Takarék Agrár24 • 2020. augusztus 2. 07:00
A személyes kapcsolatok erősítése, a telephelyi egyeztetések során szerzett plusz információk, a szakmai háttér jobb megismerése az ügyfél és a bank számára egyaránt értékes előnyökkel bír.
Amikor egy szervezet alapvetően megújul, sokszor hajlamos elfelejteni a korábbi hasznos tapasztalatait és teljes egészében "zöldmezős" módon kezd építkezni. Mi a Takarékbank Agrárcentrumban úgy gondoljuk, hogy a takarékszövetkezeti működési modellnek is voltak olyan elemei, amelyeket érdemes megtartani, akár ki is bővíteni, összehangolva a korszerű kereskedelmi banki működés követelményeivel.
Mire is gondolunk ezalatt? Elsősorban arra a személyes kapcsolatra, ami akár generációkon átívelően is összekötötte a gazdálkodót és a finanszírozót. Ahhoz, hogy erre építkezni tudjunk, alapvetően át kellett gondolnunk, hogy az ügyfélnek és a banknak pontosan milyen pozitívumai származnak ebből, hogyan tudjuk a személyes kapcsolattartás előnyeit átfordítani banki értékajánlattá. Agrár üzletágunk létrehozásának egyik fő motivációja is az volt, hogy az ágazat sajátosságaihoz tudjuk illeszteni a kiszolgálási modellt, melynek egyik központi eleme a személyes kapcsolattartás megőrzése, az ügyfélhez rendelt kapcsolattartó kijelölése, aki 200 hektáros üzemméret felett évente legalább egyszer telephelyén keresi fel ügyfelét.
Ez a modell kölcsönös előnyöket jelent mindkét fél számára. Egyrészt ügyfeleink megkaphatják azt az egyedi kiszolgálást, amely a kereskedelmi bankok többségében nem lenne elérhető számukra, a bank pedig a pénzügyi beszámolókon túlmenően olyan értékes plusz információkhoz juthat, amelyek megalapozottabb finanszírozási döntéseket eredményeznek.
Ha egy telephely rendezett, látjuk hogy a gépek jól karbantartottak, a baromfi ólakban rendben folyik a termelés és a tervezett ütemben készül a korábban finanszírozott beruházás, az nagyban segíti a további ügyletek támogatását.
A mezőgazdasági vállalkozások egy bizonyos üzemméret felett adózási szabályok, földtulajdonlási korlátok, támogatási szabályok miatt bonyolult struktúrát vesznek fel: családi gazdaságok, egyéni vállalkozók, őstermelők, társas vállalkozások jelennek meg, akik külön gazdasági egységekben, de összehangoltan működnek és valójában egy gazdaságot alkotnak. Tudjuk, hogy ezeknek a csoportoknak az eredménytermelő képességét sokkal jobban meg tudjuk ragadni a termelési háttér, mintsem pusztán a pénzügyi beszámolók alapján. Ehhez azonban a bekért adatok mellett legalább ennyire fontosak a telephelyi látogatás tapasztalatai.
Miért éppen 200 hektárban határoztuk meg ezt a határt? Tapasztalataink szerint a 200 hektáros - vagy állattenyésztési ágazatokban ezt a szintet elérő éves árbevétellel rendelkező - gazdaságok már a dobozos termékek (támogatás előfinanszírozás, Agrár Széchenyi Kártya program) mellett sok esetben egyedi finanszírozási igényekkel is jelentkeznek. Egy 200 hektáros földtulajdonos vagyoni háttere alapján - a jelenlegi földárak mellet - már bőven privátbanki kategóriába tartozik, így azt a színvonalú kiszolgálást biztosítjuk számára, amely más kereskedelmi bankban ebben a formában nem biztos hogy elérhető lenne.
Írta: Fazakas Péter,Takarékbank Agrárcentrum