Karácsonyi bevásárlás: durva mennyit változott az élelmiszerek ára a boltokban

agrarszektor.hu2024. december 21. 17:03

Az idei évben a hipermarketek és diszkontláncok között intenzív árverseny alakult ki, ami jelentős árcsökkentéseket eredményezett a tavalyi évhez képest. A boltok az őszi hónapokban mesterséges áremelésekkel készültek a decemberi akciókra, így látványos kedvezményeket tudtak kínálni az alapvető termékekre. Ez a stratégia és a vásárlóerő növekedése a decemberi forgalom erősödéséhez vezetett, bár a Black Friday idén gyengének bizonyult.

A Világgazdaság karácsonyi kosarából kiderül, hogy a Tesco és az Auchan olcsóbb volt idén, mint tavaly a Spar esetében pedig ha minimálisan is, de 200 forinttal drágább kosarat tudtak összeállítani. Kiemelték, hogy idén szemmel láthatóan az összes kereskedelmi lánc elkezdett versengeni egymással. Bő három éve nem volt olyan, hogy a láncok a „húzótermékek” esetében egymás alá, vagy egymás mellé pozícionálják az áraikat. Külön kiemelendő a két nagy diszkont kosara, ahol egymás követték az azonos árú tételek.

Az idei évben a három hiperlánc kosárértéke jelentős, ezer forintos nagyságrendi csökkenést mutat a tavalyihoz képest, ami azt jelzi, hogy 2022-ben a boltok túlárazásokkal visszafogták az árversenyt. Tavaly decemberben még 6-7 százalékos árnövekedést tapasztaltunk az előző évhez képest, most viszont, a 3 százalék feletti infláció ellenére, valódi árcsökkentések történtek. Az októberi és novemberi áremelkedéseket az alapvető élelmiszerek körében vélhetően a boltok stratégiai felkészülése okozta a decemberi akciókra. A kiskereskedelmi szabályok értelmében az akciókat a termék előző 30 napjának legalacsonyabb ára alapján kell meghatározni, így a láncok az őszi hónapokban mesterségesen megemelték az árakat. Ennek célja az volt, hogy advent idején nagyobb százalékos kedvezményeket tudjanak hirdetni az alapvető mágnestermékekre, november végétől december végéig.

Új korszak küszöbén állhat az élelmiszer-kereskedelem

A jövedelmek vásárlóerejének növekedése várhatóan a bolti fogyasztás emelkedését hozza magával. Ebben a versenyhelyzetben azok a láncok kerülhetnek profitban mérhető előnybe, amelyek képesek meggyőzni a vásárlókat arról, hogy olcsóbbak a többieknél. A Világgazdaság úgy fogalmazott, a láncok megkezdték a piac újrafelosztását. Minden szereplő más-más termékkategóriában látja a növekedési lehetőséget, és ezekben a kategóriákban – például csirkehús, leveszöldség, panír alapanyagok, burgonya – igyekeznek árelőnyt teremteni. A cél, hogy az adott termékekre érzékeny vásárlók az ő boltjukat válasszák. A láncok igyekeznek azonosítani, hogy mi az, amit saját vevőkörük előnyben részesít, és abban kívánnak jobbak lenni, mint a versenytársak.

Eddig úgy tűnik, helyesen gondolkodnak. A novemberi gyengébb forgalom után egyre több visszajelzés érkezik arról, hogy a decemberi hónap során a magyar vásárlók rég nem látott mértékű költekezésbe kezdtek, ami erős forgalmat ígér. Érdemes megjegyezni, hogy ezzel szemben az idei Black Friday forgalma kimondottan gyenge volt.

Címlapkép forrása: Getty Images
Címkék:
karácsony, magyar-termék, magyar, ár, hipermarket, magyarország, áruház, szupermarket, bevásárlás, árak, olcsó,