agrarszektor.hu • 2023. július 28. 09:46
Az előzetes számok alapján mintegy 1500 arra kötelezett, emellett pedig önként jelentkező üzletek alkotják majd - mások mellett - a 2024. január 1-jén induló kötelező visszaváltási rendszert. Ez azonban azt is jelent, hogy addigra több ezer visszaváltó automatát kell telepíteni a fém-, az üveg- és az italcsomagolások számára, bár ez utóbbiaknál kivételt képeznek a tejtermékek dobozai. Ám még hiányzik néhány jogszabály, emiatt pedig az önként csatlakozók regisztrálása és automatával való ellátása átcsúszhat a jövő évre.
2024. január 1-jén indul az országos kötelező visszaváltási rendszer. A rendszer tagjaiként a 400 négyzetméteresnél nagyobb eladóterű, elsősorban élelmiszert forgalmazó kiskereskedelmi egységeknek már régen regisztrálniuk kellett a Mol Nyrt. hulladékgazdálkodásal foglalkozó leányvállalatánál, a Mohu Zrt.-nél, és - ha szükségét látták - igényelniük kellett csomagolóanyag-visszaváltó automatát is - olvasható a Világgazdaság oldalán. A regisztrációs kötelezettség a belföldön forgalomba hozott és kötelezően visszaváltási díjasnak minősülő termékek forgalmazóira vonatkozik. A visszaváltási rendszerbe (DRS, deposit refund system) tartozó termékek körét meghatározó kormányrendelet még nem született meg, de a tervezet szerint a 0-6 literig terjedő fém, műanyag és üveg italcsomagolásokról lesz szó, a tejalapú italok csomagolásának kivételével.
A vásárlók számára vonzó lesz a visszaváltó automata
Azoknak a kiskereskedelmi egységeknek is regisztrálniuk kellett, amelyekre egyébként nem vonatkozna a kötelezettség, de a remélt előnyök miatt csatlakoznának a rendszerhez. Például azért, mert a vevő nála vásárolná le palackok visszaváltáskor kapott kupont. Ugyanakkor Neubauer Katalin, a Magyar Nemzeti Kereskedelmi Szövetség (MNKSZ) elnöke szerint ennél többről van szó.
Szerintünk nagyon komoly vásárlómegtartó ereje lesz a rendszernek, főleg a környezettudatos rétegek szempontjából. Nemcsak azok a vevők fogják keresni a visszaváltásra berendezkedett boltokat, akik mielőbb viszont szeretnék látni a nekik járó díjat, hanem azok is, akik fontosnak tartják az újrahasznosítást
- mondta Neubauer Katalin.
A Mohunak az automatákról szóló általános tájékoztatója szerint a vásárlók a visszaváltáskor kapott kupont (vouchert) készpénzre is válthatják majd az adott üzletben vagy üzletláncban. Utalható továbbá bankszámlára az automatába épített vonalkód-leolvasóval, ha a regisztrált ügyfél a telefonos applikációjával azonosíthatja magát, végül felajánlható a pénz jótékonysági célú szervezetnek, amely az automata kijelzőjén választható ki.
Már rég lejárt a határidő
A kötelezettek regisztrációs határideje 2023. január 31-én járt le, az önként csatlakozóké pedig március 31-én, ám ezen a téren lehetnek késések, mert a Mohu még nem zárta le a regisztrációt, sőt, annak lehetőségét jelenleg is nyitva tartja. Azt még nem lehet tudni, hogy hány üzlet fog végül a rendszerhez tartozni, de Neubauer Katalin szerint mintegy 1500 kötelezettről lehet szó. Regisztrációra a következő piaci szereplők kötelezettek:
- kiskereskedelmi lánc központi egysége,
- kiskereskedelmi lánc franchise-partnere (franchise-üzemeltető),
- önálló kiskereskedelmi egység,
- az RVM-üzemeltetés feltételeit elfogadó más intézmény.
Több ezer automatára lesz szükség
A regisztrációra kötelezett kiskereskedelmi egységek kötelesek lesznek visszaváltó pontot fenntartani. A visszaváltás lehet visszaváltó automatával (RVM), vagy kézzel. Az utóbbihoz mobilalkalmazás társul, a Mohu pedig rendszeresen a helyszínre küld visszaváltó automatát a begyűjtött és eredeti formájában megőrzött hulladékért, a palackok gépi számlálása alapján. Ez esetben bankszámlára utalással megtéríti az üzletnek a fogyasztóknak kifizetett visszaváltási díjat.
A Mohu (a holnapján) az önkéntes csatlakozókon belül a legalább 100 négyzetméteres eladóterű üzleteknek javasolja az RVM telepítését, 200 négyzetméter felett pedig már ajánlja is. Száz négyzetméteresnél kisebb boltok esetén erősen korlátozott az automata telepítésének lehetősége. Például akkor van rá mód, ha nincs a településen másik visszaváltó pont, vagy ha az üzlet legalább havi 8-10 ezer palack forgalmára számít. A kisebb forgalmú, manuális visszaváltó pontra regisztráló üzleteknek viszont fel kell készülniük 800-1000 ép italospalack tárolására.
A rendszer 2024 január 1-jei indulására telepíteni kell a kötelező visszaváltási rendszerbe kerülő összes üzlet automatáját. Számukra - tehát a 400 négyzetméteresnél nagyobb üzletek számára - már lezárult a gépi visszaváltók jelentkezési időszaka, de a Mohu még várja a késlekedők jelentkezését. A 2024 eleji indulásig több ezer automatát kell telepítenie, ami csak a kiskereskedelmi egységekkel szoros együttműködésben és szoros ütemezésben lehetséges.
Az önkéntes csatlakozók a berendezésekre több ütemben, későbbi határidőkkel és a regisztrációs felületen feltüntetett darabszámok erejéig pályázhatnak. (A tágabb határidőkre a 2024. január 1-jére vonatkozó RVM üzemeltetési előírások hiányában van lehetőség.) Mindkét ütemben 1000 automata igényelhető, amelyből 100 beépített, a többi szabadon álló. Később lehet a pályázatokon megmaradó berendezésekre is pályázni.
Ugyanakkor a pályázatok, regisztrációk és telepítések a 2024-es évre is átnyúlnak - írta honlapján a Mohu, ahol egyébként ott részletes leírással megtalálható, hogy szabadon álló típusból háromfajta Envipco modell rendelhető, beépíthetőből pedig kétfajta Tomra T9-es. Ismertet továbbá a Mohu ajánlott automatákat is, valamint jelzi, hogy a vele történő egyeztetés eredményeként igényelhető másfajta modell is.