Nagy István és Áder János is ott lesz az idei Agrárszektor konferencián!
Az idén először 3 napos konferencián előad többek között Bige László, Gyuricza Csaba, Éder Tamás, Feldman Zsolt, Jakab István, Harsányi Zsolt, Makai Szabolcs, Szabó Levente, Kulik Zoltán, Hollósi Dávid és még sokan mások...
Ne maradjon le az év egyik legjelentősebb agrárszakmai eseményéről!
Öt év alatt 7 százalékkal csökkent a vörösbor fogyasztása Magyarországon a Hegyközségek Nemzeti Tanácsa szerint. Ugyanakkor a magyar piac láthatóan nem képes befogadni a hazánkban megtermelhető, még viszonylag limitált mennyiségű prémium minőségű vörösbort sem
– foglalta össze a helyzetet csütörtöki sajtótájékoztatóján Szűcs Róbert, a villányi Jammertal Borbirtok tulajdonosa.
Nehéz helyzetben a minőségi bor
A cégvezető szerint óriási marketinghátrányban van a magyar vörösbor: a külpiacok alig érdeklődnek a magyar termékek iránt. A gyakorlatban nem éri meg az átlagosnál többet invesztálni kiemelkedő minőségű borokba, az olcsóbb produktumok irányába tolódik a piac, a fogyasztó viszont elfordul a nem megfelelő élvezeti értékű boroktól.
Úgy látja, kialakult egy ördögi kör: a borászatok nem fektetnek minőségi termékekbe, a fogyasztó egyre nehezebben ér el ilyen tételeket. Nem véletlen, hogy a rozé és a fehérbor előretör az olcsó kategóriában: ugyanazért az árért sokkal élvezhetőbb, befogadhatóbb, mint a vörösbor. A prémium termék valódi árát pedig nem hajlandó megfizetni a vevő.
Ezzel párhuzamosan az infláció és a munkaerő drágulásának erős hatása van a Európa hagyományos vörösbortermelő vidékeire. Tapasztalatai szerint Toszkánában az afgán, Franciaországban a lengyel vendégmunkások végzik a manuális munkát.
Jótékony hatással van Villányra a klímaváltozás
Szűcs szerint a klímaváltozás ugyanakkor pozitív hatása van a magyar kékszőlő termelésére: a száraz, hosszú ősznek köszönhetően 2016 óta minden évjárat alkalmas volt prémium vörösbor termelésére, Villány ennek a folyamatnak az egyik európai nyertese lehet. Ugyanakkor Magyarország ár-érték arányban még mindig jól áll: olcsóbban lehet magas minőségű borokat előállítani.
A cégvezető a kitörési lehetőséget az export növelését látja a prémium vörösborok esetében: a Jammertalnál tudatosan építkeznek a nemzetközi – többek között francia, német - borversenyeken elért magas helyezéseikre és a világszerte elismert szakírók, borkritikusok minősítéseire.
Ugyanakkor élesen kritizálta a borvidéki és az országos bormarketing szervezeteket, akik szerinte ezeket az eredményeket gyakorlatilag egyáltalán nem kommunikálják, kevés figyelem irányul a Villányi borvidékre.
A térségben jelen van a kiemelkedő minőségű alapanyag és a csúcstechnológia, ugyanakkor hiányoznak az elhivatott szakemberek, ezért sikerül csak keveseknek a nemzetközi elithez mérni a borvidék tételeit – tette hozzá.
Exportpiacokon is felfigyeltek rájuk
A borászat értékesítési stratégiájának része, hogy a már piacon levő tételeiket nem diszkontálják, azaz nem lehet találkozni akciókkal, árengedményekkel – csak az előzetes megrendeléseknél, előjegyzési kampányoknál. Ez a koncepció egyébként sikeresnek mondható: vásárlóik 15-20 százaléka magyar, egyéni vevő, azaz közvetlenül a borászattól vásárol.
Szűcs Róbert az Agrárszektor kérdésére elmondta, hogy Kínába irányuló exporttevékenységük 2019-ig nagyon erős volt, de megbicsaklott. A nemzetközi eredmények után Németországba, Ausztriába, Svájcba, Nagy-Britanniába és az orosz piacra szállítanak. Biztató az exportfolyamat, ennek szélesítésén dolgoznak: már az olasz piacról is van érdeklődés. Kiemelte, hogy fontosak a partneri kapcsolatok más borászatokkal.
Problémás éttermek
Magyarországon a minőségi alapboraik is népszerűek az olyan nagy láncoknál, mint a Lidl, Auchan, vagy a Spar. A Horeca szektort, azaz az éttermi fogyasztást Magyarországon „sötét lyuknak” nevezte: mint mondta, a fogyasztás nagy részét a budapesti gasztropiac viszi el, egy-két nagy beszállítóval. Ezeknek a láncoknak az az érdekük, hogy minél több palackot minél magasabb egységáron forgalmazzanak. Kritizálta a legmenőbb éttermek borlapjait is, például azt a hozzáállást, hogy ugyanannak a bornak több évjáratát is ugyanazon az áron forgalmazzák. Nehéz betörni a szektorba, állítása szerint több menedzsert is letiltottak arról, hogy független borpiaci szereplőkkel kerüljenek kapcsolatba.
Fotó: Szmodits Balázs