Jammertal: Villány lehet a klímaváltozás nyertese

Jammertal: Villány lehet a klímaváltozás nyertese

Orosz Márton
Élesen kritizálta a hazai és a borvidéki bormarketinget csütörtöki budapesti sajtótájékoztatóján Szűcs Róbert, a villányi Jammertal Borbirtok tulajdonosa. A cégvezető szerint kevés figyelem irányul Villányra, pedig egyre magasabb színvonalú borok kerülnek ki onnan, ráadásul a klimatikus viszonyok változásának egyik nyertese lehet a régió.

JÖVŐ HÉTEN AGROFOOD 2024 ÉS AGROFUTURE 2024 KONFERENCIA | KOMBINÁLT JEGGYEL 50% KEDVEZMÉNNYEL!

Az AgroFood 2024 konferencián előadóink között lesz Nobilis Márton, Hollósi Dávid, Gyuricza Csaba, Giacomo Pedranzini és Ruck János is!

Az AgroFuture 2024 konferencián előad Feldman Zsolt, Hadászi László, Nemes Imre, Petri Bernadett és Vajda Péter is!

Regisztráció most 15% kedvezémnnyel, kombinált jeggyel, az AGROBÉRLETTEL 50% kedvezménnyel!

– foglalta össze a helyzetet csütörtöki sajtótájékoztatóján Szűcs Róbert, a villányi Jammertal Borbirtok tulajdonosa.

Nehéz helyzetben a minőségi bor

A cégvezető szerint óriási marketinghátrányban van a magyar vörösbor: a külpiacok alig érdeklődnek a magyar termékek iránt. A gyakorlatban nem éri meg az átlagosnál többet invesztálni kiemelkedő minőségű borokba, az olcsóbb produktumok irányába tolódik a piac, a fogyasztó viszont elfordul a nem megfelelő élvezeti értékű boroktól.

Ezzel párhuzamosan az infláció és a munkaerő drágulásának erős hatása van a Európa hagyományos vörösbortermelő vidékeire. Tapasztalatai szerint Toszkánában az afgán, Franciaországban a lengyel vendégmunkások végzik a manuális munkát.

Jótékony hatással van Villányra a klímaváltozás

Szűcs szerint a klímaváltozás ugyanakkor pozitív hatása van a magyar kékszőlő termelésére: a száraz, hosszú ősznek köszönhetően 2016 óta minden évjárat alkalmas volt prémium vörösbor termelésére, Villány ennek a folyamatnak az egyik európai nyertese lehet. Ugyanakkor Magyarország ár-érték arányban még mindig jól áll: olcsóbban lehet magas minőségű borokat előállítani.

A cégvezető a kitörési lehetőséget az export növelését látja a prémium vörösborok esetében: a Jammertalnál tudatosan építkeznek a nemzetközi – többek között francia, német - borversenyeken elért magas helyezéseikre és a világszerte elismert szakírók, borkritikusok minősítéseire.

A térségben jelen van a kiemelkedő minőségű alapanyag és a csúcstechnológia, ugyanakkor hiányoznak az elhivatott szakemberek, ezért sikerül csak keveseknek a nemzetközi elithez mérni a borvidék tételeit – tette hozzá.

Exportpiacokon is felfigyeltek rájuk

A borászat értékesítési stratégiájának része, hogy a már piacon levő tételeiket nem diszkontálják, azaz nem lehet találkozni akciókkal, árengedményekkel – csak az előzetes megrendeléseknél, előjegyzési kampányoknál. Ez a koncepció egyébként sikeresnek mondható: vásárlóik 15-20 százaléka magyar, egyéni vevő, azaz közvetlenül a borászattól vásárol.

Problémás éttermek

Magyarországon a minőségi alapboraik is népszerűek az olyan nagy láncoknál, mint a Lidl, Auchan, vagy a Spar. A Horeca szektort, azaz az éttermi fogyasztást Magyarországon „sötét lyuknak” nevezte: mint mondta, a fogyasztás nagy részét a budapesti gasztropiac viszi el, egy-két nagy beszállítóval. Ezeknek a láncoknak az az érdekük, hogy minél több palackot minél magasabb egységáron forgalmazzanak. Kritizálta a legmenőbb éttermek borlapjait is, például azt a hozzáállást, hogy ugyanannak a bornak több évjáratát is ugyanazon az áron forgalmazzák. Nehéz betörni a szektorba, állítása szerint több menedzsert is letiltottak arról, hogy független borpiaci szereplőkkel kerüljenek kapcsolatba.

Fotó: Szmodits Balázs

NEKED AJÁNLJUK
CÍMLAPRÓL AJÁNLJUK
FIZETETT TARTALOM
KONFERENCIA
AgroFuture 2024
Fenntarthatóság és innováció az agráriumban - AGROBÉRLETTEL 50% kedvezménnyel!
AgroFood 2024
Élelmiszeripari körkép - AGROBÉRLETTEL 50% kedvezménnyel!
EZT OLVASTAD MÁR?
Agrárszektor  |  2024. május 16. 06:02