agrarszektor.hu • 2025. április 7. 13:01
Az árrésstop bevezetését követő első hét adatai alapján a vizsgált termékek többségének ára nem változott, és csak kis részük drágult. A keresztárazás jelei egyes termékkategóriákban ugyanakkor már megfigyelhetők - írja a Portfolio.
Az árfigyelő rendszerben március 24. és április 2. között vizsgált 3693 termék közül 2629 (71,2%) ára változatlan maradt, 737 termék (20%) ára csökkent, és mindössze 327 termék (8,9%) esetében történt áremelkedés. Az árváltozások egy része csak a minimum árak módosulását jelentette, ami feltehetően akciók megszűnésével magyarázható.
Az árrésstopos termékek közül a joghurtok kategóriájában történt említésre méltó változás. A 328 különböző joghurt mindössze 9 százaléka drágult, főként a Danone natúr- és gyümölcsjoghurtjai az Auchan és Spar üzleteiben.
A tejfölök piacán a 99 vizsgált termékből csak 6 ára emelkedett, míg 49 olcsóbb lett. A legnagyobb, 54 százalékos áremelkedést az Auchanban forgalmazott Abaúj tejföl mutatta. A 120 vizsgált trappista sajt közül 12 drágult és 45 ára csökkent, míg a 150 tejféleségből csak 10 ára nőtt, 72 pedig olcsóbb lett.
A hústermékeknél a 166 megfigyelt termékből 53-nak csökkent és 25-nek nőtt az ára.
A csirkehúsoknál mérsékelt, többnyire 1-11 százalék közötti áremelkedések voltak megfigyelhetők, míg a sertéshúsoknál a darált húsok kategóriájában történt jelentősebb, 14-21 százalékos drágulás.
A nem árrésstopos termékek közül a növényi italok kategóriájában már észlelhetők a keresztárazás jelei: 175 termékből 30 drágult és csak 7 lett olcsóbb.
A tésztáknál jelentős, helyenként 80 százalékos áremelkedések is előfordultak, míg az ásványvizeknél főként az Auchan saját márkás termékei és egyes hazai márkák mutattak számottevő drágulást.