Nagy István és Áder János is ott lesz az idei Agrárszektor konferencián!
Az idén először 3 napos konferencián előad többek között Bige László, Gyuricza Csaba, Éder Tamás, Feldman Zsolt, Jakab István, Harsányi Zsolt, Makai Szabolcs, Szabó Levente, Kulik Zoltán, Hollósi Dávid és még sokan mások...
Ne maradjon le az év egyik legjelentősebb agrárszakmai eseményéről!
A német gyártású Kramer rakodók univerzális gépek, mivel többféle méretben és változatos adapter-kínálattal kaphatók Magyarországon is. Közülük két verziót, egy hagyományos dízelhajtású teleszkópos rakodót, valamint egy elektromos változatot mutatott be országjáró körútján a forgalmazó Valkon 2007 Kft. a húsvét előtti napokban.
A KT276 típusjelű teleszkópos rakodó a Kramer KT256-os modellt felváltva került a piacra. A dízelüzemű eszköz - mint azt a számozása is mutatja - maximálisan 2,7 tonna emelési kapacitással és 6 méteres gémkinyúlással rendelkezik. A kompakt gép ideális lehet a régebbi építésű istállókba is, hiszen 198 cm-es magasságával, illetve 196 cm-es szélességével a hagyományos 2×2 méteres bejáratokon is átfér.
A rakodó éppen kipróbáláson volt a gépbemutató helyszínéül szolgáló Jászapáti 2000 Mezőgazdasági Zrt. tehenészetében, ahol elsősorban bálahordásra, istállótakarításra és földmunkákhoz (rakodáshoz) használnák. Az 1200 darabos állatállománnyal rendelkező vállalkozás éppen gépcserét tervez, és könnyen kezelhető, strapabíró, univerzális eszközt keresnek a jószágok kiszolgálására. A bemutatón megjelent néhány környékbeli gazda is, akik elsősorban a gázolajas változatot "nyüstölték", tapogatva annak határait.
Az alacsony súlyponttal rendelkező KT276-os modell négykerék-kormányzású, de használható úgy is, hogy csak az első tengely kormányzott (a hátsó ilyenkor fix), illetve a gyakran alkalmazott oldalazó ("kutyázó") mozgásra is képes. A földrakodásnál néhányszor besípolt a túlterheltség-jelző, arra figyelmeztetve a kezelőt, hogy a megengedett 2,7 tonnánál jobban megpakolta a kanalat. A négyhengeres, 2500 köbcentiméteres, 4 liter/üzemóra fogyasztású Kohler motorral hajtott rakodó egyébként jól bírta a próbát, többször is a két hátsó kerekét felemelve rugaszkodott neki a teszt helyszínéül szolgáló földfalnak.
A gép hidraulikaszivattyújának teljesítménye 89 l/min, a maximális hidraulikus üzemi nyomás 235 bar. A fülke az alacsony magasság ellenére is kényelmes, fűtéssel és klímával felszerelt, maga a rakodó pedig egyszerűen kezelhető a joystickkal és a pedálokkal. A Valkon két adaptert hozott el Jászapátiba, egy kanalat (a szöge 45 fok, a kibillentési szöge 22 fok), valamint egy bálatüskét.
A bemutató másik eszközét, az újdonságnak számító Kramer KL25.5e elektromos rakodót a tehénistállók környékén tették próbára. A gép fix alvázzal rendelkezik, és lényegében lehetetlen felborítani, ugyanis a konstrukció kialakítása miatt a súlypontja mindig a vázon belül marad. Az összkerék-kormányzásos mintadarab 3,2 méteres gémmel volt felszerelve, de létezik belőle egy fél méterrel hosszabb változat is, míg a teleszkópos verzió akár 5 méterig képes emelni.
Az elektromos rakodó előnyeit felesleges külön ecsetelni: nincs zaj és környezetszennyezés, az alacsonyabb energia-felhasználás üzemóránként 1000 forint spórolást tesz lehetővé, és természetesen jóval kisebbek a szervizköltségek is a hagyományos dízelüzemű gépekhez képest. Egy töltés 5 órányi folyamatos munkavégzést tesz lehetővé. A töltési idő 6-7 óra, de engedélyezett a köztes töltés is. A rakodó emelőkapacitása 1750 kg, a gépmagasság viszont 240 cm, így ez nem feltétlenül ideális eszköz a régi istállókban.
A próbadarabot kanállal és trágyavillával ("krokodillal") hozták el Jászapátiba, és nagy könnyítést jelent, hogy az eszközcsere hidraulikusan - tehát nem manuálisan - hajtható végre. A kevés kezelőgomb egyszerűvé teszi a gép működtetését, amely egyébként szintén multifunkciós joystickkal irányítható. A zárt fülke télen fűthető, bár ez olyankor némileg levesz a rakodó teljesítményéből, hamarabb kell tölteni. Baromfitelepeken egy ilyen elektromos eszköz szinte nélkülözhetetlen az állomány stresszmentes gondozásához.