Döbbenetes, ami a piacokon történik a savanyúságokkal: ezt tudnod kell

agrarszektor.hu2024. október 24. 10:34

Mészáros Zoltánnál, a Templomkert Tanyagazdaság alapítójával beszélgetett a HelloVidék a hagyományokról, a fenntarthatóságról és a kistermelők kihívásairól. Zoltán, akinek családja generációk óta foglalkozik mezőgazdasággal, elmesélte, hogyan őrizte meg a savanyúságkészítés hagyományát, miközben a modern kihívásokkal is szembe néz. Beszélgettek továbbá a helyi piacok szerepéről, a klímaváltozás hatásairól és arról, hogy miért fontos támogatni a kistermelőket.

A szakember a savanyúságok elkészítésével kapcsolatban elmondta, hogy a termesztési folyamat a magvetéssel kezdődik: tavasszal elvetik a magokat, majd a fiatal palántákat kiültetik a szabadföldbe. A palánták gondozása folyamatos odafigyelést igényel, ahogy a növények fejlődnek. Miután a növények beérnek, eljön az ideje a betakarításnak. A frissen szedett zöldségeket alaposan megtisztítják, majd következik a feldolgozásuk. A feldolgozási módszerek között egyaránt találhatók tradicionális eljárások. Például, készítünk fermentált káposztát, amely egy természetes erjedési folyamat során savanyodik, ahol a tejsavbaktériumok tartósítják a zöldséget. Emellett a cukros-ecetes savanyúságok is gyakoriak, ahol az ecet és a cukor keveréke adja a tartósítást és az ízt, amelyhez biológiai erjesztésű ecetet használok. Mindkét módszer hosszú múltra tekint vissza, és évtizedek óta bevált eljárás a házi tartósításban. A savanyúkáposzta és kovászos uborka mellett korlátozottan kapható fermentált csalamádé is.

Sokan ismerik a termelői piacokat, mégsem járnak

Az emberek 99 százaléka a nagyáruházakban vásárol. Ha ezek az áruházak akár csak egy hétre bezárnának, tíz perc alatt elkapkodnák a termelői piacon az összes árut. Olyan kis részt képviselünk a bolti kínálathoz és a teljes vásárlóerőhöz képest, hogy ez szinte észrevétlen lenne. A nagy bevásárlóközpontok miatt a kistermelőknek egyre nehezebb a dolguk, mert kiszorulnak a piacról.

Éppen ezért a marketing szerepe a termékek értékesítésében nagyon fontos a kistermelők számára, mert segíti őket abban, hogy kitűnjenek a piacon és elérjék a vásárlókat. A kistermelők gyakran egyedi, kézműves vagy helyben előállított termékeket kínálnak, és a hatékony marketing lehetőséget ad számukra elérni a vevőket. Viszont nehéz egyszerre termelni és marketinget is folytatni, erre külön személyt kellene alkalmazni. Ha nem vagy látható, akkor az emberek nem vesznek észre, és figyelmen kívül hagynak. Aki nincs folyamatosan jelen a vásárlók előtt, az csak akkor tud érvényesülni, ha már hosszú évtizedek óta jelen van a piacon, és jól ismert névvé vált.

Leáldozóban a minőségi termékeknek?

Sokkal nehezebb minőségi termékeket előállítani, egyes zöldségeket szinte lehetetlen. Évről évre melegebb van, és a forró időszakok is egyre hosszabbak, ami nagy hatással van ránk is. Bár mindent megteszünk a helyzet ellen, én is fóliás védett helyen termelem a paprikát és más zöldségeket, és zöld hálóval árnyékolok, valamint párásítok, de még ez sem elegendő.

Az alapanyagárak az utóbbi években jelentősen megnőttek, sokkal inkább, mint korábban. Átlagosan úgy vélem, hogy az emelkedés mértéke 100 és 200 százalék között mozog, ami drámai változást jelent a költségeink szempontjából. Ez a növekedés nemcsak a savanyúságok előállításához szükséges zöldségek, hanem más alapanyagok beszerzését is érinti.

A teljes interjút ide kattintva lehet elolvasni.

Címlapkép forrása: Getty Images
Címkék:
növénytermesztés, marketing, kistermelő, agrárpiac, klímaváltozás, savanyúság, szakember, zöldségek, emberek, klímaválság, növények,