agrarszektor.hu • 2023. július 31. 16:00
Legyen szó klasszikus szalmarázóládás vagy a teljesítmény maximalizálásához megalkotott ikerrotoros kialakításról, a New Holland kombájnok esetében a legtöbb gazda ugyanazt a történetet ismeri: aki egyszer kipróbálta, sosem nézett többet más márkára.
De mi a különbség a New Holland ládás és ikerrotoros betakarítógépei között? Milyen fejlesztések történtek az évtizedek során, hogy mára a termelők akár 3 milliós megtakarítást éljenek meg 1000 hektáron egy új New Holland CX 8.80-assal? Szíjj József az AGROTEC Magyarország Kft. szerviztechnikusával jártuk végig a változásokat, amelyek az aratásban a gazdákért dolgoznak.
Csapatmunka gyár és gazda között, hogy a New Holland kombájnok tudása milliókat ér a földeken
Nem túlzás azt állítani, ha New Holland kombájnokról van szó, Szíjj József ma az egyike Magyarország legfelkészültebb szakembereinek. A pályán mezőgazdasági gépszerelőként 35 éve aktív, a „sárga kombájnokkal” azóta foglalkozik, amióta kiléptek az országos színtérre, akkor még az IKR forgalmazásában. A 2000-res évek elején ott volt az új CR 9000-es rotoros széria beérkezésekor, ahogy a CX kombájnok 2001-es magyar premierén is.
Azt, hogy a gépek az első pillanattól népszerűek a 300-400 kombájnt értékesítő magyar agráriumban, lehetne akár az éves 1 milliárd dolláros (!) kutatás-fejlesztési büdzsé eredményének betudni, amit a CNH csoportban gépfejlesztésre fordítanak. Esetleg az olyan világrekordok hatásának, mint amit 2017-ben állított be 8 óra alatt közel 800 tonna búza learatásával egy CR 10.90-es. Azonban Szíjj József szerint sokkal fontosabb az, hogy a gyárnál piacvezető tudással hoztak létre két kombájnkategóriát, amit folyamatosan megújítanak a mezőgazdaság átalakulásával párhuzamosan.
„Újítószellem és stabilitás is kellett, hogy a gépek a bemutatkozásuk után szinte azonnal kedveltté és keresetté váljanak a magyar termelők körében. A gazdavisszajelzések ennek megfelelően egyértelműek a New Holland kombájnokkal kapcsolatban – aki kipróbált egy ilyen betakarítógépet, az többé nem engedi el. Van partnerünk, aki előzőleg 5, más márkától származó kombájnnal aratott, majd úgy döntött, leteszteli a New Holland CX 8.80-as kombájnok tudását. 1000-1000 hektáros területen dolgozott abban az évben 2 New Holland kombájn és 2 konkurens, 1 év után a termelő csak annyit mondott: 3 millió forintot takarítottak meg a New Hollandok a szezon során. Azóta csak New Holland betakarítógépekkel dolgozik.”
Szíjj József szerint a sikertörténethez hozzájárul, hogy a New Holland gyűjti a partnervisszajelzéseket, és azoknak megfelelően fejleszti a kombájnokat.
„A New Holland CR rotoros kombájnál a partnervisszajelzéseknek megfelelően csökkentették például a rotor magátmérőjét, miközben a külső átmérő változatlan maradt, így a gép nagyobb szalmatömeggel is könnyebben birkózik meg. Hasonló okból finomították az anyagáramlási geometriát is, a feltekeredésgátló a ferdefelhordónál így vált klipszes megoldássá, ez ma már teljesen átöleli a lánckereket, így hatékonyan előz meg bármilyen terményelakadást a gépen belül. De említhetjük a repcekaszák meghajtásának finomítását is, ezeknél oldalról alulra helyezte át a gyár a hidromotort, ezzel minimalizálva a lengés okozta veszteséget. Apróságoknak tűnnek, de a lépéselőny megtartásához figyelni kell, mit mondanak a gazdák.”
Mi a különbség a ládás és ikerrotoros New Holland kombájnok között, hol jár a fejlesztésük?
A New Holland kombájnok esetében a gyár és a gazdák már említett csapatmunkája volt, ami az évtizedek során kijelölte az utat a hagyományos szalmarázóládás kombájnokat tartalmazó CX széria és a piacon hosszú évekig egyedülálló dupla axiálrotoros kombájnokat kínáló CR kombájncsalád sikerének. A két modellcsalád pontosan leköveti a gazdálkodói igényeket a magyar piacon is.
1. New Holland CX kombájnok: gazdaságmérethez igazítható teljesítmény páratlan szemtisztasággal
A ládás kombájnokkal rugalmasan találhatjuk meg a területmérethez igazodó optimális teljesítményt az aratásban, hiszen a cséplődob(ok) méreteinek, illetve a szalmarázók és azok felületének változtatásával számos kategória alakítható ki a gépeknél. A New Hollandnál ezt fogják át a CX 5,6,7,8 modellcsaládok, ahol 258-460 LE között választhatnak betakarítógépet a gazdák. A ládás kombájnok teljesítménymaximuma a műszaki felépítésük miatt maximalizált 460 LE-ben, de a New Holland ebből mindent kihoz a kategória legnagyobb, 750 mm-es cséplődobjával.
