Nincs megállás: tovább drágulhatnak a tejtermékek a magyar boltokban

agrarszektor.hu2024. október 24. 11:36

Továbbra sem tartoznak a tejtermékek az olcsóbb élelmiszerek közé, sőt, az elmúlt időben tovább drágultak. Mint kiderült, idén szeptemberben az előző hónaphoz képest az 1,5 százalék zsírtartalmú dobozos UHT-tej (+9 százalék), a 2,8 százalék zsírtartalmú dobozos friss és UHT-tej, a trappista sajt (egyaránt +7 százalék), az adagolt vaj (+6 százalék), a gyümölcsös joghurt és a tejföl (egyaránt +5 százalék) feldolgozói értékesítési ára nőtt. Ráadásul a pandémia, az árstopok időszaka és a rekordszintű infláció együttesen formálták át a tejfogyasztási szokásokat. 

Magyarországon a nyerstej országos termelői átlagára 173,21 forint/kilogramm volt idén szeptemberében. Az átlagára 4 százalékkal emelkedett 2024 szeptemberében a 2024. augusztusihoz képest, és 13 százalékkal meghaladta az előző év azonos hónapjának átlagárát. A nyerstej felvásárlása 2024 szeptemberében az előző havi mennyiségtől 4 százalékkal maradt el, míg a 2023. szeptemberit 5 százalékkal haladta meg. A nyerstej kiviteli ára 212,85 forint/kilogramm volt 2024 szeptemberében, az előző havihoz képest 7 százalékkal, az előző év azonos hónapjához viszonyítva viszont már 30 százalékkal nőtt. A kiviteli ár 23 százalékkal volt magasabb a termelői átlagárnál

- írja az AKI új kiadványában. 

Az AKI PÁIR adatai szerint a nyerstej kiszállítása 7 százalékkal csökkent 2024 szeptemberében az előző év azonos hónapjához viszonyítva. 2024 szeptemberében az előző hónaphoz képest az 1,5 százalék zsírtartalmú dobozos UHT-tej (+9 százalék), a 2,8 százalék zsírtartalmú dobozos friss és UHT-tej, a trappista sajt (egyaránt +7 százalék), az adagolt vaj (+6 százalék), a gyümölcsös joghurt és a tejföl (egyaránt +5 százalék) feldolgozói értékesítési ára nőtt. A KSH adatai alapján

  • a pasztőrözött 2,8 százalék zsírtartalmú dobozos ESL-tej (+13 százalék),
  • a 2,8 százalék zsírtartalmú dobozos UHT-tej (+9 százalék),
  • a 20 százalék zsírtartalmú tejföl (+7 százalék),
  • az adagolt vaj (+6 százalék),
  • az 1,5 százalék zsírtartalmú pasztőrözött ESL-tej (+5 százalék),
  • a trappista sajt (+3 százalék),
  • a gyümölcsös joghurt (+2 százalék)
  • és a 12 százalék zsírtartalmú tejföl (+1 százalék) fogyasztói ára emelkedett ugyanebben az összehasonlításban.

Szeptemberben lapunk is beszámolt arról, hogy augusztusban kimozdult a nyers tej hazai felvásárlási ára a január óta beállt 164-166 forintos sávból. A hazai felvásárlók augusztusban a júliusinál 1,5 százalékkal többet, 166,73 forintot fizettek egy kilogramm nyers tejért, ami 10 százalékkal magasabb az előző év hasonló időszakára jellemző felvásárlási árnál. Ez az ár a zsírtartalom és a fehérjetartalom egyaránt 0,04 százalékpontos javulása és az alapár 1 százalékos növekedése következtében alakult ki.

A kiviteli ár azonban további 11 százalékot nőtt, és elérte a 198,82 forintot kilogrammonként - ez 19 százalékkal magasabb a belföldi felvásárlási árnál és a korábbi kiviteli árat 27 százalékkal haladja meg. A kivitel és a felvásárlás is nőtt augusztusban az előző évihez 6, illetve 5 százalékkal. Ebből kifolyólag elmondható, hogy az első nyolchavi felvásárlási ár 3, az export pedig 9 százalékkal volt magasabb a tavalyi év azonos időszakához képest. A Magyarországon megtermelt nyers tej 11,2 százaléka került exportra ebben az időszakban.

Változtak a fogyasztói szokások itthon 

A pandémia, az árstopok időszaka és a rekordszintű infláció együttesen formálták át a tejfogyasztási szokásokat. Bár az árstopot 2023 augusztusában megszüntették, az UHT-tejek ára csak egy évvel később kezdett emelkedni. Ez összefügghet a bevezetett kötelező akciózással és a megváltozott fogyasztói preferenciákkal. A Tej Szakmaközi Szervezet és Terméktanács ügyvezető igazgatója, Harcz Zoltán a lapnak elmondta: az összes fogyasztói folyadéktej termelése egy szűk sávban, 510-540 ezer tonna között ingadozott az elmúlt 5 évben idehaza. Egyértelmű csökkenő vagy növekvő tendencia sem látszik - számoltunk be korábban a Pénzcentrum cikke alapján.

Az árstop hatására a 2,8%-os zsírtartalmú UHT tejek aránya megnőtt a fogyasztói folyadéktejeken belül mért más kategóriák terhére. 2023-ra a hatósági áras tej forgalma több mint kétszerese lett a 2021. évi eladott mennyiségeknek. A szakértő szerint az átmeneti piaci beavatkozások után várhatóan visszaállnak majd a normál fogyasztói szokások és arányok. Emellett rámutatott arra is, hogy az elmúlt években kimagasló forgalmi növekedés volt tapasztalható a laktózmentes tejeknél, bár ennek elterjedését némileg gátolja a magasabb, 18%-os ÁFA-kulcs.

Milyen árak vannak a boltokban? 

A boltokba betérve az alábbi árakkal találkozhatunk egyes tejtermékek esetében:

  • a Tescoban a trappista kilója 2690 és 3550 forint között érhető el,
  • az Auchanban 2790 és 3000 forint körül mozognak az árak,
  • míg a Kifli.hu-n 4150 forint márkától függően. 

A 2,8%-os literes tej 

  • a Tescoban 350 és 580 forint között van,
  • az Auchanban 330 és 590 forint között,
  • a Kifli.hu-n pedig 500 és 590 forint között. 

A 20%-os tejföl márkától és kiszereléstől függően 

  • a Tescoban 500 és 2100 forint, 
  • az Auchanban 765 és 2100 forint között mozog,
  • a Kifli.hu-n 450 és 1800 forint közötti áron juthatunk hozzá.

Címlapkép forrása: Getty Images
Címkék:
tejszektor, tej, tejipar, tejtermék, tejtermelés, tejágazat, uht, tejár, nyerstej, forint, tejföl, fogyasztási-szokás, trappista, pandémia,