agrarszektor.hu • 2023. április 24. 16:04
A Pro Carton felmérése szerint a német fogyasztók több mint fele lenne hajlandó megfizetni a környezetbarát csomagolások árát. A tanulmány szerint a németek egyre inkább aggódnak az óceánokban lévő műanyaghulladékok miatt (64%), míg a műanyag csomagolások hatása miatt a fogyasztók több mint fele (58%) aggódik.
A Pro Carton kartonpapír-ipari európai szövetség megbízásából 5000 európai fogyasztó megkérdezésével Németországban, Franciaországban, Olaszországban, Spanyolországban és az Egyesült Királyságban végzett kutatás eredményei szerint a német fogyasztók több mint fele (59%) azt állítja, hogy 2019 óta fontosabbá vált számára a fenntartható életmód. Elkötelezettségük a fenntartható életmód iránt nyilvánvaló: míg minden tizedik német fogyasztó hajlandó lenne 10-20%-kal többet költeni egy olyan termékre, amely kevésbé terheli a környezetet, addig 2%-uk akár 20%-kal vagy még többet is - ez a legmagasabb arány egész Európában. A fogyasztók 25%-a költene 5-10%-kal többet, 34%-uk pedig azt tudja elképzelni, hogy 0%-5%-kal többet fizessen a környezetbarát csomagolású termékekért - írja a FruitVeB Magyar Zöldség-Gyümölcs Szakmaközi Szervezet és Terméktanács.
A fenntarthatóság nem csak a fogyasztók vásárlási döntéseiben fontos tényező. A német fogyasztók által említett öt legnagyobb kihívás között az éghajlatváltozás (63%) a második helyen áll a háború (74%) után, amelyet a megélhetési költségek (60%), a szegénység (51%) és az óceánokban lévő műanyag (48%) követ. A megélhetési költségeket a fogyasztók Európa-szerte kiemelt problémának tekintik, a német fogyasztók háborúval kapcsolatos viszonylag komolyabb aggodalma pedig szinte biztosan a jelenlegi konfliktushoz való közelségüknek köszönhető a felmérés szerint.
A tanulmány szerint a német fogyasztók egyre inkább aggódnak az óceánokban lévő műanyaghulladékok miatt (64%), míg a műanyag csomagolások hatása miatt a fogyasztók több mint fele (58%) aggódik. A válaszadók több mint háromnegyede (77%) úgy véli, hogy a megélhetési költségek, az ukrajnai háború és a világjárvány következményei állnak a fenntarthatóbb életmód felé való erőteljesebb orientáció útjában. A 16-29 éves korosztályban ez az arány 84%-ra emelkedett, míg a 60 év felettiek körében 73%-ra csökkent.
Az éghajlatváltozás elleni küzdelem módjait vizsgálva a válaszadók több mint fele (54%) nyilatkozott úgy, hogy vásárlásai során tudatosan csökkenti a műanyagba csomagolt termékek számát, 47%-uk pedig több hulladékot hasznosít újra. Európa-szerte a válaszadók 60%-a állítja, hogy több csomagolást és terméket hasznosít újra, mint két évvel ezelőtt. Olaszországban ez az arány 69%, Franciaországban 60%, Spanyolországban 61%, az Egyesült Királyságban pedig 60%. Ez az eltérés Németországhoz képest valószínűleg azzal magyarázható, hogy Németország már jó ideje előrébb jár az újrahasznosítás terén, amit európai szomszédai most kezdenek utolérni. Ez abból is látszik, hogy a német fogyasztók körében a legmagasabb azoknak az aránya, akik azt állítják, hogy ugyanannyit hasznosítanak újra, mint két évvel ezelőtt (43%).
A tanulmány a német fogyasztók csomagolással kapcsolatos megítélésének változását is vizsgálta. Több mint a fogyasztók fele (52%) szerint a termékcsomagolás környezeti hatása fontosabbá vált számára az elmúlt tizenkét hónapban, 40%-uk a felhasznált csomagolásokkal kapcsolatos aggodalmak miatt váltott márkát vagy terméket. Ha a fogyasztóknak két különböző csomagolási forma közül kellett választaniuk, a kartoncsomagolás mellett döntöttek. A németek e gazdaságilag és ökológiailag ésszerű csomagolóeszköz iránti preferenciája a 2019-es 82%-ról 2022-re 89%-ra emelkedett, amivel Németország a második helyre került a kartondoboz preferenciája tekintetében Spanyolország után, ahol 90%-os volt az arány.