Nagy István és Áder János is ott lesz az idei Agrárszektor konferencián!
Az idén először 3 napos konferencián előad többek között Bige László, Gyuricza Csaba, Éder Tamás, Feldman Zsolt, Jakab István, Harsányi Zsolt, Makai Szabolcs, Szabó Levente, Kulik Zoltán, Hollósi Dávid és még sokan mások...
Ne maradjon le az év egyik legjelentősebb agrárszakmai eseményéről!
Az elmúlt években egy új diótermelő lépett a piacra, jelentősen növelve a globális mennyiséget. Chile ma már jelentős diótermelő, ami nem is olyan régen még nem volt így. Ez növeli a versenyt a francia dióval szemben, amely már eddig is szenvedett a konkurenciától. Chile, valamint Kína hozzájárult, hogy idén 17%-kal nőtt a diótermelés világszerte. A piac nehezen tudja felszívni ezeket a magasabb hozamokat. Világviszonylatban a piac már az északi féltekéről érkező új termés megérkezése és az észak-amerikai szezon kezdete előtt is megfelelő ellátottsággal rendelkezett. Valamint tavalyról sok maradt készleten Kaliforniában - magyarázza Jonathan Rhodes. A probléma az, hogy ez a többletmennyiség egy olyan piacra érkezik, ahol a fogyasztás nehézségekbe ütközik - írja a NAK.
Az európai gazdasági helyzet jelenleg egyértelműen bonyolult. Franciaországban a háztartások és vállalkozások védelmére a növekvő energiaárak miatt intézkedéseket tett a kormány, melyek célja, hogy mérsékelje az energiaköltségek növekedését. Más országokban, mint Anglia vagy Spanyolország, ezek a költségek akár a nyolcszorosára is nőhetnek, ami elkerülhetetlenül nagy gazdasági nyomást gyakorol minden háztartásra. Ilyenkor több szinten is kompromisszumot kell kötni, beleértve az élelmiszerágazatot is. A dió nem számít alapélelmiszernek, így azt valóban érinti a vásárlóerő csökkenése. Ma a becslések szerint 15%-kal csökkent a szárított gyümölcsök és héjas gyümölcsfélék értékesítése, miközben a globális termelés 17%-kal nőtt. Sok más ágazathoz hasonlóan a francia dió is megszenvedte az aszály következményeit. Idén a minőségük még mindig kifogástalan és a termés jelentősen megnőtt, ellenben a méretek továbbra is kicsik vagy átlagosak. Az elmúlt 2 évben a francia termés körülbelül 36 000 tonnát tett ki.
Idén elérte a 45 000 tonnát, ami 10 000 tonnával több diót jelent, amit a jelenlegi gazdasági helyzetben el lehet adni. Ráadásul a dióexporthoz most már 32 mm-nél nagyobb méretű diót kell exportálni, ami azt jelenti, hogy idén a francia termelésnek csak 25%-a felel meg ennek a kritériumnak. Rengeteg átlagos vagy kis méretű dió van, amelyek kevésbé népszerűek. Ez még inkább megnehezíti a forgalmazást. Alig 18 év alatt a világ diótermése megháromszorozódott és elérte a 2,6 millió tonnát. A kereslet alakulása azonban nem felel meg ennek a termelésnövekedésnek, így az árak csökkentek. Nagyon alacsony árakkal kell szembenézni, és bár egyes ügyfelek érzékenyek a diók minőségére, méretére, mások csak az árat nézik. E kihívások mellett a hőmérséklet viszonylag enyhe volt idén ősszel, ami nem ösztönözte a fogyasztókat arra, hogy a szezonális termékek felé forduljanak.
Október nagyon meleg volt, így az emberek több salátát fogyasztottak, mint téli zöldséget. Azt is megfigyeltük, hogy a kereskedők arra számítottak, hogy idén kisebb lesz a kereslet. A probléma az, hogy egy bolt, amelyik korábban 30 zsák diót adott el, most 10 zsák dión próbálja meg ugyanazt az árrést megkeresni. A termelők lesznek azok, akik megfizetik a következményeket. Idén a termelési költségek drasztikus növekedése ellenére a termelőnek fizetett kilónkénti ár jelentősen csökkent a tavalyihoz képest. Természetesen a termelés is nőtt, de a helyzet még mindig abnormális. A kérdés, amit talán fel kellene tenni, hogy vajon a francia diófajták alkalmazkodnak-e még a mai világpiachoz.