Szedlák Levente • 2022. február 24. 06:00
2021. novemberében a kormány három hónapra hatósági árat szabott ki a 95-ös oktánszámú motorbenzinre és a nem prémium dízelgázolajra, 480 forint/literben maximalizálva ezen üzemanyagok árát. Akkor az ágazat több szereplője jelezte, hogy ez komoly veszteségeket fog okozni nekik. 2022. februárjában az üzemanyagár-stopot újabb három hónapra meghosszabbították, és a médiában elkezdtek megjelenni olyan hírek, hogy egyes benzinkutak korlátozták az egy tankolással vásárolható üzemanyag-mennyiséget, mások pedig jelezték, hogy már a tevékenység abbahagyásán gondolkodnak. Az Agrárszektor ezért utánajárt, kell-e tartaniuk a mezőgazdasági ágazat szereplőinek az üzemanyaghiánytól, illetve hogy mi a helyzet az ősszel kisebbfajta pánikot okozó AdBlue-val, van-e elég ebből az adalékanyagból?
2021. novemberében a kormány hatósági árassá tette a 95-ös oktánszámú motorbenzint és a nem prémium dízelgázolajat. A döntés értelmében ezen üzemanyagok legfelsőbb árszintje a benzinkutaknál nem haladhatta meg a 480 forint/litert. Az üzemanyagár-stop bevezetésekor a benzinkutakon a 95-ös benzin literéért 506 forintot, a nem prémium gázolaj literéért pedig 512 forintot kellett volna fizetni, ezeket az árakat váltotta fel a hatóságilag maximalizált árszint. Azóta az energiahordozók árának további emelkedése és az infláció miatt a benzin ára literenként átlagosan 520 forint körül lenne a benzinkutaknál, a gázolajé pedig 535 forint környékén mozogna. A médiában az elmúlt napokban egyre több hír jelent meg arról, hogy egyes benzinkutak már kénytelenek korlátozni az egy tankoláskor kiadható üzemanyag-mennyiséget, mások az egy napra kiadható mennyiséget maximalizálták, amint azt az Alapjárat is megírta. A 24.hu értesülései szerint vannak olyan hazai benzinkutak is, akik azt kérték a Szlovákiából olcsó benzinért átugró autósoktól, hogy inkább tankoljanak máshol. Gulyás Gergely, a Gulyás Gergely, a Miniszterelnökséget vezető miniszter a február 16-ai Kormányinfón jelezte, a kormánynak eddig nincs tudomása arról, hogy lenne olyan hely az országban, ahol nem lehet 5 kilométeren belül üzemanyagot venni. Hozzátette, legfeljebb 3-4 helyen adódhat ilyen helyzet. A miniszter azt is közölte, hogy az árstopról szóló rendelet értelmében nem lehet korlátozni tankoláskor az autóba tölthető üzemanyag mennyiségét, csupán a kannában elvitelre vásárolt üzemanyag mennyisége korlátozható 10 literben. Ennek megvalósulását a NAV fogja ellenőrizni, amint arról az Agrárszektor is beszámolt.
A bizonytalan helyzettel kapcsolatban az Agrárszektor megkérdezte a Mezőgazdasági Eszköz- és Gépforgalmazók Országos Szövetségét (MEGFOSZ), hogy megkérdezze, mit tapasztaltak eddig az ügyfeleik ezen a téren, volt-e bármilyen problémájuk a tankolással. A MEGFOSZ sietett kijelenteni, hogy a szektorban nincs üzemanyaghiány, ám az előfordulhat, hogy egy-egy gazdának messzebb kell mennie az üzemanyagért. Ez azonban még nem jelent problémát, közölte a MEGFOSZ, hozzátéve, hogy az üzemanyagok árának befagyasztása, illetve az, hogy a beszerzési árak elérték a tavaly novemberben bevezetett hatóságit, inkább március vége felé jelenthet majd problémát, hiszen a januári és februári időszakban még viszonylag kevés a munka van a földeken. A szövetség az Agrárszektor kérdésére jelezte, hogy a vevőik részéről még nem érkezett semmiféle panasz vagy megkeresés hozzájuk.
Arra a kérdésre, hogy a MEGFOSZ mekkora készletekkel rendelkezik a mezőgazdasági gépekhez szükséges üzemanyagból, a szövetség közölte, hogy ők egy érdekegyeztető civil szervezet, aminek 90 tagja eltérő módon érintett a kérdésben. Maga a szövetség nem foglalkozik mezőgazdasági kereskedelmi tevékenységgel, így készlete sincs üzemanyagból. A MEGFOSZ tagcégei a méretüktől és felhasználási mennyiségüktől függően rendelkeznek készlettel, de szövetségnek nincs pontos kimutatása erről, mivel ezek belső céges adatoknak minősülnek.
Az Agrárszektor az őszi AdBlue-krízisre emlékezve megtudakolta, hogy az október végi, november eleji események óta volt-e probléma az adalékanyag utánpótlását illetően, illetve érkezett-e bejelentés és/vagy panasz az adalékanyag rendelkezésre állásával kapcsolatban. Válaszában a MEGFOSZ közölte, hogy ilyen bejelentést ők nem kaptak, a tagok tagok azóta is folyamatosan ki tudják szolgálni a partnereiket, igaz, az adalékanyag ára a többszörösére emelkedett. Ahogy a szövetség fogalmazott, "tavaly volt annak veszélye, hogy a hiány fennakadást fog okozni, de szerencsére ez nem történt meg".
Az ügyben persze még mindig sok a bizonytalan tényező, a kőolaj és a földgáz árának emelkedése, valamint az ukrán-orosz konfliktus mind-mind olyan tényező, amely a jövőben további drágulást generálhat az üzemanyagoknál. Mint ismeretes, Oroszország biztosítja Európa gázszükségletének egyharmadát, és a jelenlegi feszült helyzet előtt is már hónapok óta folyamatosan emelkedett a gáz ára. Az üzemanyaghelyzettel kapcsolatos a legfrissebb fejlemény az volt, hogy György László, az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) államtitkára február 23-án Facebook-bejegyzésben tudatta, a kormány hat intézkedést hozott a kisbenzinkutak megsegítésére, így a költségcsökkentés mellett kedvezményes hiteleket, támogatást is kapnak a kisvállalkozók - írta meg a Pénzcentrum.