús Kft. 2022-ben végzett reprezentatív, kérdőíves kutatása alapján a hazai fogyasztók közel 30 százaléka próbált már ki növényi alapú húshelyettesítő terméket, és 5 százalékuk rendszeresen fogyasztja is őket. A lakosságban minden ötödik ember diétázik valamilyen formában. A diétázóknak pedig 16 százaléka vegetáriánus, 4 százalékuk pedig vegánnak vallja magát. A vegán húshelyettesítők kifejlesztésében egyébként a magyarok is jeleskednek. 2021-ben például a magyar Plantcraft vegán pástétomja New Yorkban a Plant Based World Expo-n nyerte el a legjobb húshelyettesítőnek járó díjat.