„A New Holland kombájnok folyamatosan újultak meg az évek során. Ebbe beletartozott az alapvető teljesítményfejlesztés is – átlagosan 30 LE-vel nőtt a motorteljesítmény nagyjából 5 évente amíg eljutottunk a mostani 8700 cm3 -es FPT Cursor 9-es erőforrásig a maga 460 LE-s teljesítményével. De hasonlóképpen nőtt a magtartály mérete is, ez most 12 500 liternél jár. Az egyre rövidülő időablakok miatt sokkal fontosabbá vált azonban az intelligens megoldások fejlesztése az utóbbi években, hiszen ezzel csökkenthető a szemveszteség, növelhető a gép kihasználtsága, ami javítja a hektárköltségeket. Ehhez fontos állomás volt a CX kombájnokban az UltraFlow cséplődobok bemutatkozása, amelyek 4x8 verőlécükkel és 111 fokos kosárátfogási szögükkel a piacon az egyik legjobb cséplési kapacitást biztosítják. A New Holland ládás kombájnok erőssége, hogy a cséplési széleségük megegyezik a behordási szélességgel, így teljes felületen dolgozik a cséplődob, a maximumot nyújtja a gép. Az olyan intelligens fejlesztéseknek köszönhetően, mint az IntelliCruise rendszer, a szemveszteség is csökkent – ez ugyanis szinkronizálja a kombájn haladási sebességét a terménybeáramlással, érzékelőivel optimalizálja a ferdefelhordó terhelését. A terménytisztaságot a márka ezekben a kombájnokban is az Opti-Clean rostamozgató rendszerrel növelte, amely 17%-os lejtőig kompenzál működés közben és 20%-kal javította a gépek amúgy is kiváló terményminőségét.”
2. New Holland CR kombájnok: bajnok területteljesítmény a vetőmag-minőségű aratás precizitásáva.
A belgiumi Zedelgemben készülő New Holland CR széria kombájnjait úgy alkották meg a New Holland mérnökei, hogy a learatott termés minőségét és mennyiségét is maximalizálni tudják vele a gazdák. A küldetést a gépek 1975-ös bemutatkozásuk óta teljesítik, a hatékonyságukat pedig ikerrotoros cséplőrendszerük garantálja, amellyel a betakarítás minősége még vetőmagok esetében is hibátlan, hála a 44 darab különleges cséplő és leválasztó elemet tartalmazó Twin-Pitch ikerrotoroknak.
„Ezek a 415-700 LE-s gépek 4-5 hektárt gond nélkül learatnak egy óra alatt az akár 15 900 cm3-es FPT erőforrásokkal, a fogyasztásuk pedig kedvező, 10-15 liter hektáronként ezzel párhuzamosan, miközben hatalmas, 14 500 literes magtartályukkal ezt képesek lekezelni. A gépek számos technológiát elsőként mutattak be az aratás világában, ezek mind a mai napig radikálisan leegyszerűsítik a kezelők dolgát. A váltómű két sebességtartománnyal dolgozik 0-17 km/óra és 0-30 km/óra között, ez a kitolt intervallumokkal kevesebb feladatot jelent aratás közben, míg gyorsítja a táblavégi fordulókat is. A gépekből itt sem hiányzik a szemtisztaságot növelő Opti-Clean rostamozgató rendszer a jobb szemtisztasághoz, beépítésre került a fejlesztett pelyvaszóró Opti-Spread rendszer is, ahogy a CX szériánál bemutatott IntelliCruise rendszer is. A gépek kíméletes és hatalmas teljesítménye kiváló talajkopírozó képességgel is párosul, így még olyan extrém terményeket is gond nélkül arathatunk vele, mint a bíborhere vagy a facélia, általában kiváló gép a vetőmagtermesztőknek.”
Szíjj József szerint az utóbbi évek legfontosabb fejlesztéseit a hozam- és terményadatok valós idejű nyomon követését biztosító szenzorok, valamint az IntelliSense cséplésautomatizáció jelentik, amely tehermentesíti a gépkezelőt, csökkenti a hibalehetőségeket a betakarítás során.
„Az IntelliSense cséplésautomatizáció 3 éve mutatkozott be, a sikerét jól mutatja, hogy ma már szinte minden New Holland CR kombájnba beépítették ezt a technológiát. Az automatizált cséplésvezérlés 4 előre programozott betakarítási stratégiát kínál fel a kezelőknek – Minimális Veszteség, Legjobb Minőségű Tisztamag, Maximális Kapacitás vagy Állandó Kapacitás. Az elvárásokhoz, a tábla és az időjárás sajátosságaihoz alkalmazkodó technológiával akár 20%-kal növelhető a hatékonyság. A New Holland CR kombájnok beépített hozam- és nedvességmérő rendszerekkel érkeznek, valamint felszerelhetőek a NutriSense vagy NIR szenzorokkal, ezek képesek felmérni betakarítás közben a terményszőnyeg sikér-, rost- vagy fehérjetartalmát, jelzik, ha jobb vagy épp ritkásabb foltok követik egymást a táblákon, így olyan nyomvonalat követhetünk, ami kiegyenlíti a heterogenitásokat.”
A szakértő szerint ráadásul a New Holland kombájnok üzemben tartására sincs panasz.
„Minden New Holland kombájnra igaz, hogy szakszerű használat mellett hosszú évekig gond nélkül kiszolgálják a gazdaságokat. Legyen szó kopóalkatrészek cseréjéről vagy gyári kenőanyagok beszerzéséről, az AGROTEC Magyarország Kft. országos szervizhálózatával, évente külföldi tréningeken részt vevő szervizes kollégáival biztos kezekben tudhatják a partnerek a gépeiket.”
Nyereséges gazdálkodáshoz tervezett megbízható kombájnokat keres? Válassza a New Hollandot a magyar márkakereskedő AGROTEC Magyarország Kft.-től!
(x)