Jól látszik, milyen napraforgót érdemes vetni

agrarszektor.hu
Rendkívüli mértékben nő a kereslet a magas olajsavtartalmú napraforgók iránt, mert e termékkel jól lehet helyettesíteni az olcsó pálmaolajat, amely mára népszerűtlenné vált. A Syngenta szerint a következő években tovább nőhet a hazai napraforgó terület a kedvező terményárak és a növény aszállyal szembeni ellenálló képessége miatt is.

Nagy István és Áder János is ott lesz az idei Agrárszektor konferencián!

Az idén először 3 napos konferencián előad többek között Bige László, Gyuricza Csaba, Éder Tamás, Feldman Zsolt, Jakab István, Harsányi Zsolt, Makai Szabolcs, Szabó Levente, Kulik Zoltán, Hollósi Dávid és még sokan mások...

Ne maradjon le az év egyik legjelentősebb agrárszakmai eseményéről!

Évente több mint háromszázezer hektáron, azaz öt Balatonnyi területen termesztenek Magyarországon Syngenta napraforgó hibrideket, ezzel a vállalat biztosan őrzi piacvezető pozícióját - áll a cég közleményében. Az ágazat több mint felét lefedő cég prognózisából kiderül: egyre nagyobb lehetőséget jelent a magasolajsavas napraforgó a hazai gazdaságok számára.

A napraforgót termelő gazdaságok számára az elmúlt két év kifejezetten eredményes volt - foglalta össze a tapasztalatokat Harmat Ákos, a Syngenta napraforgó. A gazdálkodók 2014-ben 1,56 millió tonna napraforgót takarítottak be, amely az elmúlt tíz év legnagyobb mennyisége volt, a termésátlag pedig 2,67 tonnát tett ki. Az idén a rendkívüli aszály ellenére 1,53 millió tonna napraforgó termett, és ez 2,5 tonna hektáronkénti termésátlagot jelentett a gazdaságoknak.

Nemcsak a termés mennyisége, hanem az ára is kedvező volt, és ez különösen a magasolajsavas napraforgó szerződéses áraira igaz - mondta Harmat Ákos. A következő években a napraforgó vetésterületének jelentős növekedésével számolnak, egyrészt a kedvező terményárak miatt, másrészt azért, mert a napraforgó jobban viseli az aszályos időszakokat. A Syngenta szerint a gazdálkodóknak érdemes magasolajsavas napraforgóban gondolkodniuk, mert a hagyományoséval megegyező termésátlaga és termesztési költsége mellett a jövedelmezősége akár 10 százalékkal is jobb lehet.

MTI-fotó: Faludi Imre

A magasolajsavas napraforgó iránt rendkívüli módon nő a kereslet, és e szegmens ma a világ napraforgólaj-fogyasztásának mintegy 10 százalékát teszi ki. Magyarországon az idei termés 27 százaléka került ki ebből a termékkörből, míg ez az arány 2014-ben 10 százalék volt. Korábban a feldolgozóipar az olcsó pálmaolajat részesítette előnyben, de annak egészségre és környezetre gyakorolt negatív hatása népszerűtlenné tette az ilyen összetevőjű termékeket. A pálmaolaj helyettesítésére minden szempontból megfelelő a magasolajsavas napraforgóolaj. Ez tovább eltartható, jobban ellenáll a sütés közbeni magas hőmérsékletnek. Az ilyen típusú olajjal készített ételek egészségesebbek, egészségre gyakorolt hatása az olívaolajéhoz hasonló.

A Syngenta portfólió minden - hagyományos, clearfield, clearfield plus, magasolajsavas, Express toleráns - szegmensben olyan új hibridekkel bővült, amelyek a mostani piacvezető genetikát is felülmúlják - tette hozzá Harmat Ákos. Az SY Arizona a hagyományos, míg az SY Diamantis (a Kondi IMI változata) a clearfield szegmensben jelent újdonságot. A SY Neostar után a SY Bacardi a clearfield plus hibridek sorát gyarapítja, míg a SY Gracia CLP egyszerre magasolajsavas és clearfield plus gyomirtású hibrid. Hosszú idő után a Syngenta portfóliója Express toleráns napragorgóval is kiegészül, a Sumiko és Subaro hibridek személyében. A Syngenta a teljes napraforgó technológiát lefedő termékpalettát kínál a hibridtől a talajfertőtlenítőn, gyom- és rovarirtókon, gombaölő szereken keresztül a deszikkálóig.

CÍMLAPRÓL AJÁNLJUK
Állattenyésztés

Ki szeretne drágább csirkét venni?

A broilercsirkék tartása drámai fejlődésen ment keresztül, jelenleg azonban egyre növekvő ellenérzéseket vált ki a társadalomban.

FIZETETT TARTALOM
KONFERENCIA
Agrárszektor Konferencia 2024
Kistermelőknek és fiatal gazdáknak most 50% kedvezménnyel! Decemberben ismét Agrárszektor konferencia!
EZT OLVASTAD MÁR?