agrarszektor.hu • 2021. december 5. 06:00
Sikeres tesztet hajtott végre a John Deere Németországban. A nagy mezőgazdasági gépgyártó cég arra volt kíváncsi, mi történik akkor, ha ugyanabba a traktorba különféle üzemanyagokat tankolnak. A szenzorok azonban képesek voltak azonosítani az egyes üzemanyagokat - és ezek keverékeit is -, és úgy irányítani a motorbeállításokat, hogy a kibocsátások továbbra is megfeleltek a Stage V feltételeinek.
A John Deere a kísérletet a Kaiserslauterni Műszaki Egyetemmel és a TFZ-vel (a német magánpilóta engedélyt kiadó szervezet) közösen végezte, és arra voltak kíváncsiak, hogy a gyártó egyik legáltalánosabb, legjellemzőbb traktorja, a 6135 R modell képes-e kezelni többféle üzemanyagot - írta meg a Future Farming. A kísérlet során a gázolaj mellett a biodízelt és a növényi olajokat is tesztelték. A biodízeleknek azonban megvan az a hátrányuk, hogy drágábbak a hagyományos gázolajnál. És ha a gazdáknak egy speciális motort kell beszereltetniük a gépeikbe ahhoz, hogy képesek legyenek ezzel az üzemanyaggal is működni, az bizony nem fogja népszerűbbé tenni a biodízeleket.
A kísérlet azonban nem csak azt mutatta meg, hogy a John Deere traktorában levő mostani motor igenis képes biodízellel és repceolajjal is operálni, de az is kiderül, hogy a jelenlegi beépített szenzorok fel tudták ismerni, épp milyen üzemanyagot (vagy ezek milyen keverékét) töltöttek a tankba. A résztvevők emellett arra is képesek voltak, hogy apróbb módosításokat eszközöljenek a motorbeállításokban, amelyeknek köszönhetően a traktor továbbra is a Phase V kibocsátási határértékein belül tudott maradni.
A Kaiserslautern Műszaki Egyetem nemrég egy új megoldást fejlesztett ki a részecskeszűrők növényi olajos üzemanyagokkal történő regenerálására. A tanulmányok azt is kimutatták, hogy a repceolaj és a repceolaj-dízel keverékek jelentős mértékben csökkentik a motor károsanyag-kibocsátását.