agrarszektor.hu • 2025. február 21. 14:28
Talán sokan nem tudják, de Magyarország termőtalajainak védelmét nagymértékben segítheti az optimális gumiabroncsnyomás beállítása. Az elv azon alapul, hogy az ember megnöveli a gumiabroncs talajjal történő érintkezési felületét a szántóföldön végzett munkálatok során.
Hála a modern technológiának, a gumiabroncsok nyomása könnyen szabályozható anélkül, hogy kárt tenne bennük az ember, viszont ezek az apró változtatások hatalmas különbséget, ezáltal pedig óriási segítséget jelenthetnek a termelésben. A gyártók által meghatározottan létezik az optimális nyomás, amin az abroncsok csúcsteljesítményen teljesítenek és az is, amin még biztonságosan üzemeltethetőek: ezt kihasználva optimalizálhatják a gazdálkodók gumiabroncsaik beállítását és használatát - olvasható a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara (NAK) oldalán. A magasabb abroncsnyomás nagyon jó a kiépített utakon, mert kevesebb energia felhasználásával (és ezáltal kevesebb üzemanyaggal), gyorsabban érhető el a célterület, ám amint a jármű megérkezik a termőföldre ez a nyomás már nem lesz optimális. Ugyanis a magasabb abroncsnyomás mellett megnő a nyommélység, ezáltal jobban lesüllyed a kerék és sokkal nagyobb erőre lesz szükség a talajmunkálatok elvégzéséhez, azonban ennél jóval nagyobb probléma az ezáltal a talajokban okozott kár.
Miért is okoz ez kárt talajban?
Közismert tény, hogy a gépek súlya nem elhanyagolható és abban az esetben, ha a kerekekben nagy a nyomás, akkor jóval kisebb területre összpontosul ez a súly. Az összpontosult terhelés összetömöríti a talajt, amely rengeteg kárt okoz:
- károsítja és elpusztítja a talajszerkezetet és talajéletet,
- a mély keréknyom átforgatja a talajt és hozzájárul a szerves anyagok és a talaj felső részeinek nedvességtartalmának eltékozlásához,
- létrehozhat egy vízzáró réteget, amely meggátolja azt, hogy a vizek lejussanak a talajba, valamint azt is, hogy a növények gyökerei eljussanak a talaj mélyebben található vízkészleteihez.
A termőtalajok számára az alacsonyabb keréknyomás hatalmas segítséget jelent azáltal, hogy az így kissé meglapult abroncsfelület révén sokkal nagyobb felületen oszlik el az a nyomás, ami egyébként feleakkora helyre összpontosulna, ezáltal jóval kevésbé károsodik a talaj szerkezete. Ennek megőrzése ugyanis bizonyítottan sokat segít a vízmegőrzésben, a tápanyagok megfelelő tárolásában. A jó szerkezetesség védi a talajéletet is, mely nélkülözhetetlen talajaink folyamatos fejlődéséhez, hasznos funkcióinak betöltéséhez.
A „laposabb” kerék a termőföldön nem süllyed be, hanem felfekszik a talaj tetejére, így kevésbé talajromboló az alkalmazása és ami szintén nagyon fontos a gazdálkodó számára, hogy ezáltal kevesebb energiát, üzemanyagot igényel a meghajtás, az időkihasználás is jobban tervezhető. Azt is érdemes lehet megemlíteni, hogy a modern technológiák lehetővé teszik félautomata abroncsnyomás szabályozók használatát is, így még a beállítás sem okozhat különösebb gondot vagy kényelmetlenséget a gazdálkodók számára.
A megfelelő gumiabroncsnyomás alkalmazásának előnyei a talajon:
- talajnyomáscsökkenés/sekélyebb nyomok,
- az alacsonyabb talajtömörítő hatásnak köszönhetően jobb víz és tápanyaggazdálkodás,
- csekélyebb gördülési ellenállás,
- kisebb kerékcsúszás,
- növekvő területteljesítmény,
- jelentős üzemanyag-megtakarítás,
- hosszabb szezon kihasználtság.
Két fontos - gumiabroncsokra vonatkozó - szabály van még, amelyeket érdemes betartani a talajművelés során:
- Nem szabad rámenni a nedves talajra: az ugyanis se a talajnak, se a gépeknek nem tesz jót!
- A talajok művelését mindig alacsony abroncsnyomással kell végezni!