Így válhat mindenhatóvá a kormány a magyar földeken

agrarszektor.hu
Hatalmas földpiaci szereplővé léphet elő az államot képviselő nemzeti földalapkezelő szervezet (NFA), ha a kormány valóban földvásárlásokra költi azt a több százmilliárd forintos összeget, amely az állami földek értékesítéséből folyik be. Fazekas Sándor földművelésügyi miniszter azután beszélt a lehetséges állami földvásárlásokról, hogy az Alkotmánybíróság megsemmisítette a bevételek felhasználásáról szóló eddigi kormányszintű szabályozást. Ha így lesz, az NFA soha nem látott mértékű forrásokat költhet el, mivel eddig földvételekre évente csak néhány milliárd forintot használhatott fel. A szervezet így nagyon komolyan belenyúlhatna a földpiaci adásvételekbe, mivel az állam az első helyen szerepel a földek elővásárlási sorrendjében. A helyzet pikantériája viszont, hogy a területeket most már csak olyan földművesek elől vihetné el, akiket a kormány földvásárlási szempontból éppen előnyben kíván részesíteni.

Nagy István és Áder János is ott lesz az idei Agrárszektor konferencián!

Az idén először 3 napos konferencián előad többek között Bige László, Gyuricza Csaba, Éder Tamás, Feldman Zsolt, Jakab István, Harsányi Zsolt, Makai Szabolcs, Szabó Levente, Kulik Zoltán, Hollósi Dávid és még sokan mások...

Ne maradjon le az év egyik legjelentősebb agrárszakmai eseményéről!

Földet vásárol a kormány abból a bevételből, amely a nemzeti földalapkezelő szervezethez (NFA) tartozó állami területek értékesítéséből folyik be - jelentette be eny nyilatkozatában Fazekas Sándor földművelésügyi miniszter azt követően, hogy az Alkotmánybíróság a napokban megsemmisítette az állami földértékesítésekről szóló kormányhatározat bevételkezelésről szóló pontját. Az eredeti jogszabály úgy rendelkezett, hogy a bevételeket "Magyarország fejlesztésére és az állami vagyon gyarapítására" kell fordítani, az Ab szerint viszont a kormány a felhasználásról nem intézkedhetett volna határozatban, mert az alaptörvény a nemzeti vagyon átruházását csak törvényben meghatározott célból teszi lehetővé. Ilyen jogszabály a nemzeti földlapról szóló törvény, amely viszont azt rögzíti, hogy az állami földeladásokból származó bevételeket földvásárlási és földbirtok-politikai célokra kell fordítani. Ez pedig azt jelenti, hogy a törvény előírásai szerint az értékesítésekből befolyt forrásokat "nem nyelheti le" a költségvetés, hanem azoknak az NFA-nál maradva a földbirtokpolitikát kell szolgálniuk.

Ha a szabályozás nem változik, az agrártárca irányítása alá tartozó NFA soha nem látott összegeket fordíthat majd földvásárlásokra, mivel eddig évente csak néhány milliárd forintot költhetett ilyen célokra, miközben a kormány a földeladásokból több százmilliárd forintos - egyes becslések szerint legalább 300 milliárdos - bevételre számít. Az alapnak meg is van a lehetősége a földszerzésekre, mivel a földforgalmi törvény szerint az első helyen szerepel az úgynevezett elővásárlási rangsorban. Ez azt jelenti, hogy a piaci szereplők között létrejött adásvételi szerződésekben az államot képviselő NFA bármikor a vevők helyére léphet, ha élni kíván elővásárlási jogával.

Önmagában az NFA szerepének növelése indokolt lehetne, hiszen ma rengeteg olyan földtulajdonos van, aki nem a mezőgazdaságból él, ezért ésszerű lenne, ha mások elől az NFA venné meg tőlük a földeket és az összegyűjtött területeket gazdálkodóknak adná tovább. Csakhogy a tavaly májusban hatályba lépett földforgalmi törvény a földvásárlók körét földműves magánszemélyekre szűkítette, vagyis ma már csak azok vehetnek egy hektárnál nagyobb és legfeljebb 300 hektáros területeket, akik megfelelnek a földműves kritériumoknak (miközben a földszerzésből minden más magyar állampolgárt kizártak). Ezért ha egy-egy földterület piacra kerül, azt már eleve a kedvezményezett földművesek vásárolhatják csak meg, így az NFA minden esetben előlük - mint vevők elől - vinné el a földeket, ha élne elővásárlási jogával, vagyis ellentétesen működne a földműveseket földszerzését preferáló birtokpolitikai célokkal.

E megközelítésben az NFA későbbi földvásárlásai a mostani földértékesítéseket is megkérdőjeleznék, mivel felvetődhet a kérdés, miért ad el egyfelől tömegesen területeket az állam a gazdáknak, ha más oldalról éppen termőföldeket venne el előlük. Ezt az ellentmondást a földalap nem oldhatja fel másként, csak úgy, ha újabb földjei jelentős részét nem az elővásárlási jog gyakorlásával, hanem más módon venné meg.

Ilyen lehet például, ha a szervezet a nem földműves tulajdonosoktól vásárolna bizonyos szempontok szerint területeket. Erre volt már példa az úgynevezett "földért életjáradék" programokban, amelyeket korábban szocialista kormányok hirdettek meg. További célterületek lehetnek a természetvédelmi földek, amelyeknél többször merül fel a kisajátítás szükségessége, így a mostani földeladásokból származó bevételeket ilyen kisajátításokra is fel lehetne használni. Lázár János Miniszterelnökséget vezető miniszter pedig a minap azzal az ötlettel állt elő, hogy a megyei jogú városoknál a forrásokból az ipari parkokkal kapcsolatos költségeket is lehetne finanszírozni.

NEKED AJÁNLJUK
CÍMLAPRÓL AJÁNLJUK
Állattenyésztés

Ki szeretne drágább csirkét venni?

A broilercsirkék tartása drámai fejlődésen ment keresztül, jelenleg azonban egyre növekvő ellenérzéseket vált ki a társadalomban.

FIZETETT TARTALOM
KONFERENCIA
Agrárszektor Konferencia 2024
Kistermelőknek és fiatal gazdáknak most 50% kedvezménnyel! Decemberben ismét Agrárszektor konferencia!
EZT OLVASTAD MÁR?