agrarszektor.hu • 2022. november 6. 15:29
Az Európai Bizottság a napokban több intézkedéstervezetet mutatott be a levegő- és vízminőség javítása érdekében. Az új szabályozás előirányzata szerint ezzel kevesebb szálló porral, kevesebb PFAS vegyülettel, és kevesebb vízszennyező anyaggal kellene számolnia az embereknek a jövőben.
Az Európai Bizottság október 26-án egy sor intézkedéstervezetet mutatott be a levegő- és vízminőség javítása érdekében. Az Európai Unió végrehajtó bizottsága szerint ezeknek jelentős közegészségügyi hatásai lesznek a jövőben - olvasható a FruitVeB oldalán.
Ahogy Frans Timmermans alelnök a javaslatok védelmében elmondta, az egészségtelen lakókörnyezet közvetlen és költséges következményekkel jár az emberi egészségre nézve. Évente több százezer európai hal meg idő előtt, és még többen szenvednek a szennyezés okozta szív- és tüdőbetegségekben, valamint rákos megbetegedésekben. Minél tovább várnak a döntéshozók a szennyezés megszüntetésével, annál magasabbak lesznek a társadalomra háruló költségek - tette hozzá Frans Timmermans. A javaslatok az európai zöld megállapodás (Green Deal) részét képezik. A Bizottság alelnöke emellett hangsúlyozta azt a törekvést, hogy 2050-re az egész kontinensnek káros szennyezés nélküli környezetet kell biztosítani.
A légszennyezés például évente közel 300 ezer korai halálesetet okoz Európában. A Bizottság ezért a levegőminőségi iránymutatásokat az Egészségügyi Világszervezet (WHO) által felülvizsgált iránymutatásokhoz kívánja igazítani. Például 2030-ra a felére, 25 µg/m³-ről 10 µg/m³-re kívánja csökkenteni a szálló por (PM2,5) éves határértékét. A Bizottság meggyőződése, hogy ez a szennyezőanyag tíz éven belül már 75%-kal kevesebb halálesetet fog okozni.
A Bizottság emellett a települési szennyvízről szóló irányelv felülvizsgálatát is előterjeszti új intézkedésekkel, amelyeket 2040-ig fokozatosan kell bevezetni. Addigra a szennyvíztisztító telepeknek is energiasemlegessé kell válniuk. A felülvizsgálat magában foglalja a szennyvízből származó tápanyagok visszanyerésére vonatkozó kötelezettségeket, a kis műanyag részecskékre vonatkozó új ellenőrzési követelményeket és a mikroszennyező anyagokra vonatkozó új szabványokat. Az alkalmazási kör is kibővül. Az új irányelv minden 1000 lakosnál nagyobb településre vonatkozik (jelenleg még 2000 lakosnál van a határérték).
Végezetül a Bizottság kéri azoknak a szennyező anyagoknak a jelentős bővítését is, amelyek koncentrációját a felszín alatti és felszíni vizekben csökkenteni kell. Az új anyagcsoportok egyike a PFAS (perfluor- és polifluor-tartalmú alkil anyagok), továbbá egy sor növényvédő szer, antibiotikum és a biszfenol A.
Az új szabályok, amelyeket az Európai Parlamentnek és a tagállamoknak jóvá kell hagyniuk, súlyos költségekkel járnak majd, de a Bizottság meg van győződve arról, hogy az előnyök messze meghaladják a költségeket. Becslései szerint például az új légszennyezési normák végrehajtásának költségei hétszer kisebbek lesznek, mint a gazdaság és a társadalom számára jelentkező előnyök.
Tom Vandekendelaere, a CD&V európai parlamenti képviselője kritikusan reagál a bejelentésre, és megjegyezte, hogy a gazdálkodók az elsők, akik aggódnak és készek arra, hogy innovatív technikák alkalmazásával jobban vigyázzanak a környezetre. Bár ennek az új javaslatnak a hatásai drasztikusan hatnak majd a mezőgazdaság mindennapi működésére, a képviselő bízik benne, hogy most is ezt fogják tenni. Nem ez az egyetlen jogszabály, amely nagyon drasztikus lesz számukra az új jogszabályok már most is hosszabb listáján. Tom Vandekendelaere ugyanakkor hiányolja, és kiábrándítónak találja, hogy egyelőre még nem esett szó azokról a forrásokról, amelyek támogathatják a gazdákat az átállásban és a termeléskiesés esetén a kompenzációt szolgálhatják.