Nagy István és Áder János is ott lesz az idei Agrárszektor konferencián!
Az idén először 3 napos konferencián előad többek között Bige László, Gyuricza Csaba, Éder Tamás, Feldman Zsolt, Jakab István, Harsányi Zsolt, Makai Szabolcs, Szabó Levente, Kulik Zoltán, Hollósi Dávid és még sokan mások...
Ne maradjon le az év egyik legjelentősebb agrárszakmai eseményéről!
2016-ban született meg a pilóta nélküli légijárművekről szóló előterjesztés, amely a különböző tömegű drónok működtetésének feltételeiről szól. Az eddig ismert jogszabálytervezet - amit ezen a linken elér, ha a keresőbe a "drón" szót begépeli - szerint csak a 150 kg alatti pilóta nélküli légijárművek szabályozása tartozik tagállami hatáskörbe. Magyarországon még hiányoznak ezek az előírások, így a pilóta nélküli légijárművek szabályos keretek között csak elkülönített légtérben működhetnek. Az eseti légterek igénylése többletköltséggel jár és a 30 napos ügyintézési idő miatt jellemzően túl sokáig tart, ezért új szabályozás készül.
A rendelettervezet a 250 gramm alatti pilóta nélküli légijárműveket játéknak tekinti, használatukhoz semmilyen külön feltételt nem szab. A nagyobb tömegű pilóta nélküli légijárműveket a javasolt előírások három kategóriába sorolják. A legelterjedtebb, 2 kilogramm alatti eszközök jogszerű használatának fő feltétele egy online elérhető e-learning képzés elvégzése. A 2 és 25 kilogramm közötti pilóta nélküli légijárművek esetében kötelező
- a jármű elektronikus úton történő nyilvántartásba vétele,
- a vezetőnek engedéllyel kell rendelkeznie, ehhez képzésen kell részt vennie, és az elvárt ismeretanyagból vizsgát tennie.
A legkomolyabb, 25 kilogramm feletti légijárművek működtetése a közlekedésbiztonsági kockázattal arányosan szakszolgálati engedélyhez, az eszköz légialkalmassági vizsgálatához, üzemi és repülési napló vezetéséhez kötött.
A felhasználás egyszerűbbé tétele érdekében a jövőben mobiltelefonos applikáció jelzi majd a vezető számára, hogy a repülés az adott területen, légtérben és időszakban engedélyezett-e. Pilóta nélküli légijárművek szállítási feladatokra a továbbiakban is csak eseti légtér igénylése mellett használhatóak. A rendelettervezet szerint:
- A légteret úgy kell kijelölni, hogy a felső határa legfeljebb 450 m az oldalhatára egy megadott középponttól számított legfeljebb 500 méter sugarú kör legyen.
- A kérelemhez mellékelni kell egy kitöltött repülésbiztonsági kérdőívet.
- A kérelmet 7 munkanappal a tervezett igénybevétel előtt a katonai légügyi hatósághoz kell benyújtani. A kérelemről a katonai légügyi hatóság dönt.
- Az igénybevétel valós kezdésének és befejezésének időpontját jelezni kell Budapest ATS Központnak.
A növényvédelmi felhasználásban pillatnyilag akadályt jelent az is, hogy ezek a drónok egyelőre még nem rendelkeznek típusminősítéssel, ezt jelenleg a NAIK gödöllői Mezőgazdasági Gépesítési Intézete végzi. Hátravannak még a drónos kijuttatásra alkalmas hatóanyagokra, formulációkra, valamint a hatékonysági dózis felső és alsó határának megállapítására vonatkozó tanúsított kísérletek, melyek alapján a drónos kijuttatás a készítmények engedélyokiratába foglalható. A tervek szerint ezek a vizsgálatok idén lezajlanak, és az év végére lezárulhat a drónos permetezést szabályozó rendelettervezet megvitatása is. Ha mindezzel megvagyunk, indulhat a drónok növényvédelmi célú bevetése.