Nagy István és Áder János is ott lesz az idei Agrárszektor konferencián!
Az idén először 3 napos konferencián előad többek között Bige László, Gyuricza Csaba, Éder Tamás, Feldman Zsolt, Jakab István, Harsányi Zsolt, Makai Szabolcs, Szabó Levente, Kulik Zoltán, Hollósi Dávid és még sokan mások...
Ne maradjon le az év egyik legjelentősebb agrárszakmai eseményéről!
A mezőgazdasági távérzékelés a XX. század közepe óta része az adatgyűjtésnek, döntéstámogatásnak, vagyis a technológia nem új, csupán a felvételezéshez használt eszközök, az adatok időbeli és terepi felbontása az, ami az elmúlt évtizedekben változott - írja a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara (NAK). A XXI. században, a kereskedelmi drónok megjelenésével pedig teljesen új fokozatba kapcsolt az elterjedése, a felhasználási lehetőségek számának bővülése. Az adatgyűjtés tehát, amelyet sok esetben már a drónok végeznek a jól megszokott műholdak és repülők helyett, korántsem új technológia, csak új virágkorát éli, köszönhetően a gépek, automatizálás, adatelemzés fejlődésének, illetve az egyre növekvő igénynek a mezőgazdaság folyamatainak optimalizálásában.
Az adatgyűjtés mellett a drónok új távlatokat vagy frontot nyitnak az inputanyag kijuttatásában is. Ugyan mindenki egy új lehetőségről, technológiáról beszél, a permetező drónok története az 1990-es évekre nyúlik vissza, amikor már a piacon elérhető eszközök álltak rendelkezésre a gazdálkodók számára. Az elmúlt 25 évben, de kiemelkedően 5 évben az eszközök már autonóm vezérlésre is alkalmassá váltak, képesek rajban repülni, így készen állnak arra, hogy Ázsia után meghódítsák a többi piacot is. Míg a korábbi elterjedésnek elsősorban technológiai akadályai voltak, lassan eljutunk odáig, hogy a fő akadály nem az eszköz, hanem a gondolkodásmód, a szabályozás hiánya, illetve az inputanyagok terén való termékkategória-hiány.
Napjainkra két fő gondolkodásmód mentén választhatjuk szét a drónok szántóföldi permetezésben való alkalmazását. Az első csoportot azok alkotják, akik elzárkóznak az újdonságtól, mondván például, hogy személy- és vagyonbiztonságra veszélyesek lehetnek ezek az eszközök. A másik csoportot pedig, akik nyitottak az újra, s akár már ki is próbálnák azt. Ma Magyarországon szinte bárminemű drónozáshoz eseti légtérhasználati engedély szükséges. Egy ilyen engedélyt egy hónappal a tervezett kezelés előtt meg kell igényelni a szakhatóságtól. Ez a lassúság a gyakorlati szakemberek számára elképzelhetetlen, ily módon a kezelést nehéz beilleszteni a termesztéstechnológiai tervbe. Továbbá a hazai engedélyezett növényvédő szerek csupán töredékét lehet légi úton kijuttatni. Következő lépés tehát - amennyiben jogszabály engedélyezi majd a drónos permetezést - a drónnal való permetezés során kijuttatható szerek engedélyokiratokba foglalása.
Négy éve született meg az az előterjesztés, hogy a drónokkal permetezni is lehessen, de ez a tevékenység azóta is illegális tevékenységnek számít, amely hatósági intézkedést, szankciót vonhat maga után. Ennek megfelelően a drónoknak jelenleg még nincs elérhető típusminősítése hazánkban. A hagyományos technológia esetében a permetezéshez általánosan 150-300 liter, pilótával rendelkező légi jármű esetén 50-60 liter vízre van szükség. A drónok ehhez képest pár literből gazdálkodhatnak. Ilyen alacsony lémennyiségekkel végzett kezelésekről viszont szinte elhanyagolható mennyiségű információ áll rendelkezésünkre. A növényvédőszer-gyártó cégek az egyes általuk kínált szerekhez egyetlenegy esetben sem adtak ki eddig ajánlást ilyen alacsony lémennyiség mellé. Bár egyik oldalról üdvözlik ezt a technológiai újítást, másik oldalról viszont ez extra kihívást jelent számukra. Végül, de nem utolsósorban talán az egyik legelhanyagoltabb kérdés, hogy ki vezetheti majd legálisan ezeket a gépeket. Ugyanis ahhoz, hogy bárki ezt az egész technológiacsomagot így egyben a kezébe vehesse és használhassa, rendelkeznie kell minimum a legalapvetőbb növényvédelmi és repülési ismeretekkel. A növényvédő szerek kézbevételéhez pedig szakirányú végzettséggel ( fehér, illetve zöld könyv) kell rendelkezni. Kiegészítendő ezt a kérdéskört az is fontos, hogy az esetleges felmerülő nem kívánt események, a károkozás kérdésköre is szabályozásra szorul. Összességében elmondható, hogy bár rengeteg a nyitott kérdés, hiszem, hogy képesek leszünk megtalálni az arany középutat.