Nagy István és Áder János is ott lesz az idei Agrárszektor konferencián!
Az idén először 3 napos konferencián előad többek között Bige László, Gyuricza Csaba, Éder Tamás, Feldman Zsolt, Jakab István, Harsányi Zsolt, Makai Szabolcs, Szabó Levente, Kulik Zoltán, Hollósi Dávid és még sokan mások...
Ne maradjon le az év egyik legjelentősebb agrárszakmai eseményéről!
"Tulajdonosi, illetve agrároldalról is problémákat vet fel az új földtörvénytervezet. Gazdaságilag és agrárszakmailag is nem kívánt hatásai lehetnek." - válaszolta az agrarszektor.hu kérdéseire egy, a földkereskedelemben és az agrárszakmában is jártas, illetve a földtörvénytervezet megszületésének körülményeit jól ismerő agrárszakember, aki politikai okok miatt kérte a névtelenséget.
Tartósan alacsony földárak jöhetnek
A földek adásvétele során erős korlátozások kerülnek bevezetésre. Csak "földműves" státusszal lehet termőföld tulajdont szerezni, főszabályként a lakóhely 20 kilométeres körzetében. Ezen túlmenően minden termőföld adásvétel hatósági engedély köteles lesz, mely korlátozások gyakorlatilag megszüntetik a termőföldek adás-vételével kapcsolatos piaci mechanizmusokat.
A hatósági engedélyezés és a vevőkör limitálása kérdéseket vet fel mind a klientúra építés lehetőségével, mind a reális földárak kialakulásával kapcsolatosan. Piaci mechanizmusok nélkül (valós, szabad kereslet és kínálat), elsősorban az engedélyezés során alakulnak ki az árak és a vevőkör, az engedélyezés maga pedig lehetővé teszi azt, hogy esetlegesen bizonyos érdekkörök felé "hajoljon" az engedélyezésben részvevők keze.
Mindez nem kívánt módon tartósan az Uniós árak alatt tarthatja a magyar földárakat, így a külföldieknek való legnagyobb kitettség - a náluk szokásostól jóval alacsonyabb ár - megmarad. Elképzelhető ugyanis, hogy a szigorú szabályozás ellenére az alacsony földárak csábítása miatt, magyar "földműves" nevében külföldi tőke szerezhet területeket.
A gazdálkodás szabályozása helyett jogkorlátozás
A tulajdonlás és az adásvételek szigorú szabályázása figyelmen kívül hagyja annak a több mint 3 millió jelenlegi földtulajdonosnak az érdekeit is, akik jelenleg a termőföldek túlnyomó részét birtokolják. Európa legnagyobb részén a földek tulajdonlása viszonylag liberális, az államok a földhasználat, a gazdálkodás szigorú szabályzásával érik el a kívánt agrárérdekek érvényesülését.
Agrárszakmai oldalon a földtörvény a kisebb birtokméretek és gazdálkodók irányába tolná el a művelési struktúrákat. Ha a nagyobb birtokok és gazdálkodók a földtörvény következtében megszűnnek, az viszont a mezőgazdaság versenyképességére lehet negatív hatással.
Zárttá válhat a mezőgazdasági szegmens
Ugyanilyen probléma agrároldalon az is, hogy a földtörvény a szintén 2014-től életbelépő KAP reformmal (az Európai Unió közös agrárpolitikája) változó agrártámogatási rendszerrel együttesen, teljesen "zárttá" teheti a mezőgazdálkodás szegmensét.
A KAP-reform miatt változó agrártámogatási rendszer egyik legrelevánsabb eleme az, hogy a terület alapú támogatások "elválnak" a területtől, és a támogatási jogosultság a gazdálkodók tulajdonába kerül, önálló vagyoni értékű jogként. Eddig egy adott földterület számított "támogathatónak" és az a gazdálkodó igényelhetett rá támogatást, aki azt művelte. 2014-től a támogatási kvóták a gazdálkodók tulajdonába kerülnek, és azok a gazdálkodók hívhatnak le támogatást az általuk művelt területekre, akiknek ilyen kvótájuk van. A vagyoni értékű jogok "kiosztásának" fő szabálya, hogy az kap ilyen jogot, aki 2011-ben igényelt terület alapú támogatást, és olyan mértékben amilyen nagyságú területet 2014-ben művel.
Ha valaki mezőgazdasági művelésbe kezdene 2014 után, ahhoz - több dolog mellett - leginkább földre van szüksége, amit megvehet, vagy bérelhet. Az új szabályzás szerint venni viszont nem, vagy csak nehezen tud (a területi korlátozások illetve a hatósági engedélyeztetés miatt, illetve induló vállalkozóként valószínűleg még tőkehiányos is). Bérelni pedig úgy tudna, hogy egy lejáró bérlet esetén, a régi bérlő ellenében ajánlatot tesz a tulajdonosnak a területre. Ezt azonban nem tudja megtenni, hiszen a "régi" bérlőnek van támogatási jogosultsága, neki induló vállalkozóként pedig nincs. Ez hozzávetőleg 60.000 Ft/Ha előnyt jelent a támogatásból a "régi" gazdálkodó részére, ami a szokásos 30 - 50.000 Ft/Ha mértékű bérleti díjakhoz viszonyítva "behozhatatlan" előny.
Nem a tulajdonlást kellene szabályozni
A szakértő szerint, ha az új földtörvény nem a tulajdonlás erős szabályzásával operálna, az évek óta töretlenül emelkedő árak 2-3 év alatt elérnék az Uniós átlagot, a földhasználat és a gazdálkodás erős szabályzásával pedig az összes kívánatos agrár-jellegű közérdek elérhető lenne. Nem lenne továbbá szükség újabb hivatalokra és szervezetekre az engedélyeztetéshez, összhangban a meghirdetett karcsúsított államigazgatás céljaival.
Az új szabályzás agrárgazdasági hatásait a szakértő kiszámíthatatlannak tartja, annál is inkább mivel az ágazat jelentősen érintett szürke gazdasági adatokkal, így ezekből nehéz következtetéseket levonni. Például az idén a terménykereskedelemben bevezetett fordított ÁFA is jelentőset változtathat az agrárgazdasági mutatókon, miközben ennek nem fundamentális, termelékenységet érintő okai vannak, hanem a termelés egy részének "kifehéredése" okozza.