Brutálisan drágul a tej a boltokban, és még nincs vége az áremelésnek

agrarszektor.hu2024. október 25. 12:28

A 2,8-as UHT tej ára a négy nagy boltláncban tavaly átlagosan 206 forint volt, azonban idén júliustól a kötelező akciózás megszűnésével 329 forintra emelkedett, ami 60 százalékos drágulást jelent. Ezzel szemben az 1,5-ös UHT tej beszerzési ára 4 százalékkal nőtt, míg a 2,8-as tej 10 százalékos dráguláson ment keresztül. A tejpiac helyzete a nemzetközi keresleti és kínálati viszonyok miatt is érzékeny.

Egy évvel ezelőtt a 2,8-as UHT tej ára a négy nagy boltláncban (Aldi, Lidl, Penny és Tesco) átlagosan 206 forint volt. Ekkor a termék a megszűnt árstop és a kötelező akciózás szabályai között helyezkedett el. Idén júliustól a kötelező akciózás eltűnt, és ugyanebben a négy boltban már 329 forintba kerül egy liter 2,8-as UHT tej. A drágulás egy év alatt 60 százalékos volt - olvasható a G7 cikkében.

Összehasonlítva az ESL 1,5-ös, az ESL 2,8-as, az UHT 1,5-ös és az UHT 2,8-as tejeket jól látszik, hogy 2020 októberében a 2,8-as UHT tej volt a legdrágább a négyféle közül, ezt a szabadpiaci árazást torzította el az árstop, amely 2021 október közepi szinten maximálta a fogyasztói árat. Normális esetben a tej ára a zsírtartalommal arányosan változik. A kontrollok megszüntetése után azonban a helyzet azonnal elkezdett visszatérni az eredeti viszonyokhoz. Az is elmondható, hogy az ESL friss tejeknél ismét áremelkedés van, az 1,5-ös UHT pedig egyéves időtávot nézve stagnál.

A stagnálás mögött egy drasztikusabb, éves szintű volumenátrendeződés húzódik meg. A Tej Szakmaközi Szervezet és Terméktanács legfrissebb, szeptemberi adatai szerint egy évvel ezelőtt, 2023 szeptemberében 1,5-ös UHT tejből 4,98 millió litert szereztek be a hazai kiskereskedők, idén szeptemberben azonban már 8,35 milliót. Ezzel párhuzamosan drasztikusan visszaesett a 2,8-as UHT tej beszerzése (és vélhetően az eladása is): egy éve, a kötelező akciózás korában még 9,46 millió liter került a boltok polcaira, idén azonban már csak 6,29 millió.

A terméktanács adatai szerint a magyar üzletek 2023. szeptemberében nettó 1,26 milliárd forintért vásároltak 1,5-ös UHT tejet, míg 2,8-as tejekből 2,54 milliárd forint értékben. Az idei adatok 2,21 és 1,86 milliárd forintra rúgnak. A két népszerű tejfajta esetében az látható, hogy az összesített beszerzett mennyiség alig változott (14,4-ről 14,6 millió literre), és a beszerzési költség is csak kissé nőtt (3,8-ról 4,07 milliárd forintra).

A tejfeldolgozók, illetve a kis- és nagykereskedők egymástól teljesen függetlenül tárgyalnak a különböző tejtermékek áráról és a mennyiségekről. A feldolgozók, a kiskereskedelmi láncok típusa (diszkont, szupermarket, kisbolt), a tejtermékek sokfélesége és az eltérő önköltségek mind olyan tényezők, amelyek nagyban befolyásolhatják a feldolgozói átadói árakat és közvetve a fogyasztói árakat is

– mondja Harcz Zoltán, a szakmaközi szervezet ügyvezető igazgatója. A tejágazat rendkívül kitett az európai tejpiaci viszonyoknak. Harcz Zoltán megjegyezte, hogy a sajtkínálat fele importból származik, és még nagyobb szerepet játszik a behozatal a joghurtok és vajak esetében, így a magyar beszállítók alkuhelyzetére, valamint a végső fogyasztói árakra is komoly hatással vannak a nemzetközi keresleti és kínálati viszonyok. Jelenleg az európai tejtermékárak emelkednek: egy év alatt a német nagykereskedelmi sajt ára közel 20 százalékkal nőtt, míg a vaj ára több mint 70 százalékkal drágult.

A várható drágulás fő oka, hogy a hazai nyerstej ára az előző év augusztusához képest 10 százalékkal emelkedett, emellett pedig más költségekkel is számolni kell a termelőknek. Ezek közé tartozik az EPR díj, a kiberbiztonsági költségek, az e-önellenőrzési rendszer költségei, az emelt útdíj, a dízel jövedéki adó, valamint az ipari vízdíj és ipari szennyvíz díj.

Címlapkép forrása: Getty Images
Címkék:
tej, tejipar, magyar, tejtermék, drágulás, tejtermelés, tej-terméktanács, tejágazat, uht, uht-tej, esl, milliárd, hazai,