Készül a javaslat: könnyebbé válhat a mezőgazdasági járművek közúti közlekedése

Készül a javaslat: könnyebbé válhat a mezőgazdasági járművek közúti közlekedése

agrarszektor.hu
A mezőgazdasági járművek közlekedése során felmerülő problémákra nyújthatnak megoldásokat a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara (NAK) javaslatai. Ilyen például a súlytolerancia emelése és az Elektronikus Közúti Áruforgalom Ellenőrző Rendszer (EKÁER) módosítása.

Nagy István és Áder János is ott lesz az idei Agrárszektor konferencián!

Az idén először 3 napos konferencián előad többek között Bige László, Gyuricza Csaba, Éder Tamás, Feldman Zsolt, Jakab István, Harsányi Zsolt, Makai Szabolcs, Szabó Levente, Kulik Zoltán, Hollósi Dávid és még sokan mások...

Ne maradjon le az év egyik legjelentősebb agrárszakmai eseményéről!

A 2021-es esztendőben is fokozatosan megindulnak a mezőgazdasági munkálatok. Ennek hatására megnövekszik a közúti közlekedésben részt vevő mezőgazdasági gépjárművek száma. A nap bármely időszakában lehet majd találkozni a közutakon mezőgazdasági gépekkel, és mivel sebességük elmarad a gépkocsikétól, ezért különösen figyelniük kell az autóvezetőknek, ami gyakorta bosszúságot is okoz nekik, írta meg a NAK. Azonban érdemes belegondolni, hogy a mezőgazdasági munkát végző gazdák biztosítják a nélkülözhetetlen élelmiszert. A közlekedés során egyébként is számos akadályba és nehézségbe ütköző gazdák érdekében az Agrárkamara célul tűzte ki, hogy olyan javaslatcsomagot állít össze a döntéshozók felé, amely segítségével leküzdhetőek a mezőgazdasági járművek közlekedése során fennálló problémák, nehézségek. Az egyik ilyen javaslat a mezőgazdasági termőterületen felrakodott, ömlesztett áruk, mezőgazdasági termények szállítmányai esetén alkalmazott súlytoleranciájának emelésével és az Elektronikus Közúti Áruforgalom Ellenőrző Rendszer (EKÁER) módosításával foglalkozik.

Tapasztalható, hogy komoly bírságot szab ki a hatóság arra a járműre, amely a forgalmi engedélyben megengedett súlynál többet visz, az össztömeget túllépi. Ez igaz a mező- és erdőgazdaságban dolgozó járművek esetében is. Azonban e munkák sajátossága, hogy a szállítandó termények sok esetben a termőföldön kerülnek a szállító járművekre, ahol mérlegelés híján csak úgy teljesíthető a jogszabály által előírt határérték, ha jelentősen alulméretezik a szállítandó termék tömegét, mivel annak fajtájától, víztartalmától stb. nagyban függ a fajsúlya és így a térfogattömege is. A helyzet súlyosságát fokozza, hogy a - a Nemzeti Tengelysúlymérő Rendszer működésbe állítása mellett - az előzetesen már beharangozott tűréshatároknál lényegesen alacsonyabb tömegtúllépési mértékeket határoztak meg a döntéshozók, melyek ugyanúgy vonatkoznak a termőföldön mező- és erdőgazdasági tevékenységet végzőkre is (pl. betakarítás, trágyaszállítás, bálabehordás). Ezáltal a termelőkre jelentős többletköltség nehezedik és nagyobb áruforgalmat kell bonyolítaniuk az utakon.

A közigazgatási bírsággal sújtandó közlekedési szabályszegések köréről (410/2007. (XII. 29.) Korm. rendelet 2017. december 29-i módosításáról) van szó, mely szerint 2018. június 30-át követően mindössze 1% lehet a szállítmány szankciómentes tömegtúllépése. A jogszabály (6/1990 KÖHÉM rendelet) már jelenleg is lehetőséget biztosít a konténert vagy cserefelépítményt szállító gépjárművek esetén az általánosan meghatározott 40 tonnás maximális össztömeg túllépésére. Ehhez hasonlóan a NAK kezdeményezi a mezőgazdasági termőterületen ömlesztett formában felrakodott termények szállítását végző gépjárművek esetén is a súlytolerancia maximum 5%-os túllépési lehetőségének biztosítását. Ebből következően a kormányrendeletbe építendő kamarai javaslat, hogy a mezőgazdasági termelők részére egy általános jogszabályi mentesség legyen elérhető arra az esetre, ha a gazdáknak mérlegelésre, súlymérésre a berakodás helyén nincs lehetőségük, vagy csak aránytalanul nagy nehézséggel vagy költséggel lenne ez elérhető.

Mindemellett az Elektronikus Közúti Áruforgalom Ellenőrző Rendszer (EKÁER) működésével kapcsolatos eddigi tapasztalatok alátámasztják, hogy a visszaélések csak bizonyos nagyobb értékű termékek láncolatos értékesítésénél jelennek meg, de például a szerződéses kapcsolaton alapuló közvetlen feldolgozóipari beszállításoknál a rendszer sajátosságai miatt nem figyelhető meg az adóelkerülés. Látható tehát, hogy ez az a gazdálkodói kör és tevékenység, melyben nem jelenik meg az EKÁER rendszer által üldözött áfacsalás, így ezen a területen további pozitív eredményre se lehet számítani, a többletteher viszont jelentősen megnehezíti a gazdálkodók tevékenységét. Ezek a termékek a betakarítási időszakban, napi 24 órában folyamatosan ömlesztve kerülnek beszállításra, közvetlenül a szántóföldről vagy az ültetvényekről a feldolgozóüzembe, ami rendkívüli terhelést jelent a kamara tagjainak, és más lehetőségük nincs is, mint a szerződésszerű teljesítés.

Ezek alapján a NAK javasolja a döntéshozók felé, hogy a zöldborsó, a zöldbab, a csemegekukorica és az ipari alma, mint a feldolgozóipar számára nagy mennyiségben termelt növényi termékeket vegyék ki a kockázatos termékek köréből. E kivételek közel 1 millió tonna feldolgozóipari zöldség és gyümölcs szállítása esetén nyújtanának jelentős adminisztratív könnyítést a gazdálkodóknak, ezzel is segítve e stratégiailag fontos élelmiszer-feldolgozó ágazat tevékenységét.

Címlapkép forrása: Getty Images
NEKED AJÁNLJUK
CÍMLAPRÓL AJÁNLJUK
FIZETETT TARTALOM
KONFERENCIA
Agrárszektor Konferencia 2024
Kistermelőknek és fiatal gazdáknak most 50% kedvezménnyel! Decemberben ismét Agrárszektor konferencia!
EZT OLVASTAD MÁR